Tiskové zprávy
Auto*Mat: Environmentální výchova se rozšířila o ekologii dopravy a ekologii měst
29. června 2010 | Auto*Mat
Iniciativa Auto*Mat dokončila přípravu vzdělávacího programu o ekologii dopravy a životním prostředí obyvatel měst (1). Během ročního projektu vytvořila a otestovala výukový program a proškolila 90 pedagogů. V příštích dvou letech program rozšíří mezi žáky a studenty do měst s více jak 50 tisíci obyvateli po celé ČR.
Životní prostředí obyvatel velkých českých měst je jednou z největších výzev současnosti. Ve městech s více jak 50 tisíc obyvateli žije přibližně 3, 5 milionu obyvatel. Životní prostředí a zdraví statisíců lidí je však vystaveno nadměrné zátěži z motorové dopravy. V Praze trpí například nadměrným hlukem podle strategického mapování 119 471 obyvatel, což činí 12,9 % obyvatel metropole (2). Další statisíce lidí trpí znečištěním ovzduší. Zábor a nefunkčnost veřejných prostranství postižených nadměrnou motorizací způsobuje ekonomické škody a devalvaci sociálního života. Jak ukázal výzkum mezi žáky základních škol, nadměrná motorizace vede lidi až k fyzické pasivitě (3).
„Jedinou cestou k řešení je přiznat si skutečnou příčinu zátěže našich měst. A tou je nadměrná automobilizace dopravy. Obchvaty a okruhy pomůžou pouze tehdy, když nepřivádějí další auta do města. Problém je, že velká města jsou hlavním zdrojem i cílem cest motoristů. V takovém případě další silnice životu ve městě nepomůžou, spíše naopak někde můžou situaci i zhoršit“, shrnuje současné klamné naděje řady měst Michal Křivohlávek, odborník na udržitelnou dopravu z iniciativy Auto*Mat.
Podobnou situací prošla řada v minulých desetiletích města na západ od našich hranic. Původní reakce politiků a inženýrů byla totožná: pro mnoho aut musíme postavit mnoho silnic a parkovišť. Avšak po několika desetiletích vysokých investic z veřejných rozpočtů se podmínky pro život ve městě stále zhoršovaly. Tehdy došlo k vytvoření takzvaného principu udržitelné dopravy. Jednoduše se dá shrnout jako metoda cukru a biče. Plošné dopravní zklidňování sice omezí motoristy v pohybu autem, navrch ale dostane kvalitní veřejná doprava a cyklistická infrastruktura. Výsledné příjemné ulice pro život si pak užívají všichni obyvatelé. Potvrzením životaschopnosti tohoto principu je stále větší podpora zklidňování motorové dopravy ve městech na Západě a rapidní rozvoj městské cyklistiky.
Cesta ke kvalitním městům vede skrze důsledné vzdělávání a osvětu. Obyvatelé musí pochopit, že částečné omezení na jedné straně se jim mnohonásobně vrátí v příjemném prostředí pro každodenní život. Proto iniciativa Auto*Mat vypracovala vzdělávací program pro mladou generaci. „Efektivní vzdělávání začíná od žáků základních škol. U dětí se vztah k prostředí teprve vytváří a nebojí se přímého kontaktu s okolím. To je příležitost i hrozba zároveň, mladou generaci můžeme totiž formovat v aktivní a samostatné jedince nebo také pasivní lidi, kteří se budou bát pohybu v prostředí“, říká Jana Pírková, didaktička metodiky. Žáci se nejen naučí o dopadech dopravy na jejich zdraví a prostředí, ale také prakticky poznají dopravu v okolí škol a vyzkouší hromadnou dojížďku na jízdních kolech.
PŘÍLOHY:
1)Vzděláváním k udržitelné dopravě
Efektivní vzdělávání a komunikace má sílu vyřešit mnoho problémů. Auto*Mat realizuje projekt „Vzděláváním k udržitelné dopravě“, jehož součástí je výukový program, který poskytuje školám a výukovým institucím různorodé a diferencované nástroje pro předávání znalostí z oblasti ekologické dopravy. Ty jsou uzpůsobené podle věku a potřeb dětí.
Výukový program je rozdělen do tří částí a může být začleněn do standardní výuky či použit v rámci projektové výuky. Aktivity jsou určeny pro žáky a žačky prvního a druhého stupně základních škol a pro studenty středních škol. V rámci modelů výchovy volně inspirovanými zahraničními metodikami se učí rozlišovat jednotlivé formy dopravy, popsat jejich silné a slabé stránky z hlediska uživatelů i prostředí. Dále se interaktivní formou naučí rozumět vlivu jednotlivých druhů dopravy na životní prostředí. Budou také umět relevantní informace vyhledávat a dále s nimi pracovat.
Pilotní realizace výukového programu proběhla na třech školách v Děčíně, Mostě a v Chomutově, kde žactvo a pedagogové či pedagožky vytvořený program testovali. Na každé zapojené škole pak projekt vyvrcholil uspořádáním školního Dne bez aut, kdy žáci a žačky představili výsledky výuky. Součástí Dne bez aut byla také organizovaná dojížďka dětí do školy na kole a promítání filmu s dopravně-ekologickou tématikou.
Celý projekt vyvrcholil školením učitelů a učitelek a školením koordinátorů a koordinátorek environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Bylo vytvořeno interaktivní DVD obsahující jak samotný program, tak i přehledné informace o metodách vzdělávání o ekologické dopravě v jiných zemích a odkazy na užitečné webové stránky k dané problematice. Toto DVD zdarma získalo 500 škol po celé republice.
V další fázi je plánováno zapojení dalších stovek škol v České republice do projektu a dlouhodobé začlenění vzdělávacího programu do výuky nebo do pravidelných aktivit na některých z nich. Ve spolupráci s místními úřady školy také učiní trvalá opatření v podobě zlepšení dopravní situace školy, podporou dojížďky na kolech a další.
Více o vzdělávacím projektu: http://www.auto-mat.cz/aktivity/vzdelavani/
2)Analýza výsledků strategických hlukových map pořízených Ministerstvem zdravotnictví
http://hluk.eps.cz/files/strategicke-hlukove-mapy.doc
3)Výzkum vztahu mezi způsobem dopravy a fyzickou aktivitou žáků základních škol
http://www.auto-mat.cz/2010/06/pesi-cesty-do-skoly-rozviji-aktivni-zivotni-styl/#more-3536
Životní prostředí obyvatel velkých českých měst je jednou z největších výzev současnosti. Ve městech s více jak 50 tisíc obyvateli žije přibližně 3, 5 milionu obyvatel. Životní prostředí a zdraví statisíců lidí je však vystaveno nadměrné zátěži z motorové dopravy. V Praze trpí například nadměrným hlukem podle strategického mapování 119 471 obyvatel, což činí 12,9 % obyvatel metropole (2). Další statisíce lidí trpí znečištěním ovzduší. Zábor a nefunkčnost veřejných prostranství postižených nadměrnou motorizací způsobuje ekonomické škody a devalvaci sociálního života. Jak ukázal výzkum mezi žáky základních škol, nadměrná motorizace vede lidi až k fyzické pasivitě (3).
„Jedinou cestou k řešení je přiznat si skutečnou příčinu zátěže našich měst. A tou je nadměrná automobilizace dopravy. Obchvaty a okruhy pomůžou pouze tehdy, když nepřivádějí další auta do města. Problém je, že velká města jsou hlavním zdrojem i cílem cest motoristů. V takovém případě další silnice životu ve městě nepomůžou, spíše naopak někde můžou situaci i zhoršit“, shrnuje současné klamné naděje řady měst Michal Křivohlávek, odborník na udržitelnou dopravu z iniciativy Auto*Mat.
Podobnou situací prošla řada v minulých desetiletích města na západ od našich hranic. Původní reakce politiků a inženýrů byla totožná: pro mnoho aut musíme postavit mnoho silnic a parkovišť. Avšak po několika desetiletích vysokých investic z veřejných rozpočtů se podmínky pro život ve městě stále zhoršovaly. Tehdy došlo k vytvoření takzvaného principu udržitelné dopravy. Jednoduše se dá shrnout jako metoda cukru a biče. Plošné dopravní zklidňování sice omezí motoristy v pohybu autem, navrch ale dostane kvalitní veřejná doprava a cyklistická infrastruktura. Výsledné příjemné ulice pro život si pak užívají všichni obyvatelé. Potvrzením životaschopnosti tohoto principu je stále větší podpora zklidňování motorové dopravy ve městech na Západě a rapidní rozvoj městské cyklistiky.
Cesta ke kvalitním městům vede skrze důsledné vzdělávání a osvětu. Obyvatelé musí pochopit, že částečné omezení na jedné straně se jim mnohonásobně vrátí v příjemném prostředí pro každodenní život. Proto iniciativa Auto*Mat vypracovala vzdělávací program pro mladou generaci. „Efektivní vzdělávání začíná od žáků základních škol. U dětí se vztah k prostředí teprve vytváří a nebojí se přímého kontaktu s okolím. To je příležitost i hrozba zároveň, mladou generaci můžeme totiž formovat v aktivní a samostatné jedince nebo také pasivní lidi, kteří se budou bát pohybu v prostředí“, říká Jana Pírková, didaktička metodiky. Žáci se nejen naučí o dopadech dopravy na jejich zdraví a prostředí, ale také prakticky poznají dopravu v okolí škol a vyzkouší hromadnou dojížďku na jízdních kolech.
PŘÍLOHY:
1)Vzděláváním k udržitelné dopravě
Efektivní vzdělávání a komunikace má sílu vyřešit mnoho problémů. Auto*Mat realizuje projekt „Vzděláváním k udržitelné dopravě“, jehož součástí je výukový program, který poskytuje školám a výukovým institucím různorodé a diferencované nástroje pro předávání znalostí z oblasti ekologické dopravy. Ty jsou uzpůsobené podle věku a potřeb dětí.
Výukový program je rozdělen do tří částí a může být začleněn do standardní výuky či použit v rámci projektové výuky. Aktivity jsou určeny pro žáky a žačky prvního a druhého stupně základních škol a pro studenty středních škol. V rámci modelů výchovy volně inspirovanými zahraničními metodikami se učí rozlišovat jednotlivé formy dopravy, popsat jejich silné a slabé stránky z hlediska uživatelů i prostředí. Dále se interaktivní formou naučí rozumět vlivu jednotlivých druhů dopravy na životní prostředí. Budou také umět relevantní informace vyhledávat a dále s nimi pracovat.
Pilotní realizace výukového programu proběhla na třech školách v Děčíně, Mostě a v Chomutově, kde žactvo a pedagogové či pedagožky vytvořený program testovali. Na každé zapojené škole pak projekt vyvrcholil uspořádáním školního Dne bez aut, kdy žáci a žačky představili výsledky výuky. Součástí Dne bez aut byla také organizovaná dojížďka dětí do školy na kole a promítání filmu s dopravně-ekologickou tématikou.
Celý projekt vyvrcholil školením učitelů a učitelek a školením koordinátorů a koordinátorek environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Bylo vytvořeno interaktivní DVD obsahující jak samotný program, tak i přehledné informace o metodách vzdělávání o ekologické dopravě v jiných zemích a odkazy na užitečné webové stránky k dané problematice. Toto DVD zdarma získalo 500 škol po celé republice.
V další fázi je plánováno zapojení dalších stovek škol v České republice do projektu a dlouhodobé začlenění vzdělávacího programu do výuky nebo do pravidelných aktivit na některých z nich. Ve spolupráci s místními úřady školy také učiní trvalá opatření v podobě zlepšení dopravní situace školy, podporou dojížďky na kolech a další.
Více o vzdělávacím projektu: http://www.auto-mat.cz/aktivity/vzdelavani/
2)Analýza výsledků strategických hlukových map pořízených Ministerstvem zdravotnictví
http://hluk.eps.cz/files/strategicke-hlukove-mapy.doc
3)Výzkum vztahu mezi způsobem dopravy a fyzickou aktivitou žáků základních škol
http://www.auto-mat.cz/2010/06/pesi-cesty-do-skoly-rozviji-aktivni-zivotni-styl/#more-3536
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk