https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/europoslanci-ods-zachrana-automobilek-se-zatim-nekona-komise-prisla-s-polovicatym-resenim
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

ODS: Europoslanci ODS: Záchrana automobilek se zatím nekoná, Komise přišla s polovičatým řešením

5. března 2025 | ODS
Evropská komise představila netrpělivě očekávaný Akční plán pro evropský automobilový sektor. Europoslanci ODS Alexandr Vondra a Ondřej Krutílek neskrývají své zklamání, zejména kvůli řešení obrovských pokut, které hrozí našim výrobcům automobilů za překročení limitů CO2 u nově vyrobených modelů.

„Komise se chová jako chytrá horákyně, na pomoc automobilkám nepřispěchala pěšky ani na voze a zůstala stát na půl cesty,“ glosoval návrh Alexandr Vondra a dodal: „Tři roky navržené Komisí jsou málo, pokud se máme bavit o jistotě pro automobilky, že se pokutám vyhnou.“

Europoslanec Ondřej Krutílek upřesnil: „Opakovaně říkáme, že nejférovější by bylo pokuty zrušit úplně, v roce 2019 nemohl nikdo předvídat, že se letos sníží poptávka po elektromobilech. Ale jsme konstruktivní, a držíme se propočtů českých a evropských automobilek, odhadujících budoucí prodeje. Jakmile Komise legislativní návrh předloží, budeme tlačit na zprůměrování emisí za pět let.“

Pětileté období pro kalkulaci emisí CO2 tlačí i česká vláda v čele s premiérem Petrem Fialou a ministrem dopravy Martinem Kupkou.

Europoslanci ODS dále ocenili, že Evropská komise ustoupila i jejich tlaku, a oznámila urychlení revize automobilové legislativy k CO2, chybí jim ale závazek předložit zprávu již tento rok. „Komise se již před tímto vyhodnocením sama pochválila, že cíle stanovené na další roky jsou správné, a to včetně kritického roku 2035 a faktického zákazu nových aut se spalovacími motory. To je pro nás nepřijatelné,“ kritizoval dokument Alexandr Vondra. Dokument Komise se navíc nezmiňuje o potřebě urychlit revizi obdobné legislativy pro nákladní auta, po které volá jak ODS, tak klub Evropských konzervativců a reformistů (ECR).

Ondřej Krutílek zároveň kritizoval další problematický návrh, takzvaný sociální leasing: „Experiment, díky kterému by si elektroauta údajně mohly pořídit i domácnosti s nižším příjmem, považuji za socialistické opatření, kdy se navíc dotacemi bude vytvářet zcela umělý trh.“

Automobilový akční plán obsahuje řadu dalších iniciativ, které by měly podle představ Komise v příštích letech pomoci na cestě ke globální konkurenceschopnosti, například rozvoj autonomního řízení, budování nabíjecí infrastruktury, podporu bezemisních aut v rámci firemních flotil, nebo lepší podmínky pro výrobu baterií v EU.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist