Tiskové zprávy
Zastoupení EK v ČR: Evropská komise zahajuje kampaň upozorňující na problematiku klimatických změn s názvem „I ty ovládáš změny klimatu“ i v Praze
„I ty ovládáš změny klimatu“ je kampaň upozorňující na problematiku klimatických změn, kterou dnes v Praze zahájil ministr životního prostředí Libor Ambrozek a Ladislav Miko z generálního ředitelství Evropské komise pro životní prostředí. Kampaň vyzývá k tomu, aby lidé v každodenním životě provedli malé změny a významně tak přispěli ke snížení emisí skleníkových plynů. Kampaň se snaží vyvolat pocit osobní odpovědnosti a pomáhat v boji proti klimatickým změnám. Jednotlivcům proto nabízí celou řadu praktických a snadno realizovatelných tipů, které najdou na webových stránkách www.climatechange.eu.com. Domácnosti Evropské unie jsou zdrojem přibližně 16 % celkových emisí skleníkových plynů v EU, z nichž se většina tvoří v důsledku výroby a spotřeby energie. Tuto kampaň, která probíhá zároveň ve všech členských zemích unie, zahájil v Bruselu 29. května předseda Evropské komise José Manuel Barroso a komisař pro životní prostředí Stavros Dimas.
Ministr Ambrozek prohlásil: „Mnoho lidí si možná myslí, že na jejich chování nezáleží. Já naopak tvrdím, že domácnosti v EU způsobují velkou část celkových emisí skleníkových plynů, takže každý z nás může přispět k jejich snížení. Tato kampaň podá občanům informace o klimatických změnách a o tom, jak mohou sami k boji proti těmto změnám přispět. Dělat správnou věc není tak těžké, jak se zdá.“
„Pro Komisi je boj proti klimatickým změnám prioritou,“ řekl Ladislav Miko z Evropské komise. „Tato kampaň doplňuje a posiluje naše politické a legislativní snahy. Jasně ukazuje, do jaké míry jsme všichni zodpovědni za změny klimatu a co může a musí jednotlivec udělat, aby hrozbám spojeným s klimatickými změnami zabránil.“
Kampaň
V Praze se objevily billboardy k této kampani. Je na nich Země zobrazená pohledem z vesmíru a k ní je připojený termostat, který měří zvyšující se teplotu. Nápis hlásá: „I ty ovládáš změny klimatu. Ztlum. Vypni. Recykluj. Choď. Změň se.“ Podobné billboardy a velké plakáty byly instalovány i ve všech ostatních hlavních městech Evropské unie.
Také sochy v evropských hlavních městech jsou oblečeny do triček potištěných stejným nápisem. V Praze na Jungmannově náměstí si dnes trička obléknou živé sochy - umělci namaskovaní jako sochy, které stojí na místě a během vystoupení mění svoje polohy. Za doprovodu violoncellisty představí sochy „zápas čtyř živlů“, jehož umělecký koncept připravil Adam Halaš z hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze. V dalších evropských městech si tričko oblékl např. bruselský čůrající chlapeček – bronzová socha s vodotryskem, nebo sochy skladatele Johana Strausse ve Vídni. Pozornost na kampaň upoutávají v České republice reklamy v novinách a na billboardech a také aktivní účast známých osobností, jako jsou například Libor Bouček, Lejla Abbasová, Klára Jandová a Kristýna Peterková.
Na webových stránkách kampaně www.climatechange.eu.com má veřejnost k dispozici srozumitelné informace v 19ti jazycích unie, mimo jiné vysvětlení klimatických změn a jejich důsledků. Čtenář si může vybrat z padesátky tipů, jak snížit emise, které sahají od snížení teploty topení v bytě o 1ºC (což představuje až desetiprocentní úsporu energie na vytápění) až po radu nenechávat televizory a počítače zapnuté v pohotovostním režimu „stand - by“ (úspora energie 10 %) nebo tisknout oboustranně (až 50 % úspora papíru). Webová aplikace „uhlíková kalkulačka“ vypočítává množství oxidu uhličitého (CO2), který nevznikne, pokud se lidé budou jednotlivých rad držet a návštěvníci stránek si také mohou do počítače stáhnout energeticky úsporný šetřič obrazovky.
Kampaň je zaměřena i na žáky základních a středních škol. Budou vyzváni k podepsání závazku, že sníží a nadále budou snižovat své emise CO2. Kampaň s rozpočtem 4,7 miliónů EUR proběhne ve třech vlnách - v červnu, v září a v listopadu 2006. Pozornost veřejnosti na kampaň v celé Evropské unii mají upoutat reklamy v televizi, v novinách a řada elektronických komunikačních prostředků. Kampaně se účastní také známé osobnosti, například popové hvězdy, hudební skupiny a moderátoři.
Jednotlivec a emise skleníkových plynů
Přibližně 16 % skleníkových plynů v zemích EU způsobují domácnosti. Každý občan Evropské unie ročně zapříčiní vznik jedenácti tun skleníkových plynů, především pak CO2. Většinu emisí skleníkových plynů v EU způsobuje výroba a spotřeba energie (61 %), následuje doprava (21 %). Obojí totiž používají fosilní paliva (uhlí, ropu a zemní plyn), při jejichž pálení dochází ke vzniku CO2. Z celkové spotřeby energie v EU připadá téměř třetina na domácnosti. Asi polovina emisí v dopravě je způsobena osobními automobily. Vyplývá z toho, že jednotlivci mají na tyto emise přímý vliv. I v dalších odvětvích se však jednotlivec může podílet na snižování emisí. V průmyslu například tím, že sníží množství odpadu a bude jej recyklovat nebo kompostovat. Například výroba nové hliníkové plechovky je energeticky desetkrát náročnější než recyklace staré. V neposlední řadě mohou občané požadovat strukturální změny nutné k tomu, aby společnost produkovala co nejméně uhličitých emisí, například častějším využíváním obnovitelných zdrojů energie.
V České republice se od roku 1990 emise skleníkových plynů snížily o téměř 25 %, z toho emise CO2 o 23 %. Převážná snížení byla vyvolána ekonomickou transformací v 90. letech, přesto 5 – 7 % tohoto poklesu lze připsat opatřením, které Česká republika aktivně učinila. Každý občan České republiky se na celkové bilanci podílí přibližně čtrnácti tunami skleníkových plynů a z toho dvanácti tunami CO2, což je stále více než evropský průměr. Na celkovém množství emisí skleníkových plynů se podílí nejvíce oxid uhličitý CO2 (86 %), následovaný emisemi metanu CH4 (7,5 %) a oxidu dusného N2O (5,5 %). Největší podíl stále vykazuje energetický sektor (83 %). Největší vzestup zaznamenala doprava, jejíž podíl na celkových emisích vzrostl z 3,7 % v roce 1990 na 10,8 % v roce 2004 a stále roste.
Webová stránka kampaně: http://www.climatechange.eu.com
Webová stránka Evropské komise o změnách klimatu:
http://www.europa.eu.int/comm/environment/cites/home_en.htm
Kontakt:
AMI Communications, Daniela Hornová, tel.: 234 124 112, daniela.hornova@amic.cz
Fotografie najdete na stránkách MŽP - http://www.env.cz - v Tiskových zprávách.
Ministr Ambrozek prohlásil: „Mnoho lidí si možná myslí, že na jejich chování nezáleží. Já naopak tvrdím, že domácnosti v EU způsobují velkou část celkových emisí skleníkových plynů, takže každý z nás může přispět k jejich snížení. Tato kampaň podá občanům informace o klimatických změnách a o tom, jak mohou sami k boji proti těmto změnám přispět. Dělat správnou věc není tak těžké, jak se zdá.“
„Pro Komisi je boj proti klimatickým změnám prioritou,“ řekl Ladislav Miko z Evropské komise. „Tato kampaň doplňuje a posiluje naše politické a legislativní snahy. Jasně ukazuje, do jaké míry jsme všichni zodpovědni za změny klimatu a co může a musí jednotlivec udělat, aby hrozbám spojeným s klimatickými změnami zabránil.“
Kampaň
V Praze se objevily billboardy k této kampani. Je na nich Země zobrazená pohledem z vesmíru a k ní je připojený termostat, který měří zvyšující se teplotu. Nápis hlásá: „I ty ovládáš změny klimatu. Ztlum. Vypni. Recykluj. Choď. Změň se.“ Podobné billboardy a velké plakáty byly instalovány i ve všech ostatních hlavních městech Evropské unie.
Také sochy v evropských hlavních městech jsou oblečeny do triček potištěných stejným nápisem. V Praze na Jungmannově náměstí si dnes trička obléknou živé sochy - umělci namaskovaní jako sochy, které stojí na místě a během vystoupení mění svoje polohy. Za doprovodu violoncellisty představí sochy „zápas čtyř živlů“, jehož umělecký koncept připravil Adam Halaš z hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze. V dalších evropských městech si tričko oblékl např. bruselský čůrající chlapeček – bronzová socha s vodotryskem, nebo sochy skladatele Johana Strausse ve Vídni. Pozornost na kampaň upoutávají v České republice reklamy v novinách a na billboardech a také aktivní účast známých osobností, jako jsou například Libor Bouček, Lejla Abbasová, Klára Jandová a Kristýna Peterková.
Na webových stránkách kampaně www.climatechange.eu.com má veřejnost k dispozici srozumitelné informace v 19ti jazycích unie, mimo jiné vysvětlení klimatických změn a jejich důsledků. Čtenář si může vybrat z padesátky tipů, jak snížit emise, které sahají od snížení teploty topení v bytě o 1ºC (což představuje až desetiprocentní úsporu energie na vytápění) až po radu nenechávat televizory a počítače zapnuté v pohotovostním režimu „stand - by“ (úspora energie 10 %) nebo tisknout oboustranně (až 50 % úspora papíru). Webová aplikace „uhlíková kalkulačka“ vypočítává množství oxidu uhličitého (CO2), který nevznikne, pokud se lidé budou jednotlivých rad držet a návštěvníci stránek si také mohou do počítače stáhnout energeticky úsporný šetřič obrazovky.
Kampaň je zaměřena i na žáky základních a středních škol. Budou vyzváni k podepsání závazku, že sníží a nadále budou snižovat své emise CO2. Kampaň s rozpočtem 4,7 miliónů EUR proběhne ve třech vlnách - v červnu, v září a v listopadu 2006. Pozornost veřejnosti na kampaň v celé Evropské unii mají upoutat reklamy v televizi, v novinách a řada elektronických komunikačních prostředků. Kampaně se účastní také známé osobnosti, například popové hvězdy, hudební skupiny a moderátoři.
Jednotlivec a emise skleníkových plynů
Přibližně 16 % skleníkových plynů v zemích EU způsobují domácnosti. Každý občan Evropské unie ročně zapříčiní vznik jedenácti tun skleníkových plynů, především pak CO2. Většinu emisí skleníkových plynů v EU způsobuje výroba a spotřeba energie (61 %), následuje doprava (21 %). Obojí totiž používají fosilní paliva (uhlí, ropu a zemní plyn), při jejichž pálení dochází ke vzniku CO2. Z celkové spotřeby energie v EU připadá téměř třetina na domácnosti. Asi polovina emisí v dopravě je způsobena osobními automobily. Vyplývá z toho, že jednotlivci mají na tyto emise přímý vliv. I v dalších odvětvích se však jednotlivec může podílet na snižování emisí. V průmyslu například tím, že sníží množství odpadu a bude jej recyklovat nebo kompostovat. Například výroba nové hliníkové plechovky je energeticky desetkrát náročnější než recyklace staré. V neposlední řadě mohou občané požadovat strukturální změny nutné k tomu, aby společnost produkovala co nejméně uhličitých emisí, například častějším využíváním obnovitelných zdrojů energie.
V České republice se od roku 1990 emise skleníkových plynů snížily o téměř 25 %, z toho emise CO2 o 23 %. Převážná snížení byla vyvolána ekonomickou transformací v 90. letech, přesto 5 – 7 % tohoto poklesu lze připsat opatřením, které Česká republika aktivně učinila. Každý občan České republiky se na celkové bilanci podílí přibližně čtrnácti tunami skleníkových plynů a z toho dvanácti tunami CO2, což je stále více než evropský průměr. Na celkovém množství emisí skleníkových plynů se podílí nejvíce oxid uhličitý CO2 (86 %), následovaný emisemi metanu CH4 (7,5 %) a oxidu dusného N2O (5,5 %). Největší podíl stále vykazuje energetický sektor (83 %). Největší vzestup zaznamenala doprava, jejíž podíl na celkových emisích vzrostl z 3,7 % v roce 1990 na 10,8 % v roce 2004 a stále roste.
Webová stránka kampaně: http://www.climatechange.eu.com
Webová stránka Evropské komise o změnách klimatu:
http://www.europa.eu.int/comm/environment/cites/home_en.htm
Kontakt:
AMI Communications, Daniela Hornová, tel.: 234 124 112, daniela.hornova@amic.cz
Fotografie najdete na stránkách MŽP - http://www.env.cz - v Tiskových zprávách.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk