Daniela Hornová "> Evropská komise zahajuje kampaň upozorňující na problematiku klimatických změn s názvem „I ty ovládáš změny klimatu“ i v Praze - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/evropska-komise-zahajuje-kampan-upozornujici-na-problematiku-klimatickych-zmen-s-nazvem-i-ty-ovladas-zmeny-klimatu-i-v-praze
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Zastoupení EK v ČR: Evropská komise zahajuje kampaň upozorňující na problematiku klimatických změn s názvem „I ty ovládáš změny klimatu“ i v Praze

5. června 2006 | Zastoupení EK v ČR
Autor: Daniela Hornová
„I ty ovládáš změny klimatu“ je kampaň upozorňující na problematiku klimatických změn, kterou dnes v Praze zahájil ministr životního prostředí Libor Ambrozek a Ladislav Miko z generálního ředitelství Evropské komise pro životní prostředí. Kampaň vyzývá k tomu, aby lidé v každodenním životě provedli malé změny a významně tak přispěli ke snížení emisí skleníkových plynů. Kampaň se snaží vyvolat pocit osobní odpovědnosti a pomáhat v boji proti klimatickým změnám. Jednotlivcům proto nabízí celou řadu praktických a snadno realizovatelných tipů, které najdou na webových stránkách www.climatechange.eu.com. Domácnosti Evropské unie jsou zdrojem přibližně 16 % celkových emisí skleníkových plynů v EU, z nichž se většina tvoří v důsledku výroby a spotřeby energie. Tuto kampaň, která probíhá zároveň ve všech členských zemích unie, zahájil v Bruselu 29. května předseda Evropské komise José Manuel Barroso a komisař pro životní prostředí Stavros Dimas.

Ministr Ambrozek prohlásil: „Mnoho lidí si možná myslí, že na jejich chování nezáleží. Já naopak tvrdím, že domácnosti v EU způsobují velkou část celkových emisí skleníkových plynů, takže každý z nás může přispět k jejich snížení. Tato kampaň podá občanům informace o klimatických změnách a o tom, jak mohou sami k boji proti těmto změnám přispět. Dělat správnou věc není tak těžké, jak se zdá.“

„Pro Komisi je boj proti klimatickým změnám prioritou,“ řekl Ladislav Miko z Evropské komise. „Tato kampaň doplňuje a posiluje naše politické a legislativní snahy. Jasně ukazuje, do jaké míry jsme všichni zodpovědni za změny klimatu a co může a musí jednotlivec udělat, aby hrozbám spojeným s klimatickými změnami zabránil.“

Kampaň
V Praze se objevily billboardy k této kampani. Je na nich Země zobrazená pohledem z vesmíru a k ní je připojený termostat, který měří zvyšující se teplotu. Nápis hlásá: „I ty ovládáš změny klimatu. Ztlum. Vypni. Recykluj. Choď. Změň se.“ Podobné billboardy a velké plakáty byly instalovány i ve všech ostatních hlavních městech Evropské unie.

Také sochy v evropských hlavních městech jsou oblečeny do triček potištěných stejným nápisem. V Praze na Jungmannově náměstí si dnes trička obléknou živé sochy - umělci namaskovaní jako sochy, které stojí na místě a během vystoupení mění svoje polohy. Za doprovodu violoncellisty představí sochy „zápas čtyř živlů“, jehož umělecký koncept připravil Adam Halaš z hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze. V dalších evropských městech si tričko oblékl např. bruselský čůrající chlapeček – bronzová socha s vodotryskem, nebo sochy skladatele Johana Strausse ve Vídni. Pozornost na kampaň upoutávají v České republice reklamy v novinách a na billboardech a také aktivní účast známých osobností, jako jsou například Libor Bouček, Lejla Abbasová, Klára Jandová a Kristýna Peterková.

Na webových stránkách kampaně www.climatechange.eu.com má veřejnost k dispozici srozumitelné informace v 19ti jazycích unie, mimo jiné vysvětlení klimatických změn a jejich důsledků. Čtenář si může vybrat z padesátky tipů, jak snížit emise, které sahají od snížení teploty topení v bytě o 1ºC (což představuje až desetiprocentní úsporu energie na vytápění) až po radu nenechávat televizory a počítače zapnuté v pohotovostním režimu „stand - by“ (úspora energie 10 %) nebo tisknout oboustranně (až 50 % úspora papíru). Webová aplikace „uhlíková kalkulačka“ vypočítává množství oxidu uhličitého (CO2), který nevznikne, pokud se lidé budou jednotlivých rad držet a návštěvníci stránek si také mohou do počítače stáhnout energeticky úsporný šetřič obrazovky.

Kampaň je zaměřena i na žáky základních a středních škol. Budou vyzváni k podepsání závazku, že sníží a nadále budou snižovat své emise CO2. Kampaň s rozpočtem 4,7 miliónů EUR proběhne ve třech vlnách - v červnu, v září a v listopadu 2006. Pozornost veřejnosti na kampaň v celé Evropské unii mají upoutat reklamy v televizi, v novinách a řada elektronických komunikačních prostředků. Kampaně se účastní také známé osobnosti, například popové hvězdy, hudební skupiny a moderátoři.

Jednotlivec a emise skleníkových plynů
Přibližně 16 % skleníkových plynů v zemích EU způsobují domácnosti. Každý občan Evropské unie ročně zapříčiní vznik jedenácti tun skleníkových plynů, především pak CO2. Většinu emisí skleníkových plynů v EU způsobuje výroba a spotřeba energie (61 %), následuje doprava (21 %). Obojí totiž používají fosilní paliva (uhlí, ropu a zemní plyn), při jejichž pálení dochází ke vzniku CO2. Z celkové spotřeby energie v EU připadá téměř třetina na domácnosti. Asi polovina emisí v dopravě je způsobena osobními automobily. Vyplývá z toho, že jednotlivci mají na tyto emise přímý vliv. I v dalších odvětvích se však jednotlivec může podílet na snižování emisí. V průmyslu například tím, že sníží množství odpadu a bude jej recyklovat nebo kompostovat. Například výroba nové hliníkové plechovky je energeticky desetkrát náročnější než recyklace staré. V neposlední řadě mohou občané požadovat strukturální změny nutné k tomu, aby společnost produkovala co nejméně uhličitých emisí, například častějším využíváním obnovitelných zdrojů energie.

V České republice se od roku 1990 emise skleníkových plynů snížily o téměř 25 %, z toho emise CO2 o 23 %. Převážná snížení byla vyvolána ekonomickou transformací v 90. letech, přesto 5 – 7 % tohoto poklesu lze připsat opatřením, které Česká republika aktivně učinila. Každý občan České republiky se na celkové bilanci podílí přibližně čtrnácti tunami skleníkových plynů a z toho dvanácti tunami CO2, což je stále více než evropský průměr. Na celkovém množství emisí skleníkových plynů se podílí nejvíce oxid uhličitý CO2 (86 %), následovaný emisemi metanu CH4 (7,5 %) a oxidu dusného N2O (5,5 %). Největší podíl stále vykazuje energetický sektor (83 %). Největší vzestup zaznamenala doprava, jejíž podíl na celkových emisích vzrostl z 3,7 % v roce 1990 na 10,8 % v roce 2004 a stále roste.

Webová stránka kampaně: http://www.climatechange.eu.com
Webová stránka Evropské komise o změnách klimatu:
http://www.europa.eu.int/comm/environment/cites/home_en.htm

Kontakt:
AMI Communications, Daniela Hornová, tel.: 234 124 112, daniela.hornova@amic.cz

Fotografie najdete na stránkách MŽP - http://www.env.cz - v Tiskových zprávách.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist