Tiskové zprávy
MŽP ČR: Evropského týdne mobility i Dne bez aut se osobně zúčastní i ministr Kalaš
V sobotu 16. září začíná ve stovkách evropských měst včetně České republiky Evropský týden mobility. Jeho vyvrcholením bude již tradičně Evropský den bez aut v pátek 22. září.
Ministr životního prostředí Petr Jan Kalaš se zúčastní akcí k Evropskému týdnu mobility v Praze. V neděli 17. září v 11:00 dorazí na náměstí Jana Palacha, kde navštíví celovíkendovou akci „Smetanovo nábřeží bez aut“, kterou pořádá projekt Auto*Mat spolu s Magistrátem hl. m. Prahy 1.
V pátek 22. září – na Evropský den bez aut – přijede vlakem na nádraží Praha – Vršovice v 8:25, odsud pak bude na kole pokračovat do svého úřadu (Vršovická 65). Spolu s dalšími zaměstnanci MŽP se vpodvečer zúčastní také Velké podzimní cyklojízdy Prahou, která začíná v 18:00 na náměstí Jiřího z Poděbrad. Odjezd na kolech je od budovy MŽP plánován na 17:30. Ministr Kalaš se zavázal, že auto nepoužije celý den.
„Evropský týden mobility i Evropský den bez aut samozřejmě podporuji. Automobilová doprava se totiž stává zejména ve městech jedním z nejzávažnějších problémů životního prostředí – auta produkují skleníkové plyny, prach a hluk.
Autem proto 22. září nepojedu ani já, ani členové mé rodiny, zúčastním se také pražské cyklojízdy za práva a bezpečnost cyklistů. Rád bych, aby se Praha mohla pyšnit takovými možnostmi pro cyklisty jako řada jiných evropských velkoměst,“říká ministr životního prostředí Petr Jan Kalaš.
V České republice letos stoupl počet měst, která se Evropského týdne mobility a Evropského dne bez aut účastní. Evropský týden mobility a den bez aut oslaví 44 měst ze všech krajů ČR. To je o čtvrtinu více než loni a nejvíce od roku 2002, kdy se česká a moravská města začala do této celoevropské osvětové akce zapojovat 2. Stovky lidí se individuálně k Evropskému dni bez aut přihlašují podpisem výzvy Nechte auto doma (http://www.auto-mat.cz/vyzva). Akce podporuje i řada známých osobností [3].
19 měst letos nabízí občanům na Evropský den bez aut MHD zdarma, město Plzeň prodloužilo tuto nabídku dokonce na tři dny (od 20. do 22. září) pod heslem „Nech své auto doma a svez se s námi zadarmo!“ 4.
Letošní Týden mobility je navíc v celé Evropě spojen s další kampaní – na ochranu klimatu. Automobilová doprava je významným producentem skleníkových plynů, proto je toto spojení velmi logické a vyústilo i v motto Evropského týdne mobility pro rok 2006: „Chraňme klima Země“.
Program většiny evropských měst je v tomto roce zaměřen na propagaci alternativní, udržitelné dopravy. Ústřední téma kampaně je doplněno heslem: „Pěšky. Na kole. Autobusem. Tramvají. Změň se!“ Municipality přijímají vlastní opatření (výstavba cyklostezek, zklidnění dopravy v centrech měst, podpora sdílené dopravy atd.), takže Evropský týden mobility může ovlivnit dopravu ve městech natrvalo.
Evropská komise oceňuje účast českých a moravských měst v kampani. V uplynulých letech takto uspěly například České Budějovice, Kroměříž či Vsetín.
Další informace:
Evropský týden mobility a Evropský den bez aut v ČR: http://www.env.cz/edba
ETM a EDBA v Evropě: http://www.mobilityweek-europe.org
Evropský týden mobility v Praze – http://www.praha-mesto.cz/cyklo
Auto*Mat – http://www.auto-mat.cz
Den bez aut na stránkách Dětí Země – http://www.detizeme.cz/denbezaut
Výzva „Nechte auto doma“ – http://www.auto-mat.cz/vyzva
Velká podzimní cyklojízda Prahou – http://www.cyklojizdy.cz
Poznámky:
1 Podle Charty Evropského týdne mobility si mohou města, která se zúčastní Evropského týdne mobility, vybrat den, ve kterém oslaví Evropský den bez aut. Nemusí to tedy být jen 22. září.
[2] Vývoj počtu měst v ČR, která se zapojují do ETM/EDBA:
2002 - 6
2003 - 13
2004 - 25
2005 - 34
2006 - 44
K Evropskému týdnu mobility a dnu bez aut se letos připojily: Boskovice, Česká Lípa, České Budějovice, Domažlice, Frýdek-Místek, Havířov, Havlíčkův Brod, Hlučín, Hodonín, Hradec Králové, Hranice, Hroznová Lhota, Chrudim, Jablonec nad Nisou, Jilemnice, Kadaň, Karviná, Kopřivnice, Kostelec nad Orlicí, Kroměříž, Letovice, Lipník nad Bečvou, Litomyšl, Moravská Třebová, Moravský Krumlov, Nové Město nad Metují, Olomouc, Ostrava, Pelhřimov, Písek, Plzeň, Praha, Prostějov, Příbram, Rumburk, Říčany, Semice, Sokolov, Strakonice, Sušice, Uherské Hradiště, Velké Meziříčí, Vsetín a Zábřeh.
Akci podpoří města: Brno, Břeclav, Děčín, Hlinsko, Hořice, Cheb, Mladá Boleslav, Nový Jičín, Prachatice, Přerov, Rosice, Tábor, Třebíč, Třeboň, Turnov, Ústí nad Labem, Zlín a Znojmo.
[4] Vyjádření podpory Evropskému týdnu mobility a Evropskému dni bez aut:
„Evropský den bez aut tradičně podporuji. Jako poslanec i jako ministr životního prostředí v uplynulém volebním období. I letos jsem se připojil k výzvě Nechte auto doma! a v pátek 22. září samozřejmě auto používat nebudu. Ostatně snažím se ho nepoužívat tak často, jak jen to jde. Budu se také snažit najít si čas, abych se zúčastnil Velké podzimní cyklojízdy v Praze 22. září. Automobilová doprava je významným producentem skleníkového CO2, ale i dalších emisí – NOx, prachu, těkavých látek. Kvůli nadměrné automobilové dopravě se ve městech několikanásobně překračují hlukové limity, auta zabírají obrovské množství prostoru pro život ve městech, na silnicích umírají ročně stovky lidí. To všechno jsou jasné důvody, proč používání osobního auta omezit.“
Libor Ambrozek, předseda Výboru pro životní prostředí PS PČR
"Praha je město krásné, město naše, avšak na stále narůstající počet aut absolutně nepřipravené. Všechny ty cesty, cestičky, silničky, vedlejší silnice a hlavní třídy byly kdysi stavěny na daleko, daleko menší počet účastníků provozu. Člověk je ale jak známo tvor přizpůsobivý a tak si zvykne na všechno,…bohužel. Zvykli jsme si na to, a tak si aspoň cestou do zaměstnání v zácpách vyřídíme spoustu telefonů a esemesek. A co je nejhorší, v takových devadesáti procentech aut sedí jen jeden člověk – jeho řidič.
Abych se konečně dostal k tomu, proč jsem se rozhodl podpořit výzvu Nechte auto doma:
1) Nedávno jsem zakoupil kola a potřebné vybavení pro celou mou rodinu.
2) Po dlouhé době od svého dětství jsem znovuobjevil kouzlo jízdy na kole.
3) Přál bych si, aby byla Praha co do cyklojízdy po městě aspoň zčásti kupříkladu Berlínem.
4) Vyjet do města na kole považuji v současné době za adrenalinový sport, s rodinou a malým dítětem na sedačce za sebou za hrdinství hraničící s bláznovstvím. Mým velikým přáním je, aby hrdinů a bláznů ubývalo a normálních spokojených cyklistů přibývalo."
Milan Cais, hudebník (celé vyjádření na http://www.auto-mat.cz)
"Myslím si, že auto - hlavně řízení auta - je regulérní droga. Nevím, kolik lidí ročně u nás zemře na předávkování heroinem, ale kdyby cokoli jiného zabilo 1000 lidi ročně a další tisíce doživotně zmrzačilo, už by to bylo dávno zakázané, nebo velmi přísně regulované. A podívejte se, jaké byly ohlasy na nový silniční zákon! Jak říkám, je to normální droga (na mě působí taky, velmi ráda řídím a nedávno jsem zjistila, že čím větší auto, tím je to příjemnější)."
Eva Hauserová, spisovatelka
„Žiji v Praze odjakživa a jsem tedy svědkem prudkého nárůstu aut proplétajících se po všech koutech našeho města a přiznám se, že mi to už taky někdy jde pěkně na nervy, a to i v případě, že sama v jednom sedím.
Před několika lety jsem se rozhodla vyrazit do pražských ulic na kole a přesouvat se z bodu D(omov) do bodu P(ráce) právě na něm. Nějakou dobu mi to vydrželo, měla jsem dobrý pocit z pohybu a dokonce i z rychlosti, kterou to skýtalo. Hůř už jsem se cítila při vdechování nepříliš voňavých a zdravých plynů, které mi jedno auto za druhým čoudilo přímo do nosu! Přesto všechno jsem však vydržela, vytyčila jsem si trasy méně „smradově“ náročné a bylo zase hej. To až do chvíle, kdy jsem při jedné z mých spanilých jízd narazila na blbce, samozřejmě v autě. Přímo u Karlova mostu mě naprosto bezohledně srazil z kola a já si natloukla nos, asi tak jako ten čert z dětské říkanky.
Kolo mám fakt moc ráda a jezdím stále, jen už ne v přeplněné pražské dopravě. Nyní se snažím používat převážně „městskou hromadnou“, pokud tedy těch přesunů za den není tolik, že bych práci nestíhala.“
Klára Issová, herečka (celé vyjádření na http://www.env.cz/edba)
„Nařídil bych všem řidičům, ať si sem tam Prahu daj, třeba ve špičce. Dozajista to jejich styl jízdy změní.“
David Matásek, herec (kompletní vyjádření na http://www.auto-mat.cz)
„Podporuji Evropský týden mobility, protože nabízí lidem různá jednoduchá řešení, jak pomoci zlepšit životní prostředí a snížit změny klimatu. Cílem týdne mobility je také podpořit zodpovědné a bezpečné užívání aut, což je v dnešní době hodně důležitá věc. Jakákoli změna, kterou v našem životním stylu uděláme je prospěšná nejen naší zemi, ale i nám samotným! Díky této i podobným akcím jsem získala mnoho praktických informací, jak žít ekologičtějším způsobem v každodenním životě.
Vřele doporučuji zúčastnit se cyklojízdy 22. 9., což je neuvěřitelný zážitek a také akce 17. 9. "Nábřeží bez aut", kterou organizuje Auto*Mat v rámci Evropského týdne mobility a kde vystoupím se zábavně-naučnými písničkami pro děti z připravované desky „Škola písničkou“.“
Kristýna Peterková, zpěvačka
„Stačí si představit dvě pohádková města. Jedno, v němž ráno všichni lidé nasednou do svých krásně nablýskaných aut a vyrazí do ulic. A to druhé, kde lidé ráno nastoupí do vlaků a tramvají, vytáhnou knížky, nebo se budou jen dívat z okna a přemýšlet... Která představa je hezčí? My dáváme přednost čistému vzduchu a klidným ulicím, proto podporujeme myšlenku Dne bez aut.“
Sestry Karolína a Lucie Steinovy, hudebnice
[5] Břeclav, Česká Lípa, Domažlice, Frýdek-Místek, Havířov, Havlíčkův Brod, Cheb, Chrudim, Kadaň, Litomyšl, Nové Město nad Metují, Nový Jičín, Pelhřimov, Plzeň, Prostějov, Příbram, Říčany, Strakonice a Turnov.
Ministr životního prostředí Petr Jan Kalaš se zúčastní akcí k Evropskému týdnu mobility v Praze. V neděli 17. září v 11:00 dorazí na náměstí Jana Palacha, kde navštíví celovíkendovou akci „Smetanovo nábřeží bez aut“, kterou pořádá projekt Auto*Mat spolu s Magistrátem hl. m. Prahy 1.
V pátek 22. září – na Evropský den bez aut – přijede vlakem na nádraží Praha – Vršovice v 8:25, odsud pak bude na kole pokračovat do svého úřadu (Vršovická 65). Spolu s dalšími zaměstnanci MŽP se vpodvečer zúčastní také Velké podzimní cyklojízdy Prahou, která začíná v 18:00 na náměstí Jiřího z Poděbrad. Odjezd na kolech je od budovy MŽP plánován na 17:30. Ministr Kalaš se zavázal, že auto nepoužije celý den.
„Evropský týden mobility i Evropský den bez aut samozřejmě podporuji. Automobilová doprava se totiž stává zejména ve městech jedním z nejzávažnějších problémů životního prostředí – auta produkují skleníkové plyny, prach a hluk.
Autem proto 22. září nepojedu ani já, ani členové mé rodiny, zúčastním se také pražské cyklojízdy za práva a bezpečnost cyklistů. Rád bych, aby se Praha mohla pyšnit takovými možnostmi pro cyklisty jako řada jiných evropských velkoměst,“říká ministr životního prostředí Petr Jan Kalaš.
V České republice letos stoupl počet měst, která se Evropského týdne mobility a Evropského dne bez aut účastní. Evropský týden mobility a den bez aut oslaví 44 měst ze všech krajů ČR. To je o čtvrtinu více než loni a nejvíce od roku 2002, kdy se česká a moravská města začala do této celoevropské osvětové akce zapojovat 2. Stovky lidí se individuálně k Evropskému dni bez aut přihlašují podpisem výzvy Nechte auto doma (http://www.auto-mat.cz/vyzva). Akce podporuje i řada známých osobností [3].
19 měst letos nabízí občanům na Evropský den bez aut MHD zdarma, město Plzeň prodloužilo tuto nabídku dokonce na tři dny (od 20. do 22. září) pod heslem „Nech své auto doma a svez se s námi zadarmo!“ 4.
Letošní Týden mobility je navíc v celé Evropě spojen s další kampaní – na ochranu klimatu. Automobilová doprava je významným producentem skleníkových plynů, proto je toto spojení velmi logické a vyústilo i v motto Evropského týdne mobility pro rok 2006: „Chraňme klima Země“.
Program většiny evropských měst je v tomto roce zaměřen na propagaci alternativní, udržitelné dopravy. Ústřední téma kampaně je doplněno heslem: „Pěšky. Na kole. Autobusem. Tramvají. Změň se!“ Municipality přijímají vlastní opatření (výstavba cyklostezek, zklidnění dopravy v centrech měst, podpora sdílené dopravy atd.), takže Evropský týden mobility může ovlivnit dopravu ve městech natrvalo.
Evropská komise oceňuje účast českých a moravských měst v kampani. V uplynulých letech takto uspěly například České Budějovice, Kroměříž či Vsetín.
Další informace:
Evropský týden mobility a Evropský den bez aut v ČR: http://www.env.cz/edba
ETM a EDBA v Evropě: http://www.mobilityweek-europe.org
Evropský týden mobility v Praze – http://www.praha-mesto.cz/cyklo
Auto*Mat – http://www.auto-mat.cz
Den bez aut na stránkách Dětí Země – http://www.detizeme.cz/denbezaut
Výzva „Nechte auto doma“ – http://www.auto-mat.cz/vyzva
Velká podzimní cyklojízda Prahou – http://www.cyklojizdy.cz
Poznámky:
1 Podle Charty Evropského týdne mobility si mohou města, která se zúčastní Evropského týdne mobility, vybrat den, ve kterém oslaví Evropský den bez aut. Nemusí to tedy být jen 22. září.
[2] Vývoj počtu měst v ČR, která se zapojují do ETM/EDBA:
2002 - 6
2003 - 13
2004 - 25
2005 - 34
2006 - 44
K Evropskému týdnu mobility a dnu bez aut se letos připojily: Boskovice, Česká Lípa, České Budějovice, Domažlice, Frýdek-Místek, Havířov, Havlíčkův Brod, Hlučín, Hodonín, Hradec Králové, Hranice, Hroznová Lhota, Chrudim, Jablonec nad Nisou, Jilemnice, Kadaň, Karviná, Kopřivnice, Kostelec nad Orlicí, Kroměříž, Letovice, Lipník nad Bečvou, Litomyšl, Moravská Třebová, Moravský Krumlov, Nové Město nad Metují, Olomouc, Ostrava, Pelhřimov, Písek, Plzeň, Praha, Prostějov, Příbram, Rumburk, Říčany, Semice, Sokolov, Strakonice, Sušice, Uherské Hradiště, Velké Meziříčí, Vsetín a Zábřeh.
Akci podpoří města: Brno, Břeclav, Děčín, Hlinsko, Hořice, Cheb, Mladá Boleslav, Nový Jičín, Prachatice, Přerov, Rosice, Tábor, Třebíč, Třeboň, Turnov, Ústí nad Labem, Zlín a Znojmo.
[4] Vyjádření podpory Evropskému týdnu mobility a Evropskému dni bez aut:
„Evropský den bez aut tradičně podporuji. Jako poslanec i jako ministr životního prostředí v uplynulém volebním období. I letos jsem se připojil k výzvě Nechte auto doma! a v pátek 22. září samozřejmě auto používat nebudu. Ostatně snažím se ho nepoužívat tak často, jak jen to jde. Budu se také snažit najít si čas, abych se zúčastnil Velké podzimní cyklojízdy v Praze 22. září. Automobilová doprava je významným producentem skleníkového CO2, ale i dalších emisí – NOx, prachu, těkavých látek. Kvůli nadměrné automobilové dopravě se ve městech několikanásobně překračují hlukové limity, auta zabírají obrovské množství prostoru pro život ve městech, na silnicích umírají ročně stovky lidí. To všechno jsou jasné důvody, proč používání osobního auta omezit.“
Libor Ambrozek, předseda Výboru pro životní prostředí PS PČR
"Praha je město krásné, město naše, avšak na stále narůstající počet aut absolutně nepřipravené. Všechny ty cesty, cestičky, silničky, vedlejší silnice a hlavní třídy byly kdysi stavěny na daleko, daleko menší počet účastníků provozu. Člověk je ale jak známo tvor přizpůsobivý a tak si zvykne na všechno,…bohužel. Zvykli jsme si na to, a tak si aspoň cestou do zaměstnání v zácpách vyřídíme spoustu telefonů a esemesek. A co je nejhorší, v takových devadesáti procentech aut sedí jen jeden člověk – jeho řidič.
Abych se konečně dostal k tomu, proč jsem se rozhodl podpořit výzvu Nechte auto doma:
1) Nedávno jsem zakoupil kola a potřebné vybavení pro celou mou rodinu.
2) Po dlouhé době od svého dětství jsem znovuobjevil kouzlo jízdy na kole.
3) Přál bych si, aby byla Praha co do cyklojízdy po městě aspoň zčásti kupříkladu Berlínem.
4) Vyjet do města na kole považuji v současné době za adrenalinový sport, s rodinou a malým dítětem na sedačce za sebou za hrdinství hraničící s bláznovstvím. Mým velikým přáním je, aby hrdinů a bláznů ubývalo a normálních spokojených cyklistů přibývalo."
Milan Cais, hudebník (celé vyjádření na http://www.auto-mat.cz)
"Myslím si, že auto - hlavně řízení auta - je regulérní droga. Nevím, kolik lidí ročně u nás zemře na předávkování heroinem, ale kdyby cokoli jiného zabilo 1000 lidi ročně a další tisíce doživotně zmrzačilo, už by to bylo dávno zakázané, nebo velmi přísně regulované. A podívejte se, jaké byly ohlasy na nový silniční zákon! Jak říkám, je to normální droga (na mě působí taky, velmi ráda řídím a nedávno jsem zjistila, že čím větší auto, tím je to příjemnější)."
Eva Hauserová, spisovatelka
„Žiji v Praze odjakživa a jsem tedy svědkem prudkého nárůstu aut proplétajících se po všech koutech našeho města a přiznám se, že mi to už taky někdy jde pěkně na nervy, a to i v případě, že sama v jednom sedím.
Před několika lety jsem se rozhodla vyrazit do pražských ulic na kole a přesouvat se z bodu D(omov) do bodu P(ráce) právě na něm. Nějakou dobu mi to vydrželo, měla jsem dobrý pocit z pohybu a dokonce i z rychlosti, kterou to skýtalo. Hůř už jsem se cítila při vdechování nepříliš voňavých a zdravých plynů, které mi jedno auto za druhým čoudilo přímo do nosu! Přesto všechno jsem však vydržela, vytyčila jsem si trasy méně „smradově“ náročné a bylo zase hej. To až do chvíle, kdy jsem při jedné z mých spanilých jízd narazila na blbce, samozřejmě v autě. Přímo u Karlova mostu mě naprosto bezohledně srazil z kola a já si natloukla nos, asi tak jako ten čert z dětské říkanky.
Kolo mám fakt moc ráda a jezdím stále, jen už ne v přeplněné pražské dopravě. Nyní se snažím používat převážně „městskou hromadnou“, pokud tedy těch přesunů za den není tolik, že bych práci nestíhala.“
Klára Issová, herečka (celé vyjádření na http://www.env.cz/edba)
„Nařídil bych všem řidičům, ať si sem tam Prahu daj, třeba ve špičce. Dozajista to jejich styl jízdy změní.“
David Matásek, herec (kompletní vyjádření na http://www.auto-mat.cz)
„Podporuji Evropský týden mobility, protože nabízí lidem různá jednoduchá řešení, jak pomoci zlepšit životní prostředí a snížit změny klimatu. Cílem týdne mobility je také podpořit zodpovědné a bezpečné užívání aut, což je v dnešní době hodně důležitá věc. Jakákoli změna, kterou v našem životním stylu uděláme je prospěšná nejen naší zemi, ale i nám samotným! Díky této i podobným akcím jsem získala mnoho praktických informací, jak žít ekologičtějším způsobem v každodenním životě.
Vřele doporučuji zúčastnit se cyklojízdy 22. 9., což je neuvěřitelný zážitek a také akce 17. 9. "Nábřeží bez aut", kterou organizuje Auto*Mat v rámci Evropského týdne mobility a kde vystoupím se zábavně-naučnými písničkami pro děti z připravované desky „Škola písničkou“.“
Kristýna Peterková, zpěvačka
„Stačí si představit dvě pohádková města. Jedno, v němž ráno všichni lidé nasednou do svých krásně nablýskaných aut a vyrazí do ulic. A to druhé, kde lidé ráno nastoupí do vlaků a tramvají, vytáhnou knížky, nebo se budou jen dívat z okna a přemýšlet... Která představa je hezčí? My dáváme přednost čistému vzduchu a klidným ulicím, proto podporujeme myšlenku Dne bez aut.“
Sestry Karolína a Lucie Steinovy, hudebnice
[5] Břeclav, Česká Lípa, Domažlice, Frýdek-Místek, Havířov, Havlíčkův Brod, Cheb, Chrudim, Kadaň, Litomyšl, Nové Město nad Metují, Nový Jičín, Pelhřimov, Plzeň, Prostějov, Příbram, Říčany, Strakonice a Turnov.
Tento článek patří do kategorie |
Česká republika, ČR - Praha, ČR - Středočeský kraj, ČR - Ústecký kraj, ČR - Karlovarský kraj, ČR - Plzeňský kraj, ČR - Jihočeský kraj, ČR - Kraj Vysočina, ČR - Pardubický kraj, ČR - Královéhradecký kraj, ČR - Liberecký kraj, ČR - Moravskoslezský kraj, ČR - Olomoucký kraj, ČR - Zlínský kraj, ČR - Jihomoravský kraj, Evropa
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk