Tiskové zprávy
MŽP ČR: Evropský den bez aut 2005 je velmi úspěšný
Česká republika už počtvrté oslavila Evropský den bez aut (22. září) a Evropský týden mobility (16. – 22. září). MŽP již tradičně obě akce koordinovalo a podpořilo. Zaměstnanci MŽP dnes přijeli do práce hromadnou dopravou nebo na kolech všichni. Parkoviště před budovou ministerstva zelo prázdnotou.
Evropského dne bez aut (EDBA) a Evropského týdne mobility (ETM) 2005 se v České republice zúčastnila města Boskovice, České Budějovice, Hlučín, Hodonín, Hradec Králové, Hranice, Hroznová Lhota, Humpolec, Chrudim, Kopřivnice, Kroměříž, Letovice, Moravská Třebová, Moravský Krumlov, Olomouc, Ostrava, Plzeň, Praha, Říčany, Semice, Velké Meziříčí a Vsetín.
Města Havířov, Havlíčkův Brod, Jablonec nad Nisou, Kadaň, Kostelec nad Orlicí, Kutná Hora, Lipník nad Bečvou, Pelhřimov, Písek, Prostějov, Telč a Znojmo se zapojila do Evropského dne bez aut. Připojila se i města, která podpořila Evropský týden mobility či Evropský den bez aut konkrétními akcemi - Brno, Česká Lípa, Chomutov, Pardubice, Prachatice, Přerov, Tábor, Třebíč, Turnov a Zlín.
Do obou akcí se letos zapojilo 34 měst, což je o třetinu více než vloni (25) a téměř trojnásobek předloňského (13) počtu zapojených měst.
Vedle propagačních a osvětových programů musely podle Charty městské úřady či magistráty přijmout jedno či více tzv. trvalých opatření ke zklidnění dopravy nebo zvýšení bezpečnosti chodců a cyklistů ve městě. Obce tak omezují vjezd aut do centra (Boskovice), budují cyklostezky ve městě (Havlíčkův Brod, Hodonín, Olomouc, Ostrava, Písek, Znojmo), kolem města (Hranice, Vsetín) nebo k obchodním centrům (České Budějovice).
Dalším typem těchto opatření je zklidňování dopravy pomocí snižování rychlosti v obytných zónách měst (Hlučín, Hodonín, Chrudim), nových přechodů pro chodce (České Budějovice, Humpolec, Letovice, Ostrava), okružních křižovatek (Kostelec nad Orlicí, Kroměříž, Letovice, Telč), či instalacemi laserových měřičů rychlosti (Kostelec nad Orlicí, Moravská Třebová).
Řada těchto opatření je zaměřena na dostupnost města pro všechny spoluobčany, takže města budují bezbariérové přechody (Kroměříž), nakupují nízkopodlažní autobusy (Hradec Králové, Kroměříž). Své místo zde mají i taková opatření, jako je vybudování parkoviště pro kola u školy (Hroznová Lhota) či vybavení prvňáčků reflexními vestami (Semice).
Zajímavé trvalé opatření, zaměřené na letošní motto: „Do práce a do školy – bez auta“ přijali v Kostelci nad Orlicí, kde chtějí jednat s největším zaměstnavatelem ve městě firmou Federal – Mogul o využívání carpoolingu [1] zaměstnanci společnosti.
Hromadná městská doprava zdarma byla tento den v České Lípě, Havlíčkově Brodě, Hodoníně, Chrudimi, Kadani, Kutné Hoře, Pelhřimově, Plzni, Prostějově, Ostravě. V Kroměříži a Ostravě přišli s nápadem MHD zdarma pro cestující, kteří se prokázali malým technickým průkazem od auta (v Ostravě 22. září a v Kroměřiži od 16. – 22. září).
V Evropě se (podle aktuální informace na oficiálních webových stránkách) do ETM zapojilo 819 měst, k Evropskému dni bez aut se přihlásilo 1377 měst (z velkoměst např. Dublin, Kodaň, Helsinky, Lublaň, Madrid, Stockholm, Vídeň, Vilnius, Záhřeb, některé městské části Londýna a Budapešti a další). Tato osvětová akce začíná získávat přívržence i na jiných kontinentech, takže již podruhé se do akce zapojilo také několik měst z Japonska, Brazílie, Kolumbie, Tchaj-wanu nebo Kanady.
Evropský den bez aut iniciovala Evropská komise v roce 2000 a od té doby patří k významným dnům Evropy v ochraně životního prostředí. Akce si drží stálý termín, kterým je 22. září. Cílem je informovat o výhodách MHD, veřejné dopravy silniční i železniční, cyklistiky a chůze a upozornit na problémy, které s sebou nese individuální automobilová doprava. Letošní EDBA byl rovněž 14. ročníkem českého Dne bez aut, který již tradičně vyhlašuje sdružení Děti Země.
Další informace:
http://www.env.cz/edba
http://www.22september.org
http://www.automat.ecn.cz
http://www.detizeme.cz/denbezaut
Poznámky:
[1] Carpooling nebo carsharing – sdílení auta více osobami. Pokud již musí automobil vyjet, neměl by v něm sedět jen jeden člověk, měl by být plně obsazen.
Evropského dne bez aut (EDBA) a Evropského týdne mobility (ETM) 2005 se v České republice zúčastnila města Boskovice, České Budějovice, Hlučín, Hodonín, Hradec Králové, Hranice, Hroznová Lhota, Humpolec, Chrudim, Kopřivnice, Kroměříž, Letovice, Moravská Třebová, Moravský Krumlov, Olomouc, Ostrava, Plzeň, Praha, Říčany, Semice, Velké Meziříčí a Vsetín.
Města Havířov, Havlíčkův Brod, Jablonec nad Nisou, Kadaň, Kostelec nad Orlicí, Kutná Hora, Lipník nad Bečvou, Pelhřimov, Písek, Prostějov, Telč a Znojmo se zapojila do Evropského dne bez aut. Připojila se i města, která podpořila Evropský týden mobility či Evropský den bez aut konkrétními akcemi - Brno, Česká Lípa, Chomutov, Pardubice, Prachatice, Přerov, Tábor, Třebíč, Turnov a Zlín.
Do obou akcí se letos zapojilo 34 měst, což je o třetinu více než vloni (25) a téměř trojnásobek předloňského (13) počtu zapojených měst.
Vedle propagačních a osvětových programů musely podle Charty městské úřady či magistráty přijmout jedno či více tzv. trvalých opatření ke zklidnění dopravy nebo zvýšení bezpečnosti chodců a cyklistů ve městě. Obce tak omezují vjezd aut do centra (Boskovice), budují cyklostezky ve městě (Havlíčkův Brod, Hodonín, Olomouc, Ostrava, Písek, Znojmo), kolem města (Hranice, Vsetín) nebo k obchodním centrům (České Budějovice).
Dalším typem těchto opatření je zklidňování dopravy pomocí snižování rychlosti v obytných zónách měst (Hlučín, Hodonín, Chrudim), nových přechodů pro chodce (České Budějovice, Humpolec, Letovice, Ostrava), okružních křižovatek (Kostelec nad Orlicí, Kroměříž, Letovice, Telč), či instalacemi laserových měřičů rychlosti (Kostelec nad Orlicí, Moravská Třebová).
Řada těchto opatření je zaměřena na dostupnost města pro všechny spoluobčany, takže města budují bezbariérové přechody (Kroměříž), nakupují nízkopodlažní autobusy (Hradec Králové, Kroměříž). Své místo zde mají i taková opatření, jako je vybudování parkoviště pro kola u školy (Hroznová Lhota) či vybavení prvňáčků reflexními vestami (Semice).
Zajímavé trvalé opatření, zaměřené na letošní motto: „Do práce a do školy – bez auta“ přijali v Kostelci nad Orlicí, kde chtějí jednat s největším zaměstnavatelem ve městě firmou Federal – Mogul o využívání carpoolingu [1] zaměstnanci společnosti.
Hromadná městská doprava zdarma byla tento den v České Lípě, Havlíčkově Brodě, Hodoníně, Chrudimi, Kadani, Kutné Hoře, Pelhřimově, Plzni, Prostějově, Ostravě. V Kroměříži a Ostravě přišli s nápadem MHD zdarma pro cestující, kteří se prokázali malým technickým průkazem od auta (v Ostravě 22. září a v Kroměřiži od 16. – 22. září).
V Evropě se (podle aktuální informace na oficiálních webových stránkách) do ETM zapojilo 819 měst, k Evropskému dni bez aut se přihlásilo 1377 měst (z velkoměst např. Dublin, Kodaň, Helsinky, Lublaň, Madrid, Stockholm, Vídeň, Vilnius, Záhřeb, některé městské části Londýna a Budapešti a další). Tato osvětová akce začíná získávat přívržence i na jiných kontinentech, takže již podruhé se do akce zapojilo také několik měst z Japonska, Brazílie, Kolumbie, Tchaj-wanu nebo Kanady.
Evropský den bez aut iniciovala Evropská komise v roce 2000 a od té doby patří k významným dnům Evropy v ochraně životního prostředí. Akce si drží stálý termín, kterým je 22. září. Cílem je informovat o výhodách MHD, veřejné dopravy silniční i železniční, cyklistiky a chůze a upozornit na problémy, které s sebou nese individuální automobilová doprava. Letošní EDBA byl rovněž 14. ročníkem českého Dne bez aut, který již tradičně vyhlašuje sdružení Děti Země.
Další informace:
http://www.env.cz/edba
http://www.22september.org
http://www.automat.ecn.cz
http://www.detizeme.cz/denbezaut
Poznámky:
[1] Carpooling nebo carsharing – sdílení auta více osobami. Pokud již musí automobil vyjet, neměl by v něm sedět jen jeden člověk, měl by být plně obsazen.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk