Tiskové zprávy
MŽP ČR: Evropský týden mobility a Evropský den bez aut již potřetí v ČR
Od čtvrtka 16. září probíhá i v České republice Evropský týden mobility, který vyvrcholí ve středu 22. září Evropským dnem bez aut. Jde o osvětovou akci na podporu šetrných forem dopravy ve městech, ochranu kvality ovzduší a právo dětí i dospělých na bezpečný pohyb po ulicích. Letošní, již pátý ročník (v ČR třetí) v Bruselu slavnostně zahájila ve čtvrtek 16. září komisařka Margot Wallströmová na konferenci, zaměřené na hledání atraktivních dopravních alternativ pro cestování ve městě.
Letos se Evropského týdne mobility a Evropského dne bez aut (ETM a EDBA) zúčastní 36 zemí, z jejich hlavních měst jmenujme např.: Dublin, Kodaň, Helsinky, Lisabon, Lublaň, Madrid, Stockholm, některé městské části Londýna a Budapešti. Jiná hlavní města podpoří ETM a EDBA několika aktivitami – jsou to např. Brusel nebo Praha. Osvětová akce začíná získávat přívržence i na jiných kontinentech, takže letos se do akce zapojí také města z Japonska, Brazílie, Kolumbie či Tchaj-wanu. Evropští koordinátoři předpokládají, že ve všech zúčastněných městech se dá do pohybu více než 80 milionů lidí, ať už na kolech, kolečkových bruslích, pěšky či městskou hromadnou dopravou.
V ČR se letos Evropského dne bez aut zúčastní 25 měst - Boskovice, Bohumín, České Budějovice, Hlučín, Hodonín, Hradec Králové, Chrudim, Jablonec nad Nisou, Karviná, Kopřivnice, Kroměříž, Letovice, Moravská Třebová, Moravský Krumlov, Ostrava, Olomouc, Pelhřimov, Písek, Prostějov, Strakonice, Telč, Třebíč, Velké Meziříčí, Vsetín a Znojmo. Připojila se i města, která podpoří Evropský týden mobility či Evropský den bez aut konkrétními akcemi - Brno, Plzeň, Praha, Přerov, Tábor, Turnov a Zlín. Ta však nepodepsala Chartu Evropského dne bez aut, takže jim náleží jen status podporovatelů. Vedle propagačních akcí musí totiž podle Charty letos městské úřady či magistráty přijmout jedno či více tzv. trvalých opatření (tedy uskutečnit jeden či více projektů na zklidnění dopravy ve městě či na zvýšení bezpečnosti chodců při pohybu ve městě). Evropský den bez aut spolu s Evropským týdnem mobility tak přinesou občanům měst užitek i v dlouhodobé perspektivě. Příklady aktivit měst najdete v příloze tiskové zprávy.
Mottem letošního Evropského dne bez aut jsou „Bezpečné ulice pro děti“, což souvisí s cílem Evropské komise snížit počet dětských obětí dopravních nehod do roku 2010 na polovinu. Statistika EU uvádí, že každým rokem v zemích EU zahyne při dopravních nehodách více než 2000 dětí mladších 17 let, zatímco tisíce dětí jsou při nehodách zraněny. Rozvoj automobilové dopravy ohrožuje zdraví a bezpečnost dětí ale i skrytou formou (nárůst dětského astmatu a nemocí dýchacích cest).
Ministerstvo životního prostředí konání Evropského dne bez aut a Evropského týdne mobility koordinuje a podporuje. Ministr životního prostředí Libor Ambrozek se zúčastnil Evropského týdne mobility v sobotu 18. září v Telči, ve středu 22. září 2004 se na jednání Poslanecké sněmovny vydá na kole (v případě špatného počasí použije MHD). „Když si alespoň jeden den v roce vyzkoušíme, že to bez auta jde, třeba zjistíme, že se bez něj obejdeme mnohem častěji,“ komentuje Evropský den bez aut Libor Ambrozek.
Podporu oběma aktivitám vyjádřili například rovněž ministr dopravy Milan Šimonovský, ministr kultury Pavel Dostál a ministr informatiky Vladimír Mlynář či vedoucí Úřadu vlády Aleš Šulc a řada poslanců, senátorů a českých europoslanců.
Další informace:
http://www.env.cz/edba
http://www.22september.org
V roce 2002 akce v ČR začala v šesti městech, byly to České Budějovice, Hlučín, Hodonín, Kroměříž, Olomouc a Vsetín.
V roce 2003 se Evropského dne bez aut a Evropského týdne mobility v České republice zúčastnila města Bohumín, Boskovice, České Budějovice, Hlučín, Hodonín, Chrudim, Kroměříž, Letovice, Olomouc a Vsetín. Města Karviná, Prostějov a Velké Meziříčí se zapojila do Evropského dne bez aut. Pět dalších měst – Brno, Hradec Králové, Moravská Třebová, Praha a Třebíč – se rozhodlo, že obě aktivity podpoří několika akcemi.
MŽP na pomoc městských úřadům a magistrátům vydalo letos překlad příručky Evropské komise „Děti na cestě – bezpečně po městě“, aktualizovaný a doplněný řadou příkladů z ČR, podobnou publikací byla i loňská “Cyklistika pro města“, přičemž obě publikace byly zájemcům rozesílány zdarma.
Letos se Evropského týdne mobility a Evropského dne bez aut (ETM a EDBA) zúčastní 36 zemí, z jejich hlavních měst jmenujme např.: Dublin, Kodaň, Helsinky, Lisabon, Lublaň, Madrid, Stockholm, některé městské části Londýna a Budapešti. Jiná hlavní města podpoří ETM a EDBA několika aktivitami – jsou to např. Brusel nebo Praha. Osvětová akce začíná získávat přívržence i na jiných kontinentech, takže letos se do akce zapojí také města z Japonska, Brazílie, Kolumbie či Tchaj-wanu. Evropští koordinátoři předpokládají, že ve všech zúčastněných městech se dá do pohybu více než 80 milionů lidí, ať už na kolech, kolečkových bruslích, pěšky či městskou hromadnou dopravou.
V ČR se letos Evropského dne bez aut zúčastní 25 měst - Boskovice, Bohumín, České Budějovice, Hlučín, Hodonín, Hradec Králové, Chrudim, Jablonec nad Nisou, Karviná, Kopřivnice, Kroměříž, Letovice, Moravská Třebová, Moravský Krumlov, Ostrava, Olomouc, Pelhřimov, Písek, Prostějov, Strakonice, Telč, Třebíč, Velké Meziříčí, Vsetín a Znojmo. Připojila se i města, která podpoří Evropský týden mobility či Evropský den bez aut konkrétními akcemi - Brno, Plzeň, Praha, Přerov, Tábor, Turnov a Zlín. Ta však nepodepsala Chartu Evropského dne bez aut, takže jim náleží jen status podporovatelů. Vedle propagačních akcí musí totiž podle Charty letos městské úřady či magistráty přijmout jedno či více tzv. trvalých opatření (tedy uskutečnit jeden či více projektů na zklidnění dopravy ve městě či na zvýšení bezpečnosti chodců při pohybu ve městě). Evropský den bez aut spolu s Evropským týdnem mobility tak přinesou občanům měst užitek i v dlouhodobé perspektivě. Příklady aktivit měst najdete v příloze tiskové zprávy.
Mottem letošního Evropského dne bez aut jsou „Bezpečné ulice pro děti“, což souvisí s cílem Evropské komise snížit počet dětských obětí dopravních nehod do roku 2010 na polovinu. Statistika EU uvádí, že každým rokem v zemích EU zahyne při dopravních nehodách více než 2000 dětí mladších 17 let, zatímco tisíce dětí jsou při nehodách zraněny. Rozvoj automobilové dopravy ohrožuje zdraví a bezpečnost dětí ale i skrytou formou (nárůst dětského astmatu a nemocí dýchacích cest).
Ministerstvo životního prostředí konání Evropského dne bez aut a Evropského týdne mobility koordinuje a podporuje. Ministr životního prostředí Libor Ambrozek se zúčastnil Evropského týdne mobility v sobotu 18. září v Telči, ve středu 22. září 2004 se na jednání Poslanecké sněmovny vydá na kole (v případě špatného počasí použije MHD). „Když si alespoň jeden den v roce vyzkoušíme, že to bez auta jde, třeba zjistíme, že se bez něj obejdeme mnohem častěji,“ komentuje Evropský den bez aut Libor Ambrozek.
Podporu oběma aktivitám vyjádřili například rovněž ministr dopravy Milan Šimonovský, ministr kultury Pavel Dostál a ministr informatiky Vladimír Mlynář či vedoucí Úřadu vlády Aleš Šulc a řada poslanců, senátorů a českých europoslanců.
Další informace:
http://www.env.cz/edba
http://www.22september.org
V roce 2002 akce v ČR začala v šesti městech, byly to České Budějovice, Hlučín, Hodonín, Kroměříž, Olomouc a Vsetín.
V roce 2003 se Evropského dne bez aut a Evropského týdne mobility v České republice zúčastnila města Bohumín, Boskovice, České Budějovice, Hlučín, Hodonín, Chrudim, Kroměříž, Letovice, Olomouc a Vsetín. Města Karviná, Prostějov a Velké Meziříčí se zapojila do Evropského dne bez aut. Pět dalších měst – Brno, Hradec Králové, Moravská Třebová, Praha a Třebíč – se rozhodlo, že obě aktivity podpoří několika akcemi.
MŽP na pomoc městských úřadům a magistrátům vydalo letos překlad příručky Evropské komise „Děti na cestě – bezpečně po městě“, aktualizovaný a doplněný řadou příkladů z ČR, podobnou publikací byla i loňská “Cyklistika pro města“, přičemž obě publikace byly zájemcům rozesílány zdarma.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk