Michal Křivohlávek "> Film Auto*Mat vypráví o ulicích plných aut, falešných slibech politiků a smrti, ale také o naději - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/film-automat-vypravi-o-ulicich-plnych-aut-falesnych-slibech-politiku-a-smrti-ale-take-o-nadeji
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Auto*Mat: Film Auto*Mat vypráví o ulicích plných aut, falešných slibech politiků a smrti, ale také o naději

5. října 2009 | Auto*Mat
Autor: Michal Křivohlávek, tel: 776 237 562
Potřebuje Praha další dálnice, nebo má omezit automobilový provoz? Měl by si motorista po svém miláčkovi uklízet? Je primátor Bém spíše cyklista nebo populista? Od čtvrtka 24. září uvádějí pražská kina nový dokumentární film Martina Marečka, který hledá odpovědi na mnoho otázek souvisejících s naším životem v Praze. Jeho název Auto*Mat odkazuje ke stejnojmenné iniciativě, která se stala advokátem chodců a cyklistů. Dokument vznikal plných šest let a vypráví historii hnutí za lepší život v pražských ulicích, ale i osobní příběh režiséra, který se nakonec kvůli nelepšícímu se životnímu prostředí z centra města odstěhoval.

Diváci v dokumentu uvidí mimo jiné zpívajícího premiéra Mirka Topolánka nebo dlouholetého generálního manažera firmy Škoda Auto Vratislava Kulhánka. Podívají se na sraz milovníků „tuningových“ automobilů, který autor navštívil se svým speciálně upraveným Auto*Mat vozem a shlédnou originální modloslužbu Škodě Octavii.

Film vypráví i příběh zrození iniciativy Auto*Mat. „Blokujete dopravu, půjdete s námi,“ ukončují v roce 2003 policisté na Smetanově nábřeží nekompromisně jednu z prvních větších cyklojízd a zatýkají cyklisty. Každý rok se pak cyklojízd zúčastňuje více a více lidí, a když v roce 2008 dosáhne jejich počet pěti tisíc, jízdu po městě na kole už nikdo neodsuzuje jako trestný čin. Od nepromyšlených demonstrací se Auto*Mat postupně mění v organizaci, která spolupracuje s odborníky a nabízí konkrétní řešení.

Auto*Mat výrazně zasáhl osud jednoho z jeho zakladatelů Jana Bouchala, kterého v lednu 2006, když jel z práce na kole domů, smrtelně zranil automobil. Historie jako by ale potvrzovala, že se iniciativa pod Bouchalovým vedením vydala správnou cestou. Po několika letech se v ulicích Prahy objevují první cyklistické pruhy a město začíná brát požadavky cyklistů a pěších vážně.

Celým filmem se prolíná osobní zkušenost autora s životem v centru Prahy. Bydlení v Rumunské ulici znamená prakticky se rozloučit s možností otevírat okna. Martin Mareček průběžně dokumentuje bouračky aut v ulici a sleduje, kolik minut musejí čekat lidé před přechodem, než je některý z řidičů nechá přejít. Když mají Marečkovi druhé dítě, život v rušné ulici vzdávají a stěhují se do klidnější čtvrti mimo centrum.

Kromě autora filmu se v příběhu objevují další postavy: pražský primátor, urbanista, premiér, policisté (veřejní i tajní), aktivisté, tuningáři, cyklisti, kočárkáři, chodci a další. Jednou z hlavních postav je pražský primátor Pavel Bém, který se postupně mění z vstřícného partnera a charismatického mediálního mága v politického oponenta.

Auto*Mat, 90 minut. Produkce: Bionaut.
Námět, scénář, režie: Martin Mareček
Kamera: Vít Klusák, Jiří Málek, Martin Mareček
Střih: Jana Vlčková, Martin Mareček
Hudba: Martin Mareček, Tereza Marečková, Ondřej Anděra
Zvuk: Michal Gábor, Ondřej Ježek
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist