Miroslav Patrik "> Financování dopravních staveb z fondů EU neproběhne podle seznamu Ministerstva dopravy - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/financovani-dopravnich-staveb-z-fondu-eu-neprobehne-podle-seznamu-ministerstva-dopravy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země / Ekologický právní servis: Financování dopravních staveb z fondů EU neproběhne podle seznamu Ministerstva dopravy

26. října 2007 | Děti Země / Ekologický právní servis
Autor: Miroslav Patrik, tel: 603 574 289
Podle Evropská komise nemůže Česká republika počítat s tím, že součástí Operačního programu Doprava /1 bude závazek na financování silnic a dálnic podle představ Ministerstva dopravy. Komise bude příspěvek pro každou stavbu schvalovat zvlášť. Čerpání z fondů EU tedy může být ohroženo, nebudou-li některé z nich vyhovovat jejím předpisům. Vyplývá to ze zápisu z jednání mezi zástupci Komise a české strany vedené náměstkem ministra dopravy Jiřím Hodačem z 20. září . 2007 /2.

„Komise shledala v návrhu operačního programu vážné nedostatky. Nelíbilo se jí, že požadavek na financování konkrétních staveb není dostatečně odůvodněn analýzou, která by prokázala, že se jedná o prioritní investice /3. Velké výhrady měla i k tomu, že u některých staveb ministerstvo nevzalo v úvahu levnější a ekologičtější varianty,“ komentoval postoj Komise právník Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.

Ministerstvo dopravy však výhrady Komise vzalo vážně jen částečně. „Do poslední verze operačního programu /4 například nezapracovalo požadavek Komise, aby Česká republika posoudila alternativní řešení severozápadního obchvatu Prahy a umístění železničního nádraží v Brně /5,“ upozornil předseda Dětí Země Miroslav Patrik na přetrvávající nedostatky programu.

Komise má tedy na stole ke schválení přepracovaný operační program, který ovšem nezohlednil všechny její výhrady. Aby bylo možné v příštím roce začít čerpat finanční prostředky, měl by být schválen do konce roku, což za této situace nemusí být jisté a tak nás může minout první vlna financování dopravních staveb.

Kontakty:

1) Mgr. Pavel Doucha, Ekologický právní servis, tel: 608 873 437, pavel.doucha@eps.cz
2) RNDr. Miroslav Patrik, Děti Země, tel: 603 574 289, dz.brno@ecn.cz

Poznámky:

1/ Operační program Doprava bude tvořit rámec pro financování řady silnic a dálnic v ČR do roku 2013. Jeho prostřednictvím má přitéct do dopravních projektů v ČR až 160 miliard korun.

2/ Citace ze záznamu z jednání mezi zástupci ČR a Komise ze dne 20. 9. 2007, které se uskutečnilo v souvislosti s projednáváním návrhu operačního programu (kráceno): „Evropská komise požádala, aby do úvodní části programového dokumentu byla zapracována klauzule, která vyjasní, že seznam projektů je indikativní povahy, tj. může být měněn a doplňován jak z hlediska jednotlivých projektů, tak celkových nákladů a variant dopravních tahů, přičemž schválením operačního programu nevzniká závazek EK financovat předmětný seznam projektů.“

3/ Uvedený záznam z jednání obsahuje kritické konstatování Komise, že (cit.): „... dle jejího stanoviska přetrvává problém, že není zřejmá střednědobá strategie, resp. hlavní i neinvestiční kroky.“ Nekoncepčnost byla Ministerstvu dopravy v nedávné době vytýkána i v souvislosti s Harmonogramem výstavby dopravní infrastruktury do roku 2013, který schvalovala vláda, a to zejména ze strany Ministerstva životního prostředí a nevládních organizací.

4/ Upravený Operační program Doprava byl EK poslán do 15. 10. 2007 (viz http://www.opd.cz/cz/Programove-dokumenty).

5/ Ze zápisu z jednání ze dne 20. 9. 2007 vyplývá, že Komise požaduje v operačním programu uvést závazek, že (cit.): „ČR zpracuje a posoudí v rámci přípravy investic alternativní řešení vedení dopravních tras u projektů R1 (pozn.: SZ část pražského okruhu), R52 (pozn.: tah Brno - Vídeň) a Europoint Brno (pozn.: přesun železničního nádraží v Brně).“ Tyto stavby jsou předmětem nejsilnější veřejné kritiky pro nedostatečné vyhodnocení jejich variant, zejména z dopravního, ekologického a finančního hlediska. V upraveném znění operačním programu z 15. 10. 2007 je však zapracován pouze požadavek Komise týkající se silnice R52. Posouzení variant SZ obchvatu Prahy a přesunu železničního nádraží v Brně v kap. 2.2.5.1. (Uplatnění principu partnerství) zohledněno není.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist