Tiskové zprávy
Autonapůl, družstvo: Firmy loni jezdily sdílenými vozy více než dříve, lidé kombinují veřejnou a sdílenou dopravu
ČR/PRAHA/BRNO/REGIONY – Přesně 32 % z více než jednoho a čtvrt milionu kilometrů, které loni najezdila flotila sdílených vozů Autonapůl, najezdili firemní zákazníci. Ti tvoří zhruba 15 % sdílníků a využívají carsharing často jako dočasné posílení vlastní flotily nebo jako způsob, jak se nezavazovat k operativnímu leasingu nebo investici do nového vozu [1]. Zároveň roste počet lidí, kteří si auta půjčují v jiných městech, než kde jsou registrovaní, a k cestám mezi městy využívají veřejnou dopravu. Ukazují to data o jízdách prvního českého carsharingu za rok 2021.
„Čísla za loňský rok považujeme za velmi dobrá, zejména když uvážím, že první tři měsíce roku bylo cestování kvůli covidu velmi omezené. Rostl počet kilometrů ujetých firemními zákazníky, kterým k tomu v průměru stačí kratší čas rezervace, umějí tedy auta využívat velmi efektivně. Vzrostl nájezd kilometrů brněnskými vozy, mírně pak klesla Praha, souhrn menších krajských měst pak zhruba odpovídal předchozímu roku,“ popisuje výsledky za rok 2021 ředitel carsharingové společnosti Autonapůl Michal Šimoník.
„Velmi nás ale zaujal a potěšil trend, kdy naši sdílníci využívají auta z jiných měst, než kde jsou registrovaní. Jednotlivci, živnostníci či zaměstnanci například jedou mezi Prahou a Ostravou vlakem nebo mezi Brnem a Prahou autobusem a naše auta použijí až na takzvanou poslední míli své cesty. Takových cest bývá už téměř desetina v měsíci a trend je jasně rostoucí. Přesně to je způsob využívání carsharingu, který podporujeme. Sdílníky pobízíme k tomu, aby jezdili vlaky, autobusy a MHD, a teprve v případě, kde by pro ně spoj nebyl z nějakého důvodu efektivní, doporučujeme sáhnout po některém ze sdílených aut,“ přibližuje filozofii Autonapůl Šimoník.
Podrobnější informace o bilanci družstva Autonapůl za rok 2021 jsou k dispozici na https://www.autonapul.cz/bilance-2021/ a předběžné finanční výsledky plánuje společnost zveřejnit počátkem února 2022.
I proto carsharingové družstvo nabízí sdílníkům, kteří jezdí i s Českými drahami, že mohou své ČD body směnit za slevu na sdílená auta. Za 25 bodů, které se jim do programu ČD body načtou za jízdenku v hodnotě 250 Kč, získají slevu 250 Kč na fakturu od Autonapůl. To mohou dělat opakovaně, limitem je jedno využití ČD bodů měsíčně. Od loňského června do prosince pak mohli vzájemnou slevu jednorázově využít noví i stávající uživatelé Autonapůl a autobusového dopravce Flixbus.
Carsharing obecně nabízí vhodné a výhodné řešení pro ty, kdo potřebují auto spíše nepravidelně a vědí, že za rok ujedou do zhruba deseti tisíc kilometrů. K takovým uživatelům se často řadí neziskové organizace či malé firmy, jako akutní posílení flotily pak sdílené vozy využívají i větší firmy nebo třeba sociální služby. Sdílení aut tak představuje nezávazný způsob, jak řešit vlastní mobilitu, zároveň šetří veřejný prostor od aut, která by většinu času jen zabírala parkovací místa.
Autonapůl provozuje po celé republice flotilu zhruba osmi desítek sdílených aut různých kategorií, od malých městských vozů, přes úsporná rodinná kombi po osobní dodávky či elektromobily včetně ikonické Tesly S. Působí v Praze, Brně, Pardubicích, Hradci Králové, Liberci, Plzni, Ostravě, Olomouci a Českých Budějovicích. Podrobnosti o výhodách a podmínkách prvního českého carsharingu Autonapůl jsou na www.autonapul.cz - například cestující Českých drah mohou své ČD body využít jako slevu na služby tohoto carsharingu.
Kontakty:
Mgr. Michal Šimoník, ředitel Autonapůl, e-mail: simonik@autonapul.cz, telefon: 608 468 579
Poznámky:
[1] Podrobnosti se dočtete například v případové studii účetní firmy Nastejnelodi.cz. Další případové studie najdete na https://www.autonapul.cz/jezdi-s-autonapul/
Galerie ilustračních fotografií Autonapůl na https://www.zonerama.com/Autonapul/Album/49e3186c-2f11-4860-bc2c-5326db555c59 (zdroj: archiv Autonapůl)
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk