Petr Jarkovský "> Generace Z více preferuje udržitelnou módu, sdílenou zelenou dopravu či lokální produkty a služby. Podpoře lokální ekonomiky pomáhá i popularita komunit a využití sociálních sítí - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/generace-z-vice-preferuje-udrzitelnou-modu-sdilenou-zelenou-dopravu-ci-lokalni-produkty-a-sluzby.podpore-lokalni-ekonomiky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

ASPEN.PR: Generace Z více preferuje udržitelnou módu, sdílenou zelenou dopravu či lokální produkty a služby. Podpoře lokální ekonomiky pomáhá i popularita komunit a využití sociálních sítí

23. března 2023 | ASPEN.PR
Autor: Petr Jarkovský, tel: 774225153
Témata ochrany přírody a ekologie jsou pro zástupce mladé generace prioritou. Ochrana životního prostředí je stabilně oblastí, která mladší lidi nejvíce znepokojuje, přičemž skoro třetina mění své spotřebitelské chování ve prospěch firem s pozitivním dopadem na životní prostředí. Mladí z generace Z, narození mezi lety 1997 a 2012, mají tendenci být více ekologicky uvědomělí než předchozí generace a upřednostňovat udržitelné produkty a služby.

Preferují etickou a udržitelnou módu

Až 80 % evropských spotřebitelů chce vědět o dopadech výroby módního zboží, které kupují, říká studie Fashion Revolution. I v České republice lze sledovat trend změny. Lidé chtějí vědět, kdo jejich oblečení šije, jakého původu je použitý materiál, v jakých podmínkách se výrobky zhotovují a jaký je dopad výroby zejména na svět a klima. Pomáhají v tom nastupující generace i nové technologie. Také spotřebitelé v České republice jsou stále citlivější na původ a dopady výroby módy, kterou kupují a nosí.

Podle průzkumu vyhledávače módy Glami trend udržitelnosti roste i v Česku. Při nákupech módy ovlivňuje skoro každého druhého Čecha. Výrobci udržitelných módních produktů pečlivě dbají na co nejnižší negativní dopad výroby na životní prostředí. Dbají na ekologické pěstování bavlny, na hospodaření s vodou, spotřebu energií, využití přírodních materiálů a barviv. Hlídá se také ekologičnost oděvních obalů a distribuce zboží.

To potvrzují zástupci české módní značky Vuch: „Mezi našimi mladými zákazníky jsou stále populárnější naše produkty z recyklovaných surovin. Nabízíme kolekci eko kabelek a eko peněženek, které jsou vyrobeny z recyklovaného oxfordu, drti z plastových lahví. Máme také vlastní program Nulový odpad, kdy veškeré zbytky a nevyhovující produkty zpracováváme a plníme jimi sedací vaky. Odvážíme je do velké drtičky, kde se vytvoří malé kousíčky o velikosti 1-5 cm. Drť je následně smíchána s polystyrenovými kuličkami a tím vznikne pohodlná náplň vaků na sezení,“ říká Martin Kůs spolumajitel Vuch.

„Tlak na udržitelnost v módním průmyslu vede výrobce k tomu, aby uváděli, jak ekologická a etická je jejich výroba. Vznikl proto index udržitelnosti dopadu módy, který se zaměřuje na transparentní komunikaci informací o udržitelnosti s maloobchodníky i zákazníky, a to v reálném čase,“ říká Karel Kotoun, odborník v otázkách udržitelnosti ze společnosti Accenture.

Využívají sdílenou dopravu

Místo vlastnictví majetku zástupci generace Z preferují sdílení, zejména v dopravě. Vnímají, že se tím snižuje jejich ekologický otisk a zároveň šetří peníze. Také často dávají přednost těm poskytovatelům sdílených vozů, kteří podporují ekologické pohony.

„Mnoho našich uživatelů jsou mladí lidé z generace Z. Nejčastěji je pak motivuje k využití vedle finanční dostupnosti, kdy nemusí platit drahé pořizovací a provozní náklady, ekologický ohled sdílení, a to, že šetří životní prostředí a planetu. My navíc ve své flotile automobilů využíváme hybridní pohony, které jsou vedle elektromobilů nejekologičtější variantou, ale oproti elektromobilům nabízí i jistotou dojezdu a sami si energii vyrábějí jízdou,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime carsharing.

Podporují lokální podnikání a komunity. A pomáhají jim v tom i přes sociální sítě

Generace Z je také nakloněná podpoře lokálního podnikání a nakupování od místních výrobců, což pomáhá podpořit místní ekonomiku a snižuje dopad dopravy na životní prostředí. Stále častěji nakupují u lokálních výrobců či obchodníků, na místních trzích stejně tak farmářských trzích. Mladí také rádi podporují lokální události. Podporují místní podniky tím, že navštěvují jejich akce a události, jako jsou koncerty, festivaly nebo jiné kulturní akce.

Generace Z využívá také "zero waste" obchody, kde se prodávají produkty bez plastového obalu, čímž se snižuje odpad a zároveň se podporují místní výrobci. Mladí nakupují od místních nejen potraviny, ale často také různé řemeslné výrobky a doplňky z přírodních materiálů a nezatěžují tak životní prostředí. Rádi také využívají různé kurzy a workshopy, kde se mohou naučit nové řemeslné dovednosti, jako je vaření, pečení nebo šití. Tím se podporují nejen místní ekonomiku, ale také komunitu a vzdělávání.

A toto vše také často komunikují a podporují na sociálních sítích, čímž zvyšují o místních subjektech povědomí mezi svými sousedy přáteli a rodinou. To v této fází místním podnikům pomáhá získat více zákazníků a posílit svou pozici na trhu oproti celorepublikovým či nadnárodním prodejcům a řetězcům.
Petr Jarkovský, tel: 774225153
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist