https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/historicky-nejrychlejsi-spojeni-brna-s-prahou-provozovane-soupravami-pendolino
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Historicky nejrychlejší spojení Brna s Prahou, provozované soupravami pendolino

29. listopadu 2005 | České dráhy
K výraznějším úpravám dochází i na vlacích EuroCity na trase Praha – Brno – Břeclav a dále ve směru Vídeň, resp. Bratislava – Budapešť, a to jak v časových polohách, tak i v počtu spojů. Všech osm párů EC vlaků bude trasováno přes rychlé koridorové spojení Pardubice a Českou Třebovou. Z tohoto počtu budou tři vlaky vedeny do Budapešti, tři vlaky do Vídně, jeden do Bratislavy a poslední z nich budou tvořit dvě skupiny vozů – směřujících z Břeclavi do Bratislavy a Vídně. Totéž platí i pro opačný směr do Prahy. Díky převedení dvou spojů z tratě přes Havlíčkův Brod na koridor přes Pardubice se zkrátí cestovní doba z Prahy do Bratislavy o 36 minut a z Prahy do Budapešti o 30 minut. Provoz dvou párů vlaků EuroCity do Vídně je plánován elektrickou jednotkou s výkyvnou skříní – pendolinem. S využitím této jednotky se počítá také na relaci Praha – Bratislava. Soupravy pendolino na těchto trasách zkrátí cestovní časy. Z Prahy do Vídně je plánovaná nejkratší jízdní doba pro pendolino pouhé 4 hod. 2 min. (nyní jezdí EC vlaky obvykle 4 hod. 28 min.) a do Bratislavy dokonce 3 hodiny 57 minut.

Již v září tohoto roku byla provedena změna u vlaku EuroCity Polonia, který jezdil z Varšavy přes Ostravu a Břeclav do Budapešti a vezl skupinu vozů do Vídně, která se odvěšovala, resp. v opačném směru přivěšovala v Břeclavi. Pro slabou frekvenci, po souhlasu všech zúčastněných železničních správ, byla skupina vozů Varšava – Budapešť zrušena a vlak je nadále provozován jako přímý spoj Varšava – Vídeň a zpět. U druhého páru vlaků Varšava – Vídeň a zpět – EC Sobieski – dochází k časovému posunu, a to ve směru z Varšavy o dvě hodiny dříve, a ve směru z Vídně o dvě hodiny později. Obdobně pojede o čtyři hodiny dříve i EC 106 Praha z Varšavy do Prahy, s příjezdem do Prahy hl. n. v 16.46 h. V opačném směru zůstává jízdní řád vlaku EC 107 beze změn.

Vlak R 432/433 Beskyd Brno – Ostrava – Žilina je zrušen. V části trati Žilina – Přerov – Žilina je nahrazen novým spojem IC 146/147 Hradčany, trasovaným v trati Praha – Ostrava – Žilina a zpět.

Novinky v dálkové vnitrostátní dopravě
Na trati Praha – Brno a zpět přes Havlíčkův Brod došlo k několika změnám. Všechny vlaky EuroCity budou směřovány přes Českou Třebovou. Přeprava na trati přes Havlíčkův Brod bude zajištěna celkem sedmi páry rychlíků, které zastavují v klasických rychlíkových stanicích. Změna nastala u vlaku R 670, který bude ukončen v Praze. Objednávka ministerstva dopravy preferovala taktové rozložení vlaků na trati Praha – Ústí nad Labem před přímým spojením. V souladu s tím bude první přímé ranní spojení ve směru Ústí nad Labem, Most a Karlovy Vary zrušeno.

Na úseku Praha – Česká Třebová – Brno a zpět byl vlak Ex 278/279 převeden do kategorie EuroCity. Celkem pojedou mezi Brnem a Českou Třebovou tři páry denních rychlíků, zajišťujících přímé spojení s Prahou a tři páry běžně zastavujících rychlíků Brno – Hradec Králové a zpět. Navíc je v průběhu dne zajištěn v České Třebové přestup od a do Svitav téměř od všech „olomouckých“ rychlíků.


Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje (IDS JMK)
IDS JMK se od 11. 12. 2005 dále rozšiřuje, a to v úseku Křenovice horní nádraží – Vyškov na Moravě a v úseku Slavkov u Brna – Bučovice. V prvním úseku bude obsluha prováděna linkou R7, která je charakteristická tím, že bude obsluhovat pouze tarifní body Rousínov, Luleč a Vyškov na Moravě, v druhém případě se jedná o prodloužení současné vlakové linky S6. Ke dni 11. 12. 2005 tak bude zaintegrováno celkem 202,2 km železničních tratí.

Novinky v regionální dopravě
Blanensko, Boskovicko (tratě 260, 262)
Na trati 260 dochází k rozšíření nabídky jak v ranní, tak i v odpolední špičce celkem o tři páry osobních vlaků, jejichž cílovou stanicí je Rájec-Jestřebí, resp. Skalice nad Svitavou – půlhodinový interval mezi vlaky je tak cestujícím k dispozici v ranní špičce do 9 hodin a v odpolední špičce od 13.30 do 18.30 hodin.

Tišnovsko, Nedvědicko (tratě 250, 251)
Na hlavní trati Brno – Tišnov – Níhov (- Žďár nad Sázavou) zůstávají téměř zachovány minutové polohy vlaků regionální dopravy, v odpolední době dochází u některých vlaků k záměně cílových stanic Tišnov a Žďár nad Sázavou. O jeden pár vlaků přibývá v ranní špičce, dva nové vlaky oběma směry pojedou mezi Brnem a Tišnovem v odpolední, resp. večerní době. Z důvodu malého využití je omezena periodicita jízdy ranního zrychleného vlaku ze Žďáru nad Sázavou do Brna – tento vlak pojede nově pouze v pondělí. Na navazující trati směr Nedvědice zůstává zachován počet vlaků i jejich časové polohy, navíc pojede jeden nový vlak z Tišnova do Nedvědice po osmnácté hodině.

Vyškovsko (trať 300)
Zcela nově je koncipována regionální doprava na trati Brno – Vyškov. S výjimkou Rousínova a Lulče bude traťový úsek Křenovice horní nádraží – Vyškov na Moravě obsluhován výhradně autobusovými linkami IDS JMK. Úsek Brno – Křenovice horní nádraží je naopak posílen dvěma novými páry osobních vlaků, které doplní síť vlaků na hodinový interval během celého dne.

Břeclavsko (tratě 246, 250, 253, 254, 255, 330)
Jízdní řád na hlavní trati Brno – Břeclav zůstává téměř beze změn, ranní špička je posílena novou dvojicí zrychlených vlaků. Lokální tratě směr Pohořelice, Hustopeče u Brna a Čejč zůstávají beze změn.
Na trati Břeclav – Znojmo dochází v úseku Břeclav – Mikulov na Moravě k přidání dvou vlaků s odjezdem z Břeclavi v 16.58 hod. a 18.58 hod. a jednoho vlaku z Mikulova n. Mor. do Břeclavi s odjezdem v 18.59 hod.
V odpolední době dochází na trati Břeclav – Přerov u některých vlaků k záměně cílových stanic Přerov a Hodonín.

Rosicko (trať 240)
V úseku Brno hl.n. – Zastávka u Brna dochází v ranní době ve směru do Brna k přeskupení spojů tak, aby byl od 5.10 do 8.10 hod. zachován přibližně půlhodinový takt. Nynější ranní rychlík Jihlava – Brno (příj. v 7.28 hod.) je převeden do kategorie spěšných vlaků a v úseku Zastávka u Brna – Brno hl. n. je zahrnut do systému IDS JMK. V odpoledních a večerních hodinách budou vedeny tři páry nových vlaků z Brna hl.n. do Zastávky u Brna a zpět, odjíždějící z Brna v 16.05, 17.05 a 21.37 hod. V průběhu platnosti jízdního řádu 2005/2006 budou na vybrané osobní vlaky nasazeny modernější motorové vozy řady 843.

Ivančicko (trať 244)
S ohledem na plánované rozšíření IDS JMK v roce 2006 do této oblasti jsou osobní vlaky v úseku Moravské Bránice – Brno hl. n. v ranní době v pracovní dny od 4.58 do 6.58 hod. přeskupeny do 30minutového taktu. V opačném směru jsou vlaky s odjezdem z Brna hl.n. v 10.46, 12.46 a 16.46 hod. vedeny do stanice Ivančice. Do Ivančic je také veden nový osobní vlak s odjezdem z Brna hl.n. v 19.46 hod. Všechny tyto vlak budou mít v Moravských Bránicích přípoj do Moravského Krumlova, resp. Bohutic nebo Miroslavi. O víkendech a svátcích pojede z Brna hl. n. do Oslavan nový vlak s odjezdem v 8.54 hod., který bude rovněž mít v Moravských Bránicích přípoj do Moravského Krumlova.

Slavkovsko a Bučovicko (trať 340)
Ve směru do Brna bude z Nesovic veden v pracovní dny nový osobní vlak s příjezdem do Brna hl. n. v 7.28 hod. Ve směru Brno – Nesovice jsou v pracovní dny zavedeny dva osobní vlaky s odjezdy z Brna hl.n. v 15.53 a 16.47 hod.

Veselsko a Kyjovsko (trať 340)
V dopolední době je veden nový pár vlaků mezi Nemoticemi a Veselím nad Moravou. Z důvodu nízkého využití cestujícími bude první ranní vlak ve směru do Brna veden až z Nesovic (nyní jezdí z Kyjova). Nově bude v ranní době veden z Kyjova do Brna osobní vlak odjíždějící z Kyjova v 5.21 hod. V opačném směru dojde u večerních osobních vlaků ke změnám cílových stanic. Nově je denně zaveden spěšný vlak do Veselí nad Moravou, který bude z Brna hl.n. odjíždět ve 21.35 hod.

Veselsko a Hodonínsko (trať 343)
V úseku Veselí nad Moravou – Javorník nad Veličkou a zpět je v pracovní dny ve večerních hodinách veden nový pár vlaků s odjezdem z Veselí n. Mor. v 18.19 hod. a v opačném směru ze zastávky Javorník nad Veličkou v 19.17 hod. Na trati mezi Veselím nad Moravou a Hodonínem je zaveden nový pár osobních vlaků s odjezdem z Veselí n.Mor. ve 21.14 hod. V opačném směru vlak odjíždí z Hodonína ve 21.55 hod. a do Veselí nad Moravou přijede ve 22.30 hod. Oba vlaky pojedou denně.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist