Tiskové zprávy
STAN: Hnutí STAN nepodporuje výstavbu paralelní dráhy na Ruzyni. Vyzývá vládu, aby peníze investovala spíše do rychlovlaků
2. října 2019 | STAN
Letiště Praha podalo na úřadě v Černošicích žádost o vydání územního rozhodnutí na stavbu paralelní přistávací a vzletové dráhy. 50 000 stávajících obyvatel Prahy se tak může ocitnout v ochranném hlukovém pásmu. S rozšiřováním letiště a stavbou nové dráhy nesouhlasí hnutí STAN a vyzývá vládu, aby směrovala část leteckého provozu na regionální letiště v Brně, Ostravě, Pardubicích a Karlových Varech a zároveň urychlila práce na výstavbě sítě vysokorychlostních tratí, která v budoucnu nahradí leteckou dopravu na krátkých a středních tratích.
„Budu prosazovat, aby hlavní město Praha, které bude účastníkem řízení o vydaní územního rozhodnutí o výstavbě paralelní dráhy, zaujalo k plánované stavbě negativní stanovisko. Paralelní dráha je navržena tak, že by se letecký provoz přesunul o 2 kilometry blíže centru města, to znamená, že by se 50 000 obyvatel ocitlo v ochranném hlukovém pásmu a došlo by tak k zásadnímu snížení kvality jejich života,“ říká náměstek pražského primátora pro životní prostředí a infrastrukturu Petr Hlubuček.
V roce 2018 z celkového počtu 17,86 milionů cestujících prošlo 94 % cestujících právě letištěm Václava Havla v Praze. Pouze 6 % cestujících bylo odbaveno na letištích v Brně, Ostravě, Pardubicích nebo Karlových Varech.
„Stát by měl značně urychlit výstavbu vysokorychlostních tratí, které mají potenciál nahradit leteckou dopravu na krátkých a středních tratích. Rovněž by měl odklonit část letecké dopravy z Prahy na ostatní krajská letiště. To pomůže všem. Praze se uleví a regionům to pomůže, přivede to do krajů nové pracovní příležitosti a zvýší se i počet turistů. Nelze také posilovat provoz na pražském letišti, pokud jedinou formou dopravní obsluhy letiště zůstávají taxíky a autobus 119,“ říká poslankyně a členka výboru pro dopravu Věra Kovářová.
„Krajská letiště se v současné době usilovně snaží přilákat dopravce a získat tak různá letecká spojení. Často to bohužel nejde bez různých forem pobídek. Čili za veřejné peníze. Odklon zejména turistických a lowcostových letů do regionů by tento problém vyřešil. Potřebujeme však k tomu součinnost vlády,“ doplňuje Kovářová.
„Při stavbě nové paralelní dráhy na letišti Václava Havla v Praze však nelze opomíjet ani ekologický aspekt celé věci. Domníváme se, že při vypracovávání dokumentu EIA o ekologických dopadech celé stavby, nebylo pracováno se správnými vstupními daty. Letecká doprava patří mezi největší producenty emisí CO2. Právě rychlovlaky mají úžasný potenciál ji na krátkých a středních tratích nahradit. Praha je při projektování těchto tratí maximálně součinná a výstavbu rychlotratí podporuje,“ dodává náměstek Petr Hlubuček.
„Budu prosazovat, aby hlavní město Praha, které bude účastníkem řízení o vydaní územního rozhodnutí o výstavbě paralelní dráhy, zaujalo k plánované stavbě negativní stanovisko. Paralelní dráha je navržena tak, že by se letecký provoz přesunul o 2 kilometry blíže centru města, to znamená, že by se 50 000 obyvatel ocitlo v ochranném hlukovém pásmu a došlo by tak k zásadnímu snížení kvality jejich života,“ říká náměstek pražského primátora pro životní prostředí a infrastrukturu Petr Hlubuček.
V roce 2018 z celkového počtu 17,86 milionů cestujících prošlo 94 % cestujících právě letištěm Václava Havla v Praze. Pouze 6 % cestujících bylo odbaveno na letištích v Brně, Ostravě, Pardubicích nebo Karlových Varech.
„Stát by měl značně urychlit výstavbu vysokorychlostních tratí, které mají potenciál nahradit leteckou dopravu na krátkých a středních tratích. Rovněž by měl odklonit část letecké dopravy z Prahy na ostatní krajská letiště. To pomůže všem. Praze se uleví a regionům to pomůže, přivede to do krajů nové pracovní příležitosti a zvýší se i počet turistů. Nelze také posilovat provoz na pražském letišti, pokud jedinou formou dopravní obsluhy letiště zůstávají taxíky a autobus 119,“ říká poslankyně a členka výboru pro dopravu Věra Kovářová.
„Krajská letiště se v současné době usilovně snaží přilákat dopravce a získat tak různá letecká spojení. Často to bohužel nejde bez různých forem pobídek. Čili za veřejné peníze. Odklon zejména turistických a lowcostových letů do regionů by tento problém vyřešil. Potřebujeme však k tomu součinnost vlády,“ doplňuje Kovářová.
„Při stavbě nové paralelní dráhy na letišti Václava Havla v Praze však nelze opomíjet ani ekologický aspekt celé věci. Domníváme se, že při vypracovávání dokumentu EIA o ekologických dopadech celé stavby, nebylo pracováno se správnými vstupními daty. Letecká doprava patří mezi největší producenty emisí CO2. Právě rychlovlaky mají úžasný potenciál ji na krátkých a středních tratích nahradit. Praha je při projektování těchto tratí maximálně součinná a výstavbu rychlotratí podporuje,“ dodává náměstek Petr Hlubuček.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk