Tiskové zprávy
Město Hradec Králové: Hradec Králové má nový manuál, který poradí, jak přistupovat k reklamám na provozovnách
14. května 2025 | Město Hradec Králové
Kultivovat veřejný prostor a nastavit laťku kvality pro označování obchodů, služeb a dalších provozoven ve městě má nyní pomoci nově vzniklý Manuál dobré praxe reklamy v Hradci Králové. Dokument si nechalo město zpracovat odborníky a slouží jako doporučující návod pro všechny, tedy od podnikatelů a projektantů, jež se na podobě reklamy podílejí, až po úředníky, kteří ji povolují. Schválen byl radními a platí pro celé území města. Veřejnosti bude představen 28. května na konferenci v Galerii moderního umění, která je zároveň jejím spolupořadatelem.
„Manuál dobré praxe reklamy vznikl jako nástroj ke zlepšení vzhledu města a veřejného prostoru v souvislosti s reklamou. Reaguje na dlouhodobou potřebu zpřehlednit pravidla a podpořit kvalitní označení provozoven. Tak, aby byly v souladu s charakterem prostředí, památkovou ochranou i platnými předpisy,“ říká náměstek primátorky pro oblast urbanismu, architektury a památkové péče Adam Záruba. „Manuál není legislativní předpis, ale doporučení. Pro městské objekty a jejich nájemce se však město rozhodlo jeho principy uplatňovat jako závazné a chce jít příkladem,“ dodává.
Cílem manuálu není sjednotit vizuální styl reklam napříč městem, ale nastavit srozumitelná a férová pravidla pro všechny. Řeší především čitelnost, bezpečnost nebo vztahy mezi sousedícími provozovnami. „Pomáhá tak vytvářet prostředí, kde se jednotlivé reklamy nemusí předhánět v křiklavosti, ale místo toho spolu fungují přehledně a přirozeně,“ doplňuje náměstek Záruba. Dokument je zároveň praktickým vodítkem pro architekty, grafiky, výtvarníky, podnikatele, ale i pro městské úředníky. Pomáhá sjednotit výklad zákonných požadavků a přispívá k omezování takzvaného vizuálního smogu, tedy nadměrného množství nevhodné či agresivní reklamy. Manuál navazuje na Strategii kultivace pro Hradec Králové, která vytyčuje dlouhodobé směry a témata, jimž se chce město věnovat, mobiliáři a povrchy počínaje, přes zeleň až po podobu provozoven a reklamy. Nový manuál, který je k dispozici na http://mhk.cz/1yJ, tato témata dále rozvíjí konkrétními příklady a doporučeními.
Oba manuály město představí veřejnosti na konferenci s názvem Město na očích: vizuální smog a kultivace veřejného prostoru. Uskuteční se 28. května ve foyer Galerie moderního umění a nabídne prostor pro sdílení zkušeností mezi městy, odborné přednášky a workshopy zaměřené na hledání funkčních a estetických řešení vizuální komunikace ve městě. Začíná ve 14.30 hodin a je otevřená představitelům samospráv, odborné i široké veřejnosti.
„Manuál dobré praxe reklamy vznikl jako nástroj ke zlepšení vzhledu města a veřejného prostoru v souvislosti s reklamou. Reaguje na dlouhodobou potřebu zpřehlednit pravidla a podpořit kvalitní označení provozoven. Tak, aby byly v souladu s charakterem prostředí, památkovou ochranou i platnými předpisy,“ říká náměstek primátorky pro oblast urbanismu, architektury a památkové péče Adam Záruba. „Manuál není legislativní předpis, ale doporučení. Pro městské objekty a jejich nájemce se však město rozhodlo jeho principy uplatňovat jako závazné a chce jít příkladem,“ dodává.
Cílem manuálu není sjednotit vizuální styl reklam napříč městem, ale nastavit srozumitelná a férová pravidla pro všechny. Řeší především čitelnost, bezpečnost nebo vztahy mezi sousedícími provozovnami. „Pomáhá tak vytvářet prostředí, kde se jednotlivé reklamy nemusí předhánět v křiklavosti, ale místo toho spolu fungují přehledně a přirozeně,“ doplňuje náměstek Záruba. Dokument je zároveň praktickým vodítkem pro architekty, grafiky, výtvarníky, podnikatele, ale i pro městské úředníky. Pomáhá sjednotit výklad zákonných požadavků a přispívá k omezování takzvaného vizuálního smogu, tedy nadměrného množství nevhodné či agresivní reklamy. Manuál navazuje na Strategii kultivace pro Hradec Králové, která vytyčuje dlouhodobé směry a témata, jimž se chce město věnovat, mobiliáři a povrchy počínaje, přes zeleň až po podobu provozoven a reklamy. Nový manuál, který je k dispozici na http://mhk.cz/1yJ, tato témata dále rozvíjí konkrétními příklady a doporučeními.
Oba manuály město představí veřejnosti na konferenci s názvem Město na očích: vizuální smog a kultivace veřejného prostoru. Uskuteční se 28. května ve foyer Galerie moderního umění a nabídne prostor pro sdílení zkušeností mezi městy, odborné přednášky a workshopy zaměřené na hledání funkčních a estetických řešení vizuální komunikace ve městě. Začíná ve 14.30 hodin a je otevřená představitelům samospráv, odborné i široké veřejnosti.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk