Tiskové zprávy
Hnutí Duha Olomouc: Hysterie na olomoucké radnici: nechtěné přiznání nestandartního postupu při schvalování tramvajové trati?
1. listopadu 2011 | Hnutí Duha Olomouc
Zástupci města Olomouc mají zřejmě máslo na hlavě, když ve své dnešní tiskové zprávě ostře zaútočili na Hnutí DUHA a svolali speciální tiskovou konferenci. Nechtěně tím přiznali nestandartní postup, který provázelo úsilí o vydání územního rozhodnutí nové tramvajové trati.
Tisková zpráva města Olomouce hovoří o „výhružce“, kterou mělo Hnutí DUHA na adresu města v zveřejnit v médiích [1]. Sám primátor Novotný pak dokonce ekologickou organizaci označil za „partičku fanatických záškodníků“ [2]
Skutečnost je taková, že Hnutí DUHA Olomouc teprve připravuje stížnost ke švýcarskému ministerstvu financí. Chce jej upozornit na to, že v případě projektu „Tramvajová trať Nové Sady“ nebyly dodrženy postupy, které by byly zárukou efektivního využití finančních prostředků, které se Švýcarsko rozhodlo přispět České republice na zlepšení dopravní infrastruktury a zlepšení kvality životního prostředí. Hnutí DUHA ve svém (dosud neodeslaném!) dopise žádá, aby se Švýcarsko před udělením finanční dotace ujistilo, že byly transparentně posouzeny možné varianty vedení nové tramvajové trati.
Hnutí DUHA oceňuje snahu města o podporu veřejné dopravy, nicméně investice, které mají změnit fungování dopravy na desítky let by měly být důkladně připraveny a zváženy i negativní dopady projektu. Za problematické Hnutí DUHA především považuje:
1)Dosud neproběhlo objektivní posuzování možných variant vedení tramvajové trati. Město Olomouc se veřejné diskuzi vyhnulo tím, když před několika lety v tichosti provedlo změnu územního plánu, který přemístil územní rezervu trati z ulice Rooseveltova do biokoridoru Mlýnského potoka. Požadavek Hnutí DUHA na hodnocení variant pak úřady ignorovaly při zjišťovacím řízení (předfáze procesu posuzování vlivu na životní prostředí - EIA) v roce 2009 [3]. Obdobný požadavek ekologická organizace vznesla v rámci tvorby nového územního plánu v loňském roce, kdy námitku zástupce veřejnosti podepsalo během pouhých 4 dnů 380 občanů Olomouce [4].
2)Navrhované vedení tramvajové trati a nové propojovací komunikace podél Mlýnského potoka by narušilo rekreační funkci tohoto území.
3)Z hlediska dopravy je preferované vedení poblíž Mlýnského potoka problematické. Kromě toho, že je tato varianta asi o třetinu delší, by měla vzniknout nová křižovatka na frekventované Velkomoravské ulici . Ta by výrazně narušila plynulost dopravy a stala by se novým zdrojem hluku.
Porovnání technických parametrů obou variant je včetně mapky je k dispozici na
http://www.hnutiduha.cz/olomouc/data/docs/pripominky/Tram_trasa.pdf
Miroslav Kutal z Hnutí DUHA Olomouc k tomu dodal:
„Hysterie města, kdy svobodné vyjádření v médiích označuje za výhružku a podnět ke kompetentní instituci v zahraničí (poté, co místní orgány nebyly ochotny o variantách diskutovat) jako záškodnickou akci, je u vládnoucí koalice dost znepokojující signál . V dubnu jsme se s primátorem a náměstkem Šnevajsem sešli a debatovali o problémech, který koncept nového územního plánu přinese. Slíbili nás pozvat na další diskuzi o sporných bodech nového územního plánu v červnu, což se doposud nestalo. Zřejmě uznali, že své představy jsou schopni prosadit silou bez odborné diskuze se svými oponenty. Hysterickou reakci si nedokážu vysvětlit jinak než jako obavu o obhájení projektu před komisí vyspělé demokratické země, za jakou je Švýcarsko považováno.“
Poznámky:
[1] Tisková zpráva zed be 31.10.2011: http://www.olomouc.eu/phprs/view.php?cisloclanku=2011103104
[2] Například zpráva na http://zpravodajstvi.olomouc.cz/clanky/Ekologove-chteji-zabranit-tramvajove-trati-na-Nove-Sady-mesto-je-pry-ignorovalo-17146
[3] Připomínky Hnutí DUHA Olomouc ve zjišťovacím řízení skoro (17.12.2009): http://www.hnutiduha.cz/olomouc/aktuality/projekt-olomouc-tramvajova-trat-trznice-trnkova-quot/
[4] Text námitky Hnutí DUHA Olomouc: http://www.hnutiduha.cz/olomouc/uzemni-plan/vice-zelene-pro-olomouc/
Kontakt: Miroslav Kutal, miroslav.kutal@hnutiduha.cz, tel.: 728 832 889
Tisková zpráva města Olomouce hovoří o „výhružce“, kterou mělo Hnutí DUHA na adresu města v zveřejnit v médiích [1]. Sám primátor Novotný pak dokonce ekologickou organizaci označil za „partičku fanatických záškodníků“ [2]
Skutečnost je taková, že Hnutí DUHA Olomouc teprve připravuje stížnost ke švýcarskému ministerstvu financí. Chce jej upozornit na to, že v případě projektu „Tramvajová trať Nové Sady“ nebyly dodrženy postupy, které by byly zárukou efektivního využití finančních prostředků, které se Švýcarsko rozhodlo přispět České republice na zlepšení dopravní infrastruktury a zlepšení kvality životního prostředí. Hnutí DUHA ve svém (dosud neodeslaném!) dopise žádá, aby se Švýcarsko před udělením finanční dotace ujistilo, že byly transparentně posouzeny možné varianty vedení nové tramvajové trati.
Hnutí DUHA oceňuje snahu města o podporu veřejné dopravy, nicméně investice, které mají změnit fungování dopravy na desítky let by měly být důkladně připraveny a zváženy i negativní dopady projektu. Za problematické Hnutí DUHA především považuje:
1)Dosud neproběhlo objektivní posuzování možných variant vedení tramvajové trati. Město Olomouc se veřejné diskuzi vyhnulo tím, když před několika lety v tichosti provedlo změnu územního plánu, který přemístil územní rezervu trati z ulice Rooseveltova do biokoridoru Mlýnského potoka. Požadavek Hnutí DUHA na hodnocení variant pak úřady ignorovaly při zjišťovacím řízení (předfáze procesu posuzování vlivu na životní prostředí - EIA) v roce 2009 [3]. Obdobný požadavek ekologická organizace vznesla v rámci tvorby nového územního plánu v loňském roce, kdy námitku zástupce veřejnosti podepsalo během pouhých 4 dnů 380 občanů Olomouce [4].
2)Navrhované vedení tramvajové trati a nové propojovací komunikace podél Mlýnského potoka by narušilo rekreační funkci tohoto území.
3)Z hlediska dopravy je preferované vedení poblíž Mlýnského potoka problematické. Kromě toho, že je tato varianta asi o třetinu delší, by měla vzniknout nová křižovatka na frekventované Velkomoravské ulici . Ta by výrazně narušila plynulost dopravy a stala by se novým zdrojem hluku.
Porovnání technických parametrů obou variant je včetně mapky je k dispozici na
http://www.hnutiduha.cz/olomouc/data/docs/pripominky/Tram_trasa.pdf
Miroslav Kutal z Hnutí DUHA Olomouc k tomu dodal:
„Hysterie města, kdy svobodné vyjádření v médiích označuje za výhružku a podnět ke kompetentní instituci v zahraničí (poté, co místní orgány nebyly ochotny o variantách diskutovat) jako záškodnickou akci, je u vládnoucí koalice dost znepokojující signál . V dubnu jsme se s primátorem a náměstkem Šnevajsem sešli a debatovali o problémech, který koncept nového územního plánu přinese. Slíbili nás pozvat na další diskuzi o sporných bodech nového územního plánu v červnu, což se doposud nestalo. Zřejmě uznali, že své představy jsou schopni prosadit silou bez odborné diskuze se svými oponenty. Hysterickou reakci si nedokážu vysvětlit jinak než jako obavu o obhájení projektu před komisí vyspělé demokratické země, za jakou je Švýcarsko považováno.“
Poznámky:
[1] Tisková zpráva zed be 31.10.2011: http://www.olomouc.eu/phprs/view.php?cisloclanku=2011103104
[2] Například zpráva na http://zpravodajstvi.olomouc.cz/clanky/Ekologove-chteji-zabranit-tramvajove-trati-na-Nove-Sady-mesto-je-pry-ignorovalo-17146
[3] Připomínky Hnutí DUHA Olomouc ve zjišťovacím řízení skoro (17.12.2009): http://www.hnutiduha.cz/olomouc/aktuality/projekt-olomouc-tramvajova-trat-trznice-trnkova-quot/
[4] Text námitky Hnutí DUHA Olomouc: http://www.hnutiduha.cz/olomouc/uzemni-plan/vice-zelene-pro-olomouc/
Kontakt: Miroslav Kutal, miroslav.kutal@hnutiduha.cz, tel.: 728 832 889
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk