Dalibor Dostál "> Inspirace Čínou? Elektromobily, solární elektrárny i razantní snižování škodlivin v ovzduší - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/inspirace-cinou-elektromobily-solarni-elektrarny-i-razantni-snizovani-skodlivin-v-ovzdusi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Česká krajina: Inspirace Čínou? Elektromobily, solární elektrárny i razantní snižování škodlivin v ovzduší

29. dubna 2019 | Česká krajina
Autor: Dalibor Dostál, tel: 606 635 303
Česká republika by se při spolupráci s Čínou měla zaměřovat na moderní technologie zlepšující životní prostředí. V souvislosti návštěvou prezidenta České republiky Miloše Zemana a podnikatelské mise v Číně, které včera skončila, to uvedl Dalibor Dostál, ředitel ochranářské společnosti Česká krajina.

„Čína představuje světovou velmoc v čistých zdrojích energie. Zhruba třetina všech solárních elektráren na světě připadá na tuto zemi,“ konstatoval Dalibor Dostál. Podle údajů Německé fotovoltaické asociace (BSW-Solar) v roce 2018 celková kapacita slunečních elektráren na světě překročila hranici 500 GW, z toho se celých 174 GW nachází v Číně. Solární energie se přitom ve stále větším množství regionů stává nejlevnějším a zároveň nejčistějším zdrojem energie.

Čína je na špici také v rozvoji elektromobilů. V prvním čtvrtletí letošního roku tam bylo zaregistrováno přibližně 227 000 elektromobilů. Zatímco v zemích západní Evropy jen 81 100 elektromobilů a v USA 41 000 elektrovozů. „Čínský trh s elektromobily je tak větší než evropský a americký dohromady,“ upozornil Dalibor Dostál.

Čína by mohla být pro Česko inspirací také v rychlosti zavádění elektrobusů do městské hromadné dopravy. Zatímco v Česku jich jezdí zatím jen desítky, například členové Svazu dopravních podniků ČR jich provozují jen 45, což je zhruba 1,5 procenta z celkového počtu provozovaných autobusů, v Číně jen v jediném městě Šen-čen jezdilo na počátku roku 2018 přes 16 000 elektrobusů. Jako první velkoměsto na světě tak kompletně vyměnilo svůj vozový park za autobusy na elektřinu.

Každých pět týdnů přitom čínská města nakoupí zhruba 10 tisíc elektrobusů. Podle analytická služby Bloomberg New Energy Finance (BNEF) snížily elektrické autobusy v Číně v roce 2018 spotřebu ropy zhruba o 279 tisíc barelů denně, což odpovídá denní spotřebě Řecka. V Číně v současnosti jezdí zhruba 99 procent celosvětového počtu elektrobusů.

Čínská ekonomika patří také k významným producentům baterií, které jsou klíčovým komponentem pro rozvoj elektromobility. Podle údajů české agentury CzechTrade se má globální kapacita baterií do roku 2020 zdvojnásobit na 250 GWh oproti 125 GWh v roce 2017. Přitom Čína se má v roce 2021 na světové produkci lithiových baterií podílet celými 65 procenty.

Také díky používání moderních technologií a se daří Číně výrazně snižovat znečištění ovzduší. Podle serveru ScienceAlert dokázala země od roku 2013 omezit množství znečišťujících prachových částic v ovzduší, zejména na východě země, o 40 procent. Konkrétně jde o prachové polétavé částice označované jako PM 2,5. Čína totiž dokázala za čtyři roky vyčistit své ovzduší tak, jako to v USA trvalo třicet let.

Znečištěné ovzduší přitom představuje velký problém také v Česku. „Některé oblasti na Ostravsku jsou natolik znečištěné, že podle českých vědců snesou srovnání jen s těmi nejšpinavějšími regiony v Číně. Ale zatímco asijská velmoc snižuje znečištění o desítky procent, situace v Česku v porovnání s tím spíše stagnuje. Čínské zkušenosti v této oblasti by proto mohly v naší zemi výrazně přispět ke zlepšení situace,“ upozorňuje Dalibor Dostál.

Vláda by se v Číně mohla inspirovat také při výstavbě vysokorychlostní železnice. Čínské dráhy jen v loňském roce zprovoznily 4100 kilometrů vysokorychlostních tratí. Celkově vysokorychlostní železnice v Číně tvoří s 29 tisící kilometry více než dvě třetiny celkové globální délky těchto tratí. V Česku zatím není v provozu ani se nestaví jediný kilometr vysokorychlostní železnice.

Podle Dalibora Dostála by proto čeští politici měli usilovat o to, aby přislíbené investice čínských firem ve výši jedné miliardy dolarů, tedy asi 23,1 miliardy korun, v příštích dvou letech směřovaly především do moderních technologií. „Pokud má spolupráce s Čínou přispět k modernizaci České republiky, měla by se zaměřit především na technologie pro zlepšování životního prostředí. Výsledkem spolupráce s Pekingem by neměly být ani další montovny postavené v České republice, ani další kontejnery přepravující do Česka spotřební zboží z opačného konce světa, ale právě transfer technologií, které mohou naši zemi posunout mezi technologicky vyspělé země s kvalitním životním prostředím,“ uzavřel Dalibor Dostál.

Čína podle něj rovněž ukazuje, že je schopná přijmout i nepopulárně opatření kvůli ochraně ohrožených druhů. Například kvůli záchraně jediného druhu, velemloka čínského, se chystá zrušit 88 přehrad a vodních elektráren. V rámci boje se suchem, změnami klimatu a smogem Peking loni zahájil projekt výsadby stromů na ploše 84 000 kilometrů čtverečních, tedy větší, než je velikost území České republiky.

Pátá návštěva prezidenta České republiky Miloše Zemana v Číně se uskutečnila ve dnech 24. až 28. dubna. Prezident přiletěl do Pekingu ve čtvrtek 25. dubna, odlet byl naplánovaný na včerejší 23. hodinu.

Ochranářská organizace Česká krajina na projektech spojených s ochranou přírody spolupracuje s experty z Biologického centra Akademie věd České republiky, Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Univerzity Karlovy v Praze, Ústavu biologie obratlovců Akademie věd České republiky, České zemědělské univerzity v Praze, Mendelovy univerzity v Brně, Masarykovy univerzity v Brně a dalších odborných institucí.

Na péči o divoké koně, zubry a pratury může přispět také veřejnost zasláním ve tvaru DMS KRAJINA 30, DMS KRAJINA 60 nebo DMS KRAJINA 90 na číslo 87 777. Cena dárcovské zprávy je 30, 60 nebo 90 korun, na projekty neziskové organizace jde 29, 59 nebo 89 Kč korun. Dárcovské SMS zastřešuje Fórum dárců. Mezi další možnosti podpory patří dárcovský portál Darujspravne.cz nebo nákup ve vybraných e-shopech prostřednictvím portálu Givt.cz.

Projekty návratu a ochrany velkých kopytníků podporují společnosti Ekospol, Net4Gas, Pivovar Zubr, Nadační fond rodiny Orlických, Hello bank, Printwell, JK Jitka Kudláčková, Semix, Megabooks CZ, Cestovní kancelář Periscope Skandinávie, Operační program Životní prostředí, Státní fond životního prostředí, Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky, Středočeský kraj, Jihomoravský kraj, Město Milovice, Město Benátky nad Jizerou, American International school ve Vídni, milovická Mateřská škola Kostička, sdružení Přátelé a rodáci Milovic i veřejnost. V rámci svého dobrovolnického programu projekt podpořili i studenti z Townshend International School v Hluboké nad Vltavou, klubů branných činnosti Military Experience a klub Off-Road Milovice.
Dalibor Dostál, tel: 606 635 303
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist