Tiskové zprávy
Rosa, o.p.s. a Síť ekologických poraden (STEP): Jak chránit životní prostředí v kanceláři?
9. července 2007 | Rosa, o.p.s. a Síť ekologických poraden (STEP), tel: 608 115 198
Ekologické poradny doporučují, jak lze chránit životní prostředí při práci v kanceláři.
Ekologický provoz nemusí nutně znamenat vyšší náklady ani námahu! U veřejných institucí ho lze dosáhnout s pomocí opatření při nákupu zboží a při běžném provozu. Provozní opatření (např. úpravy režimů vytápění, osvětlení, separace odpadů apod.) jsou často úzce spojena se změnou chování zaměstnanců. Nákupní opatření spočívají v upřednostňování výrobků a služeb, které jsou vhodnější z hlediska vlivu na životní prostředí.
I když oblastí, kde lze zohledňovat dopady na životní prostředí, je celá řada (např. předcházení vzniku odpadů, třídění odpadů, úspory energie a vody, doprava, občerstvení, …), zaměřily se ostravská ekoporadna STEPi, českobudějovická Rosa a brněnská Veronica na oblasti úklidu a čištění, kancelářských potřeb a kancelářské techniky. Souhrnným úkolem bylo najít možnosti, jak zohlednit ekologická kritéria při zadávaní veřejných zakázek. Výzkum probíhal v rámci společného ročního projektu.
Úklid a čištění
Ačkoli by se mohlo zdát (alespoň podle televizních reklam), že při moderním úklidu se bez masivního nasazení chemických prostředků nelze obejít (v domácnosti, ale co teprve v rozlehlých prostorách budov veřejných institucí?), není to naštěstí pravda. Uklízet lze šetrněji k lidskému zdraví, životnímu prostředí i státní kase. Dosvědčují to zkušenosti z úřadů nejen u nás (Ministerstvo životního prostředí, Kancelář veřejného ochránce práv a Obecní úřad v Ledenicích), ale i v Rakousku a na Slovensku. O co jde?
Hlavní zásadou ekologického úklidu je nahrazovámí chemické čisticí síly průmyslových prostředků mechanickým působením, časem působení a vyšší teplotou. To umožňuje snížit spotřebu čisticí i desinfekční chemie co do množství i do škály používaných prostředků. V kancelářských provozech jdou nahradit prostředky přírodními a ekologicky šetrnějšími. To spolu s přesným dávkování a moderními úklidovými pomůckami umožňuje snížit zatížení odpadních vod chemickými látkami a omezit riziko kožních chorob u úklidového personálu a riziko alergických reakcí u všech osob, které se v budovách vyskytují. Příklad: Použití mikrovláknových a umělohmotných utěrek může ušetřit až 80% čisticích prostředků (v prostředí kanceláří).
„Žijeme v době, kdy nás reklamy přesvědčují, že na nás neustále útočí milióny škodlivých bakterií, které je třeba účinně ničit agresivními chemickými prostředky. Bakterie však s námi žiji odedávna a pouhým vlhkým stíráním čistou vodou se odstraní až 70% mikroorganizmů“, uvádí Pavel Hrubý z ekologické poradny Rosa. „Rutinní desinfekce patří do nemocnic či podobně citlivých prostředí“.
Podstatnou součástí ekologicky šetrného úklidu je už samotný nákup čisticích prostředků. Při malých nákupech při výběru těch šetrnějších k životnímu prostředí poslouží informace na obalu. V tomto ohledu jsou nejlepší výrobky, které jsou označené logem a nápisem „Ekologicky šetrný výrobek“. Jejich kompletní seznam je na stránkách <www.ekoznacka.cz>. Ve složení prostředku by neměly být látky jako EDTA, NTA, fosfáty, sloučeniny s obsahem chloru, silné kyseliny ani louhy. Mezi povinně uváděnými tzv. R větami by neměly být ty s čísly 45, 46, 49, 50-53, 60-64. Samozřejmostí je informace o doporučeném dávkování. Obal výrobku by měl být recyklovatelný (tj. ne z PVC) a měl by umožňovat dodržet ono doporučené dávkování (např. k tomu uzpůsobeným ozávěrem). Ekologicky šetrné výrobky tato a další kritéria splňují.
Řešení pro velké nákupy či poptávky po ekologicky šetrných úklidových službách také existuje. Požadavky týkající se ekologické šetrnosti zboží i služeb lze včlenit do oznámení o veřejné zakázce i do samotné zadávací dokumentace.
Kromě toho byla ve spolupráci s odborníky vypracována definice ekologicky šetrného úklidu, kritéria hodnocení ekologické šetrnosti čisticích produktů na základě jejich složení a průvodce pro zadávání ekologicky šetrného úklidu prostřednictvím veřejných zakázek. Návod je praktickou pomůckou jak pro ty, kteří zajišťují úklid vlastními zaměstnanci, tak pro instituce, které si najímají externího dodavatele těchto služeb.
Kancelářské potřeby
V několika městech (Ostrava, Brno, České Budějovice, Trutnov, Jihlava a Hradec Králové) byl proveden orientační průzkum, jehož cílem bylo zjistit dostupnost vybraných ekologicky šetrných, ale i naopak ekologicky nevhodných kancelářských a školních potřeb v obchodech. Z ekologicky šetrných byly nejčastěji k dostání školní sešity z recyklovaného papíru – v 44 % obchodů, kancelářský recyklovaný papír byl dostání v 21 % obchodů, pákové pořadače z recyklovaného papíru v 21 % a zvýrazňovače na vodní bázi v 20 % obchodů. Z orientačního průzkumu provedeného STEP tedy vyplynulo, že alespoň pětina obchodů nabízí ekologicky šetrnější alternativy kancelářského zboží.
Kancelářská technika
Podíl výpočetní a kancelářské techniky na celkové spotřebě elektřiny neustále roste. Podle posledních statistik EPA (Agentury pro ochranu životního prostředí, USA) tvoří již téměř 20 % z celkové spotřeby. Zaměříme-li se však na úřady a kanceláře, kde jsou počítače a ostatní kancelářská technika prakticky jediným pracovním nástrojem, dojdeme k podílu několikanásobně vyššímu. Úspory energie u výpočetní a kancelářské techniky tak získává v úřadech a jiných podobných organizacích zcela zásadní význam. Primární přínos úspor spočívá ve snížení nákladů, sekundárním přínosem je pak šetření životního prostředí díky snížené energetické náročnosti provozu kanceláří.
Další otázkou je fyzická životnost přístrojů a součástek, která se pohybuje v řádu desítek let. V praxi jsou komponenty zastaralé a často vyřazované již po několika letech používání. V průměru se doba používání počítačového monitoru pohybuje v rozmezí 4-7 let, tiskárny a scanneru 3-5 let a samotného počítače pouze 3 roky. Důvodem jsou relativně nízké pořizovací náklady na hardware a rychle se vyvíjející software. Počítače starší 4 let obvykle nesplňují požadavky na využití nového software, zejména pokud jde o zpracování videa, hudby či internetové telefonování či dokonce online přenos obrazu.
Z měření provedeného VUT Brno vyplývá, že nové, výkonné počítače mají 2-3krát vyšší spotřebu než počítače starší (které však pro běžnou kancelářskou práci stále postačují). Spotřeba počítače významně klesá v úsporném režimu nebo při vypnutí počítače (ale i při vypnutí se pohybuje dle typu počítače od 1,4-4,6 W).
Pro nákup nových přístrojů platí: vybírejte ty s nižší spotřebou!
Petr Ledvina z ekoporadny Veronica doporučuje: „Po 10 minutách nečinnosti počítače mějte nastavený spořič obrazovky, od 30 minut (oběd, porada) se vyplatí přepnout počítač do úsporného režimu, na noc či víkend je důležité počítače vypínat (výhodné jsou zásuvkové lišty s vypínačem, které eliminují spotřebu ve stand-by režimu).“ (viz též příloha: tabulka)
Zadávaní veřejných zakázek
I když zákon o zadávání veřejných zakázek umožňuje zohlednění ekologických kritérií, není toto ustanovení v praxi běžně využíváno. Abychom nákupčím na úřadech usnadnili zohlednění ekologických kritérií při zadávaní veřejných zakázek, připravili jsme pro ně modelová zadání na nákup např. recyklovaného kancelářského papíru či ekologického úklidu. Mohli se s nimi seznámit na specializovaném semináři, k dispozici je na webu nebo na CD-romu, který lze bezplatně objednat na <step@ecn.cz>.
Závěrem
Výsledky studií a doporučení nabízejí ekoporadny zejména úřadům a dalším veřejným institucím (univerzity, nemocnice, knihovny, školy, …), které patří v Evropě k významným spotřebitelům. Uvádí se, že utrácejí přibližně 16% HDP EU. V ČR se výdaje veřejné správy na konečnou spotřebu odhadují na 24% národního HDP [1]. Pokud budou nakupovat „ekologicky“, mohou významně přispět k ochraně životního prostředí.
„Environmentálně příznivé chování úřadů může mít i další významné dopady,“ dodává Kamila Kanichová, ředitelka Sítě ekologických poraden. „Pozitivně ovlivňuje své okolí – občany, návštěvníky, firmy. Např. pokud obecní úřad vyzývá obyvatele k separaci odpadů, může začít sám u sebe. Občany, kteří přijdou zaplatit poplatek za odpad, určitě potěší, pokud uvidí několik košů i v kanceláři příslušného úředníka. Svou poptávkou mohou veřejné instituce také zvýšit dostupnost výrobků příznivějších pro životní prostředí na trhu (dodavatelé reagují ochotněji a pružněji na větší objednávky z úřadů než na hlasy jednotlivých domácností). A na některých opatřeních (zejména z oblasti úspor energie či vody) lze i ušetřit.“
Podrobné informace na téma „zeleného úřadování“ jsou k dispozici na www.zeleneuradovani.cz.
Aktivity realizují ekoporadny Rosa, Veronica a STEP v rámci projektu KOMPAS financovaného ze zdrojů EU – programu Transition Facility.
Zdroje: [1] <http://ec.europa.eu/environment/gpp/facts_and_figures_en.htm>; Český statistický úřad
Kontakt:
Rosa – společnost pro ekologické informace a aktivity, o.p.s.
Pavel Hrubý – tel.: 608 115 198 (Rosa)
Síť ekologických poraden (STEP)
adresa: Panská 9, 602 00 Brno
internet: www.ekoporadna.cz; www.zeleneuradovani.cz
Garanti jednotlivých témat:
Úklid a čištění – Pavel Hrubý – tel.: 608 115 198 (Rosa)
Kancelářské potřeby, projekt obecně – Kamila Kanichová – tel.: 603 449 385, e-mail:step@ecn.cz (STEP)
Kancelářská technika – Petr Ledvina – tel.: 776 057 637, e-mail: petr.ledvina@veronica.cz (Veronica)
Příloha
Ekologický provoz nemusí nutně znamenat vyšší náklady ani námahu! U veřejných institucí ho lze dosáhnout s pomocí opatření při nákupu zboží a při běžném provozu. Provozní opatření (např. úpravy režimů vytápění, osvětlení, separace odpadů apod.) jsou často úzce spojena se změnou chování zaměstnanců. Nákupní opatření spočívají v upřednostňování výrobků a služeb, které jsou vhodnější z hlediska vlivu na životní prostředí.
I když oblastí, kde lze zohledňovat dopady na životní prostředí, je celá řada (např. předcházení vzniku odpadů, třídění odpadů, úspory energie a vody, doprava, občerstvení, …), zaměřily se ostravská ekoporadna STEPi, českobudějovická Rosa a brněnská Veronica na oblasti úklidu a čištění, kancelářských potřeb a kancelářské techniky. Souhrnným úkolem bylo najít možnosti, jak zohlednit ekologická kritéria při zadávaní veřejných zakázek. Výzkum probíhal v rámci společného ročního projektu.
Úklid a čištění
Ačkoli by se mohlo zdát (alespoň podle televizních reklam), že při moderním úklidu se bez masivního nasazení chemických prostředků nelze obejít (v domácnosti, ale co teprve v rozlehlých prostorách budov veřejných institucí?), není to naštěstí pravda. Uklízet lze šetrněji k lidskému zdraví, životnímu prostředí i státní kase. Dosvědčují to zkušenosti z úřadů nejen u nás (Ministerstvo životního prostředí, Kancelář veřejného ochránce práv a Obecní úřad v Ledenicích), ale i v Rakousku a na Slovensku. O co jde?
Hlavní zásadou ekologického úklidu je nahrazovámí chemické čisticí síly průmyslových prostředků mechanickým působením, časem působení a vyšší teplotou. To umožňuje snížit spotřebu čisticí i desinfekční chemie co do množství i do škály používaných prostředků. V kancelářských provozech jdou nahradit prostředky přírodními a ekologicky šetrnějšími. To spolu s přesným dávkování a moderními úklidovými pomůckami umožňuje snížit zatížení odpadních vod chemickými látkami a omezit riziko kožních chorob u úklidového personálu a riziko alergických reakcí u všech osob, které se v budovách vyskytují. Příklad: Použití mikrovláknových a umělohmotných utěrek může ušetřit až 80% čisticích prostředků (v prostředí kanceláří).
„Žijeme v době, kdy nás reklamy přesvědčují, že na nás neustále útočí milióny škodlivých bakterií, které je třeba účinně ničit agresivními chemickými prostředky. Bakterie však s námi žiji odedávna a pouhým vlhkým stíráním čistou vodou se odstraní až 70% mikroorganizmů“, uvádí Pavel Hrubý z ekologické poradny Rosa. „Rutinní desinfekce patří do nemocnic či podobně citlivých prostředí“.
Podstatnou součástí ekologicky šetrného úklidu je už samotný nákup čisticích prostředků. Při malých nákupech při výběru těch šetrnějších k životnímu prostředí poslouží informace na obalu. V tomto ohledu jsou nejlepší výrobky, které jsou označené logem a nápisem „Ekologicky šetrný výrobek“. Jejich kompletní seznam je na stránkách <www.ekoznacka.cz>. Ve složení prostředku by neměly být látky jako EDTA, NTA, fosfáty, sloučeniny s obsahem chloru, silné kyseliny ani louhy. Mezi povinně uváděnými tzv. R větami by neměly být ty s čísly 45, 46, 49, 50-53, 60-64. Samozřejmostí je informace o doporučeném dávkování. Obal výrobku by měl být recyklovatelný (tj. ne z PVC) a měl by umožňovat dodržet ono doporučené dávkování (např. k tomu uzpůsobeným ozávěrem). Ekologicky šetrné výrobky tato a další kritéria splňují.
Řešení pro velké nákupy či poptávky po ekologicky šetrných úklidových službách také existuje. Požadavky týkající se ekologické šetrnosti zboží i služeb lze včlenit do oznámení o veřejné zakázce i do samotné zadávací dokumentace.
Kromě toho byla ve spolupráci s odborníky vypracována definice ekologicky šetrného úklidu, kritéria hodnocení ekologické šetrnosti čisticích produktů na základě jejich složení a průvodce pro zadávání ekologicky šetrného úklidu prostřednictvím veřejných zakázek. Návod je praktickou pomůckou jak pro ty, kteří zajišťují úklid vlastními zaměstnanci, tak pro instituce, které si najímají externího dodavatele těchto služeb.
Kancelářské potřeby
V několika městech (Ostrava, Brno, České Budějovice, Trutnov, Jihlava a Hradec Králové) byl proveden orientační průzkum, jehož cílem bylo zjistit dostupnost vybraných ekologicky šetrných, ale i naopak ekologicky nevhodných kancelářských a školních potřeb v obchodech. Z ekologicky šetrných byly nejčastěji k dostání školní sešity z recyklovaného papíru – v 44 % obchodů, kancelářský recyklovaný papír byl dostání v 21 % obchodů, pákové pořadače z recyklovaného papíru v 21 % a zvýrazňovače na vodní bázi v 20 % obchodů. Z orientačního průzkumu provedeného STEP tedy vyplynulo, že alespoň pětina obchodů nabízí ekologicky šetrnější alternativy kancelářského zboží.
Kancelářská technika
Podíl výpočetní a kancelářské techniky na celkové spotřebě elektřiny neustále roste. Podle posledních statistik EPA (Agentury pro ochranu životního prostředí, USA) tvoří již téměř 20 % z celkové spotřeby. Zaměříme-li se však na úřady a kanceláře, kde jsou počítače a ostatní kancelářská technika prakticky jediným pracovním nástrojem, dojdeme k podílu několikanásobně vyššímu. Úspory energie u výpočetní a kancelářské techniky tak získává v úřadech a jiných podobných organizacích zcela zásadní význam. Primární přínos úspor spočívá ve snížení nákladů, sekundárním přínosem je pak šetření životního prostředí díky snížené energetické náročnosti provozu kanceláří.
Další otázkou je fyzická životnost přístrojů a součástek, která se pohybuje v řádu desítek let. V praxi jsou komponenty zastaralé a často vyřazované již po několika letech používání. V průměru se doba používání počítačového monitoru pohybuje v rozmezí 4-7 let, tiskárny a scanneru 3-5 let a samotného počítače pouze 3 roky. Důvodem jsou relativně nízké pořizovací náklady na hardware a rychle se vyvíjející software. Počítače starší 4 let obvykle nesplňují požadavky na využití nového software, zejména pokud jde o zpracování videa, hudby či internetové telefonování či dokonce online přenos obrazu.
Z měření provedeného VUT Brno vyplývá, že nové, výkonné počítače mají 2-3krát vyšší spotřebu než počítače starší (které však pro běžnou kancelářskou práci stále postačují). Spotřeba počítače významně klesá v úsporném režimu nebo při vypnutí počítače (ale i při vypnutí se pohybuje dle typu počítače od 1,4-4,6 W).
Pro nákup nových přístrojů platí: vybírejte ty s nižší spotřebou!
Petr Ledvina z ekoporadny Veronica doporučuje: „Po 10 minutách nečinnosti počítače mějte nastavený spořič obrazovky, od 30 minut (oběd, porada) se vyplatí přepnout počítač do úsporného režimu, na noc či víkend je důležité počítače vypínat (výhodné jsou zásuvkové lišty s vypínačem, které eliminují spotřebu ve stand-by režimu).“ (viz též příloha: tabulka)
Zadávaní veřejných zakázek
I když zákon o zadávání veřejných zakázek umožňuje zohlednění ekologických kritérií, není toto ustanovení v praxi běžně využíváno. Abychom nákupčím na úřadech usnadnili zohlednění ekologických kritérií při zadávaní veřejných zakázek, připravili jsme pro ně modelová zadání na nákup např. recyklovaného kancelářského papíru či ekologického úklidu. Mohli se s nimi seznámit na specializovaném semináři, k dispozici je na webu nebo na CD-romu, který lze bezplatně objednat na <step@ecn.cz>.
Závěrem
Výsledky studií a doporučení nabízejí ekoporadny zejména úřadům a dalším veřejným institucím (univerzity, nemocnice, knihovny, školy, …), které patří v Evropě k významným spotřebitelům. Uvádí se, že utrácejí přibližně 16% HDP EU. V ČR se výdaje veřejné správy na konečnou spotřebu odhadují na 24% národního HDP [1]. Pokud budou nakupovat „ekologicky“, mohou významně přispět k ochraně životního prostředí.
„Environmentálně příznivé chování úřadů může mít i další významné dopady,“ dodává Kamila Kanichová, ředitelka Sítě ekologických poraden. „Pozitivně ovlivňuje své okolí – občany, návštěvníky, firmy. Např. pokud obecní úřad vyzývá obyvatele k separaci odpadů, může začít sám u sebe. Občany, kteří přijdou zaplatit poplatek za odpad, určitě potěší, pokud uvidí několik košů i v kanceláři příslušného úředníka. Svou poptávkou mohou veřejné instituce také zvýšit dostupnost výrobků příznivějších pro životní prostředí na trhu (dodavatelé reagují ochotněji a pružněji na větší objednávky z úřadů než na hlasy jednotlivých domácností). A na některých opatřeních (zejména z oblasti úspor energie či vody) lze i ušetřit.“
Podrobné informace na téma „zeleného úřadování“ jsou k dispozici na www.zeleneuradovani.cz.
Aktivity realizují ekoporadny Rosa, Veronica a STEP v rámci projektu KOMPAS financovaného ze zdrojů EU – programu Transition Facility.
Zdroje: [1] <http://ec.europa.eu/environment/gpp/facts_and_figures_en.htm>; Český statistický úřad
Kontakt:
Rosa – společnost pro ekologické informace a aktivity, o.p.s.
Pavel Hrubý – tel.: 608 115 198 (Rosa)
Síť ekologických poraden (STEP)
adresa: Panská 9, 602 00 Brno
internet: www.ekoporadna.cz; www.zeleneuradovani.cz
Garanti jednotlivých témat:
Úklid a čištění – Pavel Hrubý – tel.: 608 115 198 (Rosa)
Kancelářské potřeby, projekt obecně – Kamila Kanichová – tel.: 603 449 385, e-mail:step@ecn.cz (STEP)
Kancelářská technika – Petr Ledvina – tel.: 776 057 637, e-mail: petr.ledvina@veronica.cz (Veronica)
Příloha
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk