Tiskové zprávy
MD ČR: Jednání o konečné podobě modernizované trati z Prahy do Kladna (tzv. rychlodráhy) směřuje ke společné dohodě
Vedoucí představitelé ministerstva dopravy, Hlavního města Prahy, Městské části Prahy 6, Středočeského kraje, Dopravního podniku hlavního města Prahy a SŽDC se dohodli na společném postupu při přípravě a realizaci výstavby modernizace železničního spojení Prahy a Kladna (tzv. rychlodráha Praha – Kladno). Záměrem všech zúčastněných stran je co nejdříve dosáhnout shody o způsobu vedení tratě, výstavbě, provozu, provozních nákladech a časovém harmonogramu.
Jednání probíhalo na půdě Magistrátu hlavního města Prahy a zúčastnili se jej přímo nejvyšší představitelé uvedených organizací. „Přítomnost ministra dopravy, hejtmana Středočeského kraje, generálních ředitelů SŽDC a Dopravního podniku hlavního města Prahy a starosty Prahy 6 jednoznačně demonstruje společný zájem dosáhnout rychlé a finančně efektivní dohody. Ta by měla současně zohledňovat všechny potřeby zúčastněných stran,“ komentoval setkání primátor hlavního města Prahy Pavel Bém. Ministr dopravy Aleš Řebíček, jehož resort byl hlavním iniciátorem setkání, doplňuje: „Jde nám o rychlou a pro všechny strany přijatelnou dohodu. Doprava mezi Kladnem a Prahou, přes mezinárodní letiště v Ruzyni, je pro ministerstvo dopravy hlavní prioritou následujících let“.
Dnešní jednání bylo startem debaty, která by měla skončit společným memorandem o konečné podobě a vedení tratě mezi Kladnem a Prahou. Toto memorandum by mělo zohledňovat především následující principy:
* trať by měla být přínosem nejen pro cestující z letiště do centra, ale současně musí řešit otázku spojení mezi Středočeským krajem a Prahou (především pro cestující z Kladna do Prahy a zpět),
* trať musí být maximálně šetrná pro obyvatele městských částí, kterými prochází, stejně tak jako ostatních přilehlých oblastí,
* řešena musí být také otázka financování a především ceny za výstavbu celé tratě; záměrem je maximální úspora nákladů při stavbě a provozování tratě.
„Modernizace železničního spojení mezi Kladnem, pražským letištěm a centrem Prahy zlepší z pohledu Středočechů zásadním způsobem dopravní dostupnost velké skupině lidí dojíždějících každý den za prací. Železniční spojení s letištěm navíc usnadní cestování nejen lidem z ostatních částí Středočeského kraje, ale i z celé republiky,“ připomněl hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.
Podle starosty Městské části Prahy 6 Tomáše Chalupy je primární především ohleduplnost při výstavbě a provozování tratě vůči obyvatelům Dejvic a sousedních oblastí.„Je zřejmé, že rychlodráha bude nejvíce zasahovat do území Prahy 6. Představil jsem proto na jednání požadavky pro výstavbu a vedení tratě. Ty musejí zajistit šetrnost vůči obyvatelům městské části,“ říká Tomáš Chalupa. Podle plánovaných záměrů bude trať zasahovat do oblasti Městské části Prahy 6 z více než 80 procent své celkové délky na území Prahy.
Představitelé všech zúčastněných stran se znovu sejdou v následujících týdnech, aby si upřesnili poslední detaily o konečné podobě projektu výstavby a provozování tratě. Současně s tím ministerstvo dopravy zadalo dopravní fakultě při ČVUT přípravu studie, která by měla doporučit cílovou stanici tratě na území hlavního města Prahy. Studie bude dokončena nejpozději v polovině prosince 2007 a její výsledek bude zahrnut do společného memoranda.
Konečná podoba modernizované tratě mezi Prahou a Kladnem bude známa počátkem roku 2008. Podle předběžných odhadů by měla trať začít fungovat v roce 2013.
Všechny zúčastněné strany se dohodly na tom, že průběh jednání o přípravě konečné podoby projektu modernizace tratě Praha – Kladno bude jednotně komunikován prostřednictvím ministerstva dopravy.
Jednání probíhalo na půdě Magistrátu hlavního města Prahy a zúčastnili se jej přímo nejvyšší představitelé uvedených organizací. „Přítomnost ministra dopravy, hejtmana Středočeského kraje, generálních ředitelů SŽDC a Dopravního podniku hlavního města Prahy a starosty Prahy 6 jednoznačně demonstruje společný zájem dosáhnout rychlé a finančně efektivní dohody. Ta by měla současně zohledňovat všechny potřeby zúčastněných stran,“ komentoval setkání primátor hlavního města Prahy Pavel Bém. Ministr dopravy Aleš Řebíček, jehož resort byl hlavním iniciátorem setkání, doplňuje: „Jde nám o rychlou a pro všechny strany přijatelnou dohodu. Doprava mezi Kladnem a Prahou, přes mezinárodní letiště v Ruzyni, je pro ministerstvo dopravy hlavní prioritou následujících let“.
Dnešní jednání bylo startem debaty, která by měla skončit společným memorandem o konečné podobě a vedení tratě mezi Kladnem a Prahou. Toto memorandum by mělo zohledňovat především následující principy:
* trať by měla být přínosem nejen pro cestující z letiště do centra, ale současně musí řešit otázku spojení mezi Středočeským krajem a Prahou (především pro cestující z Kladna do Prahy a zpět),
* trať musí být maximálně šetrná pro obyvatele městských částí, kterými prochází, stejně tak jako ostatních přilehlých oblastí,
* řešena musí být také otázka financování a především ceny za výstavbu celé tratě; záměrem je maximální úspora nákladů při stavbě a provozování tratě.
„Modernizace železničního spojení mezi Kladnem, pražským letištěm a centrem Prahy zlepší z pohledu Středočechů zásadním způsobem dopravní dostupnost velké skupině lidí dojíždějících každý den za prací. Železniční spojení s letištěm navíc usnadní cestování nejen lidem z ostatních částí Středočeského kraje, ale i z celé republiky,“ připomněl hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.
Podle starosty Městské části Prahy 6 Tomáše Chalupy je primární především ohleduplnost při výstavbě a provozování tratě vůči obyvatelům Dejvic a sousedních oblastí.„Je zřejmé, že rychlodráha bude nejvíce zasahovat do území Prahy 6. Představil jsem proto na jednání požadavky pro výstavbu a vedení tratě. Ty musejí zajistit šetrnost vůči obyvatelům městské části,“ říká Tomáš Chalupa. Podle plánovaných záměrů bude trať zasahovat do oblasti Městské části Prahy 6 z více než 80 procent své celkové délky na území Prahy.
Představitelé všech zúčastněných stran se znovu sejdou v následujících týdnech, aby si upřesnili poslední detaily o konečné podobě projektu výstavby a provozování tratě. Současně s tím ministerstvo dopravy zadalo dopravní fakultě při ČVUT přípravu studie, která by měla doporučit cílovou stanici tratě na území hlavního města Prahy. Studie bude dokončena nejpozději v polovině prosince 2007 a její výsledek bude zahrnut do společného memoranda.
Konečná podoba modernizované tratě mezi Prahou a Kladnem bude známa počátkem roku 2008. Podle předběžných odhadů by měla trať začít fungovat v roce 2013.
Všechny zúčastněné strany se dohodly na tom, že průběh jednání o přípravě konečné podoby projektu modernizace tratě Praha – Kladno bude jednotně komunikován prostřednictvím ministerstva dopravy.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk