Tiskové zprávy
Magistrát města Jihlava: Jihlava usiluje o šetrnější autobusy na plyn
Jihlava usiluje o šetrnější autobusy na plyn.
Dopravní podnik města Jihlavy bude usilovat o evropské peníze na pořízení nejméně deseti nových autobusů, které bude pohánět stlačený zemní plyn. Myšlenku schválili jihlavští radní. Pokud bude projekt dopravního podniku úspěšný, nové ekologičtější a bezbariérové vozy budou jezdit Jihlavou od roku 2012. „Evropské zdroje by mohly pokrýt až 40 procent z 61 milionové investice, jeden vůz stojí kolem 6 milionů korun bez DPH, nákup vozidel by šel z pokladny dopravního podniku, nezatíží tedy rozpočet města,“ uvedl k záměru primátor Jaroslav Vymazal. Projekt schvaluje i komise rady města pro životní prostředí. „Pořízení autobusů na stlačený zemní plyn bude znamenat snížení emisí a prachu, motory jsou oproti dieselovým motorům také méně hlučné,“ připomněl další výhody radní Vít Prchal.
Mimo nových ekologičtějších a bezbariérových vozidel by Jihlava získala i samoobslužnou čerpací stanici na zemní plyn, která by byla v areálu dopravního podniku k dispozici i široké veřejnosti. Náklady na její vybudování budou asi 16 milionů korun.
"Autobusy na plyn jsou nejen ekologičtější, ale při běžných rozdílech cen nafty a plynu i ekonomicky výhodnější – momentálně se hovoří o úspoře 1,18 Kč na kilometr. Pokud se zvedne cena nafty, úspora je ještě vyšší,“ citoval z ekonomických pokladů ředitel Dopravního podniku města Jihlavy Josef Vilím. Investice do těchto autobusů a čerpací stanice by se měla vrátit do 15 let.
Trend vozidel poháněných zemním plynem je nejen v zemích na západ od našich hranic silný. Podle ředitele Vilíma je motoristům v Německu k dispozici 800 plnicích stanic, v Rakousku vyrůstá za rok 40 nových, stovky autobusy na zemní plyn jezdí několika v evropských metropolích, v regionu už takový pohon využívá například Třebíč, dále Pardubice, Znojmo, Most či Plzeň.
Dopravní podnik města Jihlavy nyní disponuje 29 autobusy, naposledy pořizoval nové vozy v roce 2006. V letech 2009 až 2011 má nakoupit 23 nových trolejbusů. „Autobusy koupíme, pokud na jejich pořízení dostaneme dotaci. Z vlastních prostředků na ně nemáme,“ doplnil ředitel Vilím s tím, že výsledek bude znám v září.
Dopravní podnik města Jihlavy bude usilovat o evropské peníze na pořízení nejméně deseti nových autobusů, které bude pohánět stlačený zemní plyn. Myšlenku schválili jihlavští radní. Pokud bude projekt dopravního podniku úspěšný, nové ekologičtější a bezbariérové vozy budou jezdit Jihlavou od roku 2012. „Evropské zdroje by mohly pokrýt až 40 procent z 61 milionové investice, jeden vůz stojí kolem 6 milionů korun bez DPH, nákup vozidel by šel z pokladny dopravního podniku, nezatíží tedy rozpočet města,“ uvedl k záměru primátor Jaroslav Vymazal. Projekt schvaluje i komise rady města pro životní prostředí. „Pořízení autobusů na stlačený zemní plyn bude znamenat snížení emisí a prachu, motory jsou oproti dieselovým motorům také méně hlučné,“ připomněl další výhody radní Vít Prchal.
Mimo nových ekologičtějších a bezbariérových vozidel by Jihlava získala i samoobslužnou čerpací stanici na zemní plyn, která by byla v areálu dopravního podniku k dispozici i široké veřejnosti. Náklady na její vybudování budou asi 16 milionů korun.
"Autobusy na plyn jsou nejen ekologičtější, ale při běžných rozdílech cen nafty a plynu i ekonomicky výhodnější – momentálně se hovoří o úspoře 1,18 Kč na kilometr. Pokud se zvedne cena nafty, úspora je ještě vyšší,“ citoval z ekonomických pokladů ředitel Dopravního podniku města Jihlavy Josef Vilím. Investice do těchto autobusů a čerpací stanice by se měla vrátit do 15 let.
Trend vozidel poháněných zemním plynem je nejen v zemích na západ od našich hranic silný. Podle ředitele Vilíma je motoristům v Německu k dispozici 800 plnicích stanic, v Rakousku vyrůstá za rok 40 nových, stovky autobusy na zemní plyn jezdí několika v evropských metropolích, v regionu už takový pohon využívá například Třebíč, dále Pardubice, Znojmo, Most či Plzeň.
Dopravní podnik města Jihlavy nyní disponuje 29 autobusy, naposledy pořizoval nové vozy v roce 2006. V letech 2009 až 2011 má nakoupit 23 nových trolejbusů. „Autobusy koupíme, pokud na jejich pořízení dostaneme dotaci. Z vlastních prostředků na ně nemáme,“ doplnil ředitel Vilím s tím, že výsledek bude znám v září.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk