Tiskové zprávy
KDU-ČSL: Jiří Carbol: Novela stavebního zákona zajistí rychlé, transparentní a digitalizované stavební řízení
Vláda se v programovém prohlášení zavázala zajistit občanům rychlé, transparentní a digitalizované stavební řízení. Sněmovna dnes přijala legislativu, která proces významným způsobem zjednoduší, posílí roli samospráv a zároveň zajistí environmentální šetrnost. Ruší také centrální stavební „superúřad“, jehož zřízení by bylo zbytečně drahé a administrativně náročné.
Díky novele stavebního zákona dojde ke zrušení plánovaného Nejvyššího stavebního úřadu, jehož kompetence přejdou na Ministerstvo pro místní rozvoj. Zůstane tedy stávající stav, protože zřizování nového „superúřadu“ a jemu podřízených 14 krajských poboček by s sebou neslo velké personální přesuny, značné nároky na státní rozpočet a změny v kompetencích mnoha jiných úřadů.
Návrh zákona zachovává působnost krajských a některých obecních stavebních úřadů. Jako centrální autorita pak vznikne Specializovaný a odvolací stavební úřad, který bude mít na starosti vyhrazené stavby, jako jsou stavby dálnic, silnic první třídy a jiných velkých infrastrukturních staveb. Počet stavebních úřadů zůstává neměnný (celkem 694) s možností jej kdykoliv snížit.
Návrh zákona také posiluje roli samospráv v systému nástrojů územních opatření, jako je například stavební uzávěra či asanace území. Rady obcí a krajů budou nově rozhodovat o jejich vydání a příslušný úřad územního plánování jejich rozhodnutí poté implementuje. Politika územního rozvoje se tak znovu stává strategickým nástrojem samospráv.
Ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí také zavádíme jednotné environmentální stanovisko (JES), které bude sloužit jako podklad pro úřad v řízení o povolení stavby. JES bude obsahovat podmínky a posouzení všech relevantních veřejných zájmů v oblasti ochrany životního prostředí.
Novela také ruší povinnost přiložení odborného posudku autorizovaného inspektora o ověření souladu projektové dokumentace s požadavky na výstavbu k žádosti o povolení stavebního záměru. Tato změna má za cíl snížení administrativní a finanční zátěže pro investory.
Díky novele stavebního zákona dojde ke zrušení plánovaného Nejvyššího stavebního úřadu, jehož kompetence přejdou na Ministerstvo pro místní rozvoj. Zůstane tedy stávající stav, protože zřizování nového „superúřadu“ a jemu podřízených 14 krajských poboček by s sebou neslo velké personální přesuny, značné nároky na státní rozpočet a změny v kompetencích mnoha jiných úřadů.
Návrh zákona zachovává působnost krajských a některých obecních stavebních úřadů. Jako centrální autorita pak vznikne Specializovaný a odvolací stavební úřad, který bude mít na starosti vyhrazené stavby, jako jsou stavby dálnic, silnic první třídy a jiných velkých infrastrukturních staveb. Počet stavebních úřadů zůstává neměnný (celkem 694) s možností jej kdykoliv snížit.
Návrh zákona také posiluje roli samospráv v systému nástrojů územních opatření, jako je například stavební uzávěra či asanace území. Rady obcí a krajů budou nově rozhodovat o jejich vydání a příslušný úřad územního plánování jejich rozhodnutí poté implementuje. Politika územního rozvoje se tak znovu stává strategickým nástrojem samospráv.
Ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí také zavádíme jednotné environmentální stanovisko (JES), které bude sloužit jako podklad pro úřad v řízení o povolení stavby. JES bude obsahovat podmínky a posouzení všech relevantních veřejných zájmů v oblasti ochrany životního prostředí.
Novela také ruší povinnost přiložení odborného posudku autorizovaného inspektora o ověření souladu projektové dokumentace s požadavky na výstavbu k žádosti o povolení stavebního záměru. Tato změna má za cíl snížení administrativní a finanční zátěže pro investory.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk