Tiskové zprávy
Ústecký kraj: Jiří Šulc: Nenecháme se Českými drahami vydírat
České dráhy, a.s. informovaly Krajský úřad Ústeckého kraje o připravované úspoře variabilních a fixních nákladů na 22 tratích v regionu, na nichž předpokládají zastavení dopravy se změnou jízdního řádu k 12. červnu 2005. Vysvětlují to v dopise, který byl napsán 19. dubna 2005, den před schůzí Zastupitelstva Ústeckého kraje, a krajskému úřadu byl doručen v den jednání zastupitelů, kdy byl projednáván návrh smlouvy o závazku veřejné služby o zajištění základní dopravní obslužnosti veřejnou železniční dopravou. Krajské zastupitelstvo odsouhlasilo obsah této smlouvy a uložilo hejtmanovi Jiřímu Šulcovi podepsání smlouvy, poté kdy Rada Ústeckého kraje schválí obsah povinných příloh tohoto dokumentu.
„S obsahem dopisu kategoricky nesouhlasím a nemohu si ho vyložit jinak, než že nás České dráhy začaly vydírat a obyvatelé kraje jim slouží jako rukojmí. Jak jinak mám rozumět sdělení o tom, že když jim nezaplatíme požadovaných 453 milionů korun, tak oni zastaví dopravu na 22 tratích? My pro ně máme v rozpočtu připraveno 335 milionů, částku naprosto srovnatelnou s jinými kraji. Když jim nestačí, ať hledají úspory ve svém přebujelém byrokratickém aparátu, my na neseriózní nátlak železničářů odpovědět umíme – místo vlaků mohou jezdit autobusy. Slíbili jsme obcím zajištění sedmi párových spojů ve všední den, dva párové spoje o víkendech a dnech volna a to také splníme. Autobusy jsou dvakrát levnější než vlaky, může jich jezdit i víc a pro mnohé bude toto řešení jistě představovat i zlepšení komfortu cestování,“ připojil komentář k sdělení Českých drah hejtman Ústeckého kraje.
V odpovědi adresované generálnímu řediteli Českých drah Petru Kousalovi hejtman mimo jiné uvádí, že mají-li České dráhy, a.s. dlouhodobě informaci o tom, že tyto tratě jsou nevytížené, měla být tato záležitost projednávána již v rámci grafikonu jízdního řádu na rok 2004/2005 a nikoli 20. dubna 2005 bez jakéhokoliv upozornění občanů a starostů obcí Ústeckého kraje. Požaduje, aby České dráhy, a.s. vedly jednání s Ústeckým krajem za účasti starostů, zástupců příslušných komisí na území kraje a Severočeského sdružení obcí za účelem vyřešení této kritické situace: „Jestliže se prokáže, že vlaky na Vámi navržených tratích jsou ve všech časových polohách nevytížené, ať je tato Vámi plánovaná změna provedena k dohodnutému termínu, který by byl vzájemně projednán výše uvedenými stranami,“ píše hejtman, který ve své odpovědi poukazuje i na skutečnost, že mezi tratě na nichž má být zastavena doprava České dráhy zahrnuly i ty, na kterých zástupci společnosti a Ústeckého kraje projednávají v rámci příhraniční spolupráce se SRN zavedení nových vlakových souprav.
Jiří Šulc má výhrady i k nepoměru v požadavcích, které České dráhy, a.s. vůči Ústeckému kraji vznášejí. „Na zajištění rozsahu celého jízdního řádu požadují 453 milionů korun, to je podle jejich podkladů 75 % odhadované ztráty pro tento rok. Zdůrazňuji pojen odhad - to skutečně není podklad pro to, abych úředníkům nařídil podepsání faktur s takovouto částkou. Ovšem když dojde k posunu a my jim nabídneme z jejich požadavku tři čtvrtiny, oni nám odpoví plánovaným zastavením dopravy na dvou třetinách tratí v regionu. Takto se chová státní podnik, placený z našich daní! Jednání Českých drah se začíná nedostávat základní společenské slušnosti.“
„S obsahem dopisu kategoricky nesouhlasím a nemohu si ho vyložit jinak, než že nás České dráhy začaly vydírat a obyvatelé kraje jim slouží jako rukojmí. Jak jinak mám rozumět sdělení o tom, že když jim nezaplatíme požadovaných 453 milionů korun, tak oni zastaví dopravu na 22 tratích? My pro ně máme v rozpočtu připraveno 335 milionů, částku naprosto srovnatelnou s jinými kraji. Když jim nestačí, ať hledají úspory ve svém přebujelém byrokratickém aparátu, my na neseriózní nátlak železničářů odpovědět umíme – místo vlaků mohou jezdit autobusy. Slíbili jsme obcím zajištění sedmi párových spojů ve všední den, dva párové spoje o víkendech a dnech volna a to také splníme. Autobusy jsou dvakrát levnější než vlaky, může jich jezdit i víc a pro mnohé bude toto řešení jistě představovat i zlepšení komfortu cestování,“ připojil komentář k sdělení Českých drah hejtman Ústeckého kraje.
V odpovědi adresované generálnímu řediteli Českých drah Petru Kousalovi hejtman mimo jiné uvádí, že mají-li České dráhy, a.s. dlouhodobě informaci o tom, že tyto tratě jsou nevytížené, měla být tato záležitost projednávána již v rámci grafikonu jízdního řádu na rok 2004/2005 a nikoli 20. dubna 2005 bez jakéhokoliv upozornění občanů a starostů obcí Ústeckého kraje. Požaduje, aby České dráhy, a.s. vedly jednání s Ústeckým krajem za účasti starostů, zástupců příslušných komisí na území kraje a Severočeského sdružení obcí za účelem vyřešení této kritické situace: „Jestliže se prokáže, že vlaky na Vámi navržených tratích jsou ve všech časových polohách nevytížené, ať je tato Vámi plánovaná změna provedena k dohodnutému termínu, který by byl vzájemně projednán výše uvedenými stranami,“ píše hejtman, který ve své odpovědi poukazuje i na skutečnost, že mezi tratě na nichž má být zastavena doprava České dráhy zahrnuly i ty, na kterých zástupci společnosti a Ústeckého kraje projednávají v rámci příhraniční spolupráce se SRN zavedení nových vlakových souprav.
Jiří Šulc má výhrady i k nepoměru v požadavcích, které České dráhy, a.s. vůči Ústeckému kraji vznášejí. „Na zajištění rozsahu celého jízdního řádu požadují 453 milionů korun, to je podle jejich podkladů 75 % odhadované ztráty pro tento rok. Zdůrazňuji pojen odhad - to skutečně není podklad pro to, abych úředníkům nařídil podepsání faktur s takovouto částkou. Ovšem když dojde k posunu a my jim nabídneme z jejich požadavku tři čtvrtiny, oni nám odpoví plánovaným zastavením dopravy na dvou třetinách tratí v regionu. Takto se chová státní podnik, placený z našich daní! Jednání Českých drah se začíná nedostávat základní společenské slušnosti.“
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk