Tiskové zprávy
Strana zelených: Jízdenka MHD v Praze je dražší než v New Yorku
Strana zelených v Praze nesouhlasí s navrženým zvýšením jízdného v pražské MHD. Hlavní důvody jsou shrnuty v prohlášení krajského vedení SZ a zastupitelů městských částí a hlavního města Prahy, kteří byli zvoleni za Stranu zelených.
„Dokud nebude zastupitelům hlavního města předložen k projednání ucelený střednědobý plán dalšího rozvoje MHD, včetně jeho finanční náročnosti, a nebude garantováno, že zvýšení jízdného nepovede ke snížení dotace z rozpočtu města do veřejné dopravy v Praze, je pro nás jakýkoli návrh na zdražení nepřijatelný,“ řekla předsedkyně krajské organizace a zastupitelka hlavního města Petra Kolínská.
„Úpravy cen jízdného musí mít jasná pravidla a odvíjet se od inflace a plnění rozvojového plánu. Efektivitu hospodaření by měl kontrolovat nezávislý externí audit,“ dodává Petr Vilgus, člen Rady krajské organizace a zastupitel MČ Praha 8.
Zveřejněný návrh na zvýšení jízdného je nepřijatelný také ve srovnání s cenami jízdného v jiných velkoměstech. Již současné cena jednotlivé jízdenky vztažena k průměrnému výdělku je v Praze vyšší než např. v New Yorku nebo Paříži.
Zeleným se také nelíbí, že o zdražování rozhoduje pouze Rada hlavního města. „Zastupitelé při schvalování rozpočtu posílají ročně do Dopravního podniku kolem 12 miliard korun, téměř čtvrtinu městského rozpočtu, přesto nemají možnost zasáhnout do rozhodování o tak důležité věci, jako je zvyšování cen jízdného,“ uvedla Petra Kolínská.
Text prohlášení krajského vedení SZ je přílohou této tiskové zprávy. V současné době se k prohlášení přihlásilo 23 signatářů, aktuální počty zastupitelů, kteří podporují prohlášení, najdete od pondělí na webu www.praha.zeleni.cz.
V Praze dne 11. 11. 2007
Stanovisko zastupitelů Strany zelených v Praze k návrhu zdražení jízdného v MHD
Krajské vedení Strany zelených a zastupitelé zvoleni za Stranu zelených vnímají pozitivně změnu ve vedení Dopravního podniku hlavního města Prahy (DP) a některé kroky nového managementu vedoucí k úsporám a vyšší efektivitě hospodaření. Níže podepsaní zastupitelé a členové Rady krajské organizace přesto nesouhlasí s připravovaným zdražením jízdného v MHD, a to především z těchto důvodů:
a) Dopravní podnik ani Rada hlavního města Praha jako jediný akcionář DP nezveřejnily realistický střednědobý ucelený plán dalšího rozvoje a zlepšování kvality služeb veřejné dopravy zajišťované Dopravním podnikem. Zákazníci DP tak nemají jistotu, že za více peněz dostanou kvalitnější služby.
b) Až do schválení rozpočtu hlavního města pro rok 2008 není jasné, zda zvýšené jízdné nemá krýt především snížení dotace od hlavního města. Zastupitelé SZ přitom považují za nepřijatelné, aby dotace a investice do údržby a výstavby silniční infrastruktury pro individuální automobilovou dopravu převyšovaly dotace a investice do veřejné dopravy.
Zastupitelé zvoleni za SZ požadují, aby před rozhodnutím o zvýšení jízdného:
• byl zastupitelům hlavního města předložen k projednání ucelený střednědobý plán dalšího rozvoje MHD, včetně jeho finanční náročnosti,
• bylo garantováno, že zvýšení jízdného nepovede ke snížení dotace do veřejné dopravy v Praze,
• byl zadán nezávislý audit efektivity hospodaření Dopravního podniku,
• byl předložen návrh na pravidelné úpravy cen jízdného v závislosti na inflaci a plnění rozvojového plánu.
Zastupitelé Strany zelených považují za nezbytné nastavit výši jízdného v MHD tak, aby bylo finančně výhodné používat veřejnou dopravu místo osobního automobilu. Dále navrhujeme, aby při úpravách jízdného bylo MHD zdarma pro mladé lidi do 18 let, pro dospělé doprovázející děti do 8 let a byla zachována přeprava zdarma pro seniory nad 70 let.
„Dokud nebude zastupitelům hlavního města předložen k projednání ucelený střednědobý plán dalšího rozvoje MHD, včetně jeho finanční náročnosti, a nebude garantováno, že zvýšení jízdného nepovede ke snížení dotace z rozpočtu města do veřejné dopravy v Praze, je pro nás jakýkoli návrh na zdražení nepřijatelný,“ řekla předsedkyně krajské organizace a zastupitelka hlavního města Petra Kolínská.
„Úpravy cen jízdného musí mít jasná pravidla a odvíjet se od inflace a plnění rozvojového plánu. Efektivitu hospodaření by měl kontrolovat nezávislý externí audit,“ dodává Petr Vilgus, člen Rady krajské organizace a zastupitel MČ Praha 8.
Zveřejněný návrh na zvýšení jízdného je nepřijatelný také ve srovnání s cenami jízdného v jiných velkoměstech. Již současné cena jednotlivé jízdenky vztažena k průměrnému výdělku je v Praze vyšší než např. v New Yorku nebo Paříži.
Zeleným se také nelíbí, že o zdražování rozhoduje pouze Rada hlavního města. „Zastupitelé při schvalování rozpočtu posílají ročně do Dopravního podniku kolem 12 miliard korun, téměř čtvrtinu městského rozpočtu, přesto nemají možnost zasáhnout do rozhodování o tak důležité věci, jako je zvyšování cen jízdného,“ uvedla Petra Kolínská.
Text prohlášení krajského vedení SZ je přílohou této tiskové zprávy. V současné době se k prohlášení přihlásilo 23 signatářů, aktuální počty zastupitelů, kteří podporují prohlášení, najdete od pondělí na webu www.praha.zeleni.cz.
V Praze dne 11. 11. 2007
Stanovisko zastupitelů Strany zelených v Praze k návrhu zdražení jízdného v MHD
Krajské vedení Strany zelených a zastupitelé zvoleni za Stranu zelených vnímají pozitivně změnu ve vedení Dopravního podniku hlavního města Prahy (DP) a některé kroky nového managementu vedoucí k úsporám a vyšší efektivitě hospodaření. Níže podepsaní zastupitelé a členové Rady krajské organizace přesto nesouhlasí s připravovaným zdražením jízdného v MHD, a to především z těchto důvodů:
a) Dopravní podnik ani Rada hlavního města Praha jako jediný akcionář DP nezveřejnily realistický střednědobý ucelený plán dalšího rozvoje a zlepšování kvality služeb veřejné dopravy zajišťované Dopravním podnikem. Zákazníci DP tak nemají jistotu, že za více peněz dostanou kvalitnější služby.
b) Až do schválení rozpočtu hlavního města pro rok 2008 není jasné, zda zvýšené jízdné nemá krýt především snížení dotace od hlavního města. Zastupitelé SZ přitom považují za nepřijatelné, aby dotace a investice do údržby a výstavby silniční infrastruktury pro individuální automobilovou dopravu převyšovaly dotace a investice do veřejné dopravy.
Zastupitelé zvoleni za SZ požadují, aby před rozhodnutím o zvýšení jízdného:
• byl zastupitelům hlavního města předložen k projednání ucelený střednědobý plán dalšího rozvoje MHD, včetně jeho finanční náročnosti,
• bylo garantováno, že zvýšení jízdného nepovede ke snížení dotace do veřejné dopravy v Praze,
• byl zadán nezávislý audit efektivity hospodaření Dopravního podniku,
• byl předložen návrh na pravidelné úpravy cen jízdného v závislosti na inflaci a plnění rozvojového plánu.
Zastupitelé Strany zelených považují za nezbytné nastavit výši jízdného v MHD tak, aby bylo finančně výhodné používat veřejnou dopravu místo osobního automobilu. Dále navrhujeme, aby při úpravách jízdného bylo MHD zdarma pro mladé lidi do 18 let, pro dospělé doprovázející děti do 8 let a byla zachována přeprava zdarma pro seniory nad 70 let.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




