https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/jizdni-rad-20052006-startuje-sc-pendolino-zlepsuje-se-spojeni-s-evropou-zrychluji-dalkove-spoje
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Jízdní řád 2005/2006: startuje SC Pendolino, zlepšuje se spojení s Evropou, zrychlují dálkové spoje

14. listopadu 2005 | České dráhy
Od 11. prosince 2005 nabídnou České dráhy cestujícím nový jízdní řád, který v dálkové dopravě vychází z objednávky ministerstva dopravy a v regionální osobní dopravě z požadavků krajů. Vybrané dálkové spoje, např. SC Pendolino, EuroCity a InterCity a některé mezistátní rychlíky, jsou pak provozovány Českými drahami na základě podnikatelské činnosti bez veřejné objednávky.

Nový jízdní řád přináší nové velmi rychlé spojení Prahy, Pardubic, Olomouce a Ostravy vlaky pod produktovou značkou SC Pendolino. Půjde o první spoje v České republice, které v celé trase překročí průměrnou rychlost 100 km/h. SC Pendolino má také další prvenství – je to první plně nekuřácký dálkový vlak v nových členských zemí EU. Nabídne cestujícím na trase Praha – Ostrava kvalitu cestování srovnatelnou s leteckou dopravou. Spoje budou dokonce provozovány ve spolupráci s ČSA jako „lety ve výši nula“ s návazností na další letecké spoje ČSA z letiště Praha - Ruzyně a vlastním označením číslem letu OK.

Nově budou zavedeny další mezinárodní vlaky. Z Prahy do slovinské Lublaně pojede nový spoj EC Jóže Plečnik s přípojem v Linci na vlak EC Transalpin Vídeň – Curych – Basilej a rychlík Zidani Most – Záhřeb. Novinkou je přímé noční spojení lehátkovým vozem do Benátek. Přímé noční lehátkové spojení do Curychu je nově doplněno o komfortní lůžkový vagón. Více spojů pojede také do SRN - přes Domažlice bude zaveden nový rychlík Praha – Norimberk, z Děčína do Bad Schandau budou nově denně jezdit 4 páry osobních vlaků a novinkou je také celotýdenní provoz rychlých osobních spojů na trase Liberec – Drážďany.


Novinky v mezinárodní dopravě
Zcela nově bude provozován vlak EC 100/101 ve relaci Praha – Linec – Štýrský Hradec – Lublaň a zpět, v obou směrech v denní době. Tento vlak má v Linci přípoje na rychlé vlaky do a ze západního Rakouska a Švýcarska (Curych, Insbruck, Basilej). K výraznějším úpravám dochází i na vlacích EuroCity na trase Praha – Brno – Břeclav a dále ve směru Vídeň, resp. Bratislava – Budapešť, a to jak v časových polohách, tak i v počtu tras. Všech osm párů EC vlaků bude trasováno přes rychlé koridorové spojení Pardubice a Českou Třebovou. Z tohoto počtu budou tři vlaky vedeny do Budapešti, tři vlaky do Vídně, jeden do Bratislavy a poslední z nich budou tvořit dvě skupiny vozů – směřujících z Břeclavi do Bratislavy a Vídně. Totéž platí i pro opačný směr do Prahy. Díky převedení dvou spojů z tratě přes Havlíčkův Brod na koridor přes Pardubice se zkrátí cestovní doba z Prahy do Bratislavy o 36 minut a z Prahy do Budapešti o 30 minut. Provoz dvou párů vlaků EuroCity do Vídně je plánován elektrickou jednotkou s výkyvnou skříní – pendolinem. S využitím této jednotky se počítá také na relaci Praha – Bratislava. Soupravy pendolino na těchto trasách zkrátí cestovní časy. Z Prahy do Vídně je plánovaná nejkratší jízdní doba pro pendolino pouhé 4 hod. 2 min. (nyní jezdí EC vlaky obvykle 4 hod. 28 min.) a do Bratislavy dokonce méně než 4 hodiny.

Již v září tohoto roku byla provedena změna u vlaku EuroCity Polonia, který jezdil z Varšavy přes Ostravu a Břeclav do Budapešti a vezl skupinu vozů do Vídně, která se odvěšovala, resp. v opačném směru přivěšovala v Břeclavi. Pro slabou frekvenci, po souhlasu všech zúčastněných železničních správ, byla skupina vozů Varšava – Budapešť zrušena a vlak je nadále provozován jako přímý spoj Varšava – Vídeň a zpět.

U druhého páru vlaků Varšava – Vídeň a zpět – EC „Sobieski“ – dochází k časovému posunu, a to ve směru z Varšavy o dvě hodiny dříve, a ve směru z Vídně o dvě hodiny později. Obdobně pojede o čtyři hodiny dříve i EC 106 Praha z Varšavy do Prahy, s příjezdem do Prahy hl. n. v 16.46 h. V opačném směru zůstává jízdní řád vlaku EC 107 beze změn.

Vlak R 432/433 „Beskyd“ Brno – Ostrava – Žilina je zrušen. V části trati Žilina – Přerov – Žilina je nahrazen novým spojem IC 146/147 „Hradčany“, trasovaným v trati Praha – Ostrava – Žilina a zpět.

V destinaci Polsko bude zrušen noční vlak R 252/253 „Bohemia“ Praha – Varšava – Praha. Naopak nově bude zaveden denní vlak R 250/251 Praha – Poznaň – Praha jedoucí přes přechodovou stanici Lichkov.

Ve směru z Prahy do Německa přes přechod Děčín zůstává počet vlaků zachován, pouze ve směru z Prahy došlo k vzájemnému prohození tras vlaků EC 176 a EC 370, tzn. že vlak do dánského Aarhusu odjíždí z Prahy až v 11.22 h. a v jeho trase s odjezdem v 9.22 h. jede vlak EuroCity končící v Hamburku.

Na přechodu Domažlice byl počet dálkových mezistátních vlaků rozšířen o jeden pár rychlíků Praha – Norimberk, s odjezdem z Prahy ve 13.15 h. a z Norimberku v 11.40 h, tj. příjezd do Prahy hl. n. v 16.45 h.

Stávající pár rychlíků R 273 / 272 Praha – Linec bude prodloužen až do Salcburku a nově poveze i přímé lehátkové vozy do Benátek (nové číslo vlaku R 207/ 206).

Z regionální mezistátní dopravy je třeba připomenout novinku na trati Děčín – Bad Schandau, kde budou nově provozovány čtyři páry vlaků denně se zastavením v Dolním Žlebu a Schöně. Obdobně i čtyři páry vlaků Drážďany – Žitava – Liberec pojedou denně a dva z nich budou o víkendu prodlouženy do Tanvaldu. Osobní regionální doprava se obnovuje i na přechodech Petrovice u Karviné a Bohumín.

Novinky v dálkové vnitrostátní dopravě
Stavební práce na koridoru budou nadále pokračovat především mezi Zábřehem na Moravě a Přerovem. Další práce již započaly také na trati Praha – České Budějovice. Mezi dokončené traťové úseky se zařadí nově elektrizovaná trať Kadaň – Karlovy Vary.

Nejzásadnější změnou v novém jízdním řádu bude nasazení nových elektrických jednotek řady 680 – Pendolino. Nasazeny budou převážně na trati Praha – Ostrava, kde pojede celkem šest párů vlaků jako produkt SC PENDOLINO. Cestovní doba mezi Prahou a Ostravou se jejich nasazením a též dokončením dalších úseků koridoru zkrátí na zatím historických 3 h 29 (resp. 33) minut. Tyto vlaky budou zastavovat jen v krajských městech. Odjezdy těchto vlaků z Prahy Holešovic budou v 5.56, 7.56, 9.56, 13.56, 15.56 a 18.26 h. Do Ostravy hl. n. dojedou v 9.25, 11.25, 13.25, 17.25, 19.25 a 21.55 h. V opačném směru vyjedou z Ostravy hl. n. ve 4.00, 5.45, 9.45, 11.45, 13.45 a 17.45 h. Do Prahy Holešovic dojedou v 7.31, 9.18, 13.18, 15.18, 17.18 a 21.18 h.

Pro ostatní místa, kde obvykle zastavují vlaky kategorie IC, budou nadále sloužit vlaky InterCity s klasickými vozy, i když vedené v pozměněném časovém rozložení. Nově pojede Ex 520/521 mezi Prahou a Zlínem – a to v samostatné časové poloze, bez spojování s vlakem „Jan Perner“. Doba jízdy mezi Zlínem a Prahou se zkrátí přibližně o 20 minut a zlevní o 60 Kč (není nutný příplatek pro vlaky IC). Nově - již z Třince - pojede vlak IC 540/541 „Hutník” – směřovaný přes Havířov a Ostravu Vítkovice. V opačném směru bude ukončen v Českém Těšíně s vazbou na osobní vlak směr Třinec. Naopak, tradiční spoj „Ostravan”, u kterého objednalo MD ČR rozšířené zastavování, bude provozován v kategorii rychlík, i když do něj budou i nadále řazeny rekonstruované vozy.

Na trati Praha – Brno a zpět přes Havlíčkův Brod došlo k několika změnám. Všechny vlaky EuroCity budou směřovány přes Českou Třebovou. Přeprava na trati přes Havlíčkův Brod bude zajištěna celkem sedmi páry rychlíků, které zastavují v klasických rychlíkových stanicích. Změna nastala u vlaku R 670, který bude ukončen v Praze. Objednávka ministerstva dopravy preferovala taktové rozložení vlaků na trati Praha – Ústí nad Labem před přímým spojením. V souladu s tím bude první přímé ranní spojení ve směru Ústí nad Labem, Most a Karlovy Vary zrušeno.

Na úseku Praha – Česká Třebová – Brno a zpět byl vlak Ex 278/279 převeden do kategorie EuroCity. Celkem pojedou mezi Brnem a Českou Třebovou tři páry denních rychlíků, zajišťujících přímé spojení s Prahou a tři páry běžně zastavujících rychlíků Brno – Hradec Králové a zpět. Navíc je v průběhu dne zajištěn v České Třebové přestup od a do Svitav téměř od všech „olomouckých“ rychlíků.

Trať Praha – Děčín nedoznala výraznějších změn. Počet vlaků je beze změn, vlaky jsou rozloženy na odjezdu z Prahy zhruba po dvou hodinách. Časové polohy musely být nepatrně upraveny z důvodu rozsáhlé rekonstrukce kolejiště ve stanici Ústí nad Labem hl. n. Jak již bylo výše uvedeno, přímé spojení z Brna vlakem R 670 bylo zrušeno.

Na trati Praha – Hradec Králové a zpět došlo k několika změnám. Byl zrušen víkendový spoj R 1464/1465 a také pravidelný R 740/741 „Náchodský Primátor“. Důvodů ke zrušení tohoto spoje je několik. Jedním je přetížení traťového úseku Jaroměř – Hradec Králové v ranní dopravní špičce. Jakýkoliv posun časové polohy tohoto vlaku však vylučuje jeho vedení do Prahy jako rychlého spoje a ani Ministerstvo dopravy ČR ho jako vlak mimo systém neobjednalo. Dalším důvodem je výstavba tzv. „Nového spojení“ v Praze, kdy pro směry od Pardubic, Nymburka, Turnova i Děčína půjde vjíždět i odjíždět jen po jedné koleji přes výhybnu na Vítkově. Spojovací kolej mezi hlavním nádražím a dolní tratí od Masarykova nádraží (na Hrabovku) bude z důvodu postupu prací zrušena. Některé vlaky ze směru od Kolína proto bylo zapotřebí odklonit přes Prahu Malešice a Prahu Vršovice. Pro vlaky od Hradce Králové by toto opatření znamenalo absolutní znehodnocení trasy. Proto se přistoupilo k dočasné redukci spoje do doby ukončení staveb.

Pro zlepšení přímého vlakového spojení Prahy s Trutnovem poveze R 953 (z Prahy hl. n. v 10.10 h) přímé vozy do Trutnova, které pokračují z Hradce Králové jako Sp 1782. Zpět z Trutnova lze využít Sp 1787 (odj. 14.30 h), který z Hradce Králové pokračuje jako R 954 a do Prahy hl. n. přijede v 17.57 h.

Na trať Pardubice – Liberec a zpět přibyl další pár rychlíků. Provozováno tedy bude šest párů spojů, které budou mít v Pardubicích přípoje ve směru na Moravu. Z nynějších pěti minut vznikl mezi přípojnými vlaky časový rozdíl okolo 20 až 30 minut. Všechny rychlíky budou zároveň vedeny v motorové trakci modernizovanými motorovými vozy řady 854.
Na úseku Praha – Chomutov, jak v trase přes Kladno, tak přes Louny, budou nasazeny modernizované motorové vozy ř. 854. Díky dokončení elektrizace na trati Kadaň – Karlovy Vary budou nyní nasazované motorové vozy ř. 843 přemístěny do jiných lokalit, kde nahradí v provozu starší motorové vozy. Rozsah dálkové dopravy na této trati se nemění.

Dokončení elektrizace mezi Karlovými Vary a Kadaní umožnilo zkrátit cestovní dobu mezi Chomutovem a Chebem z 2 h 22 minut na 1 h 51 min. - tedy o plných 31 minut. V opačném směru z 2 hodin 21 minut na 1 hodinu 53 minuty, což znamená zkrácení o 28 minut.

Mezi Prahou a Plzní zůstal počet dálkových spojů beze změn. V trase bývalého R 856 pojede z Prahy hl. n. nový vlak R 452, a to přes Domažlice do Norimberku. Zpět se bude R 453 vracet, opět přes Domažlice, v trase bývalého R 855 s příjezdem do Prahy hl. n. v 16.45 h.

Trať Zdice – Protivín nedoznala podstatných změn. Přímé vedení rychlíků z a do Prahy bylo vzhledem k souběhu s rychlíky Praha – Plzeň a zpět zúženo na tradiční spoj „Otava”, který však z Prahy pojede jen o víkendech se zajištěnými přípoji ve Zdicích.

Trať Praha – České Budějovice nedoznala podstatnějších změn. Začínající koridorové práce nedávají možnost pro změny takového rázu, které by mohly být pro cestující přínosem. Proto prosíme všechny ty, kteří na této trati pravidelně cestují, o vyšší míru trpělivosti. Výsledkem těchto rekonstrukcí by měla byt trať vysokých kvalitativních parametrů a značná časová úspora.


Tarify a služby – změny k 11. prosinci 2005
I pro platnost nového jízdního řádu zůstává bez změny jak základní jízdné, tak i většina státem regulovaných i obchodních slev. Beze změny tak zůstávají nadále ceny např. zpáteční či skupinová slevy nebo předplatních jízdenek. Ty umožňují cenově velmi dostupné cestování různým skupinám cestujících. Například měsíční traťová jízdenka pro trať Benešov – Praha (49 km) stojí stále 1 134 Kč (1 cesta vyjde na 28,35 Kč, 20 prac. dní, cesta tam a zpět). Skupina 15 osob pak za tuto cestu zaplatí 357 Kč (částka za 1 osobu je 23,80 Kč), za cestu Praha – Č. Budějovice (169 km) pak zaplatí skupiny 15 osob 1 071 Kč (částka za 1 osobu je 71,40 Kč). Optimalizace ceny reagující na vysoký meziroční nárůst cen pohonných hmot byla uplatněna u třech nabídek:

1. Nová cena „Kilometrické banky“ je stanovena ve výši 1 400 Kč (100 km za 70 Kč včetně vlaků EC a IC, zvýšení o 5 Kč). Do 10. prosince si však mohou cestující v předprodeji kupovat tento produkt za stávající cenu 1 300 Kč. Jelikož je předprodej možný až v dvouměsíční lhůtě a KMB platí půl roku, dotkne se jich v takovém případě úprava ceny až od druhé poloviny letních prázdnin;
2. Cena jízdenky SONE+ pro osobní vlaky je stanovena ve výši 160 Kč namísto dosavadních 130 Kč. Cena SONE+ pro spěšné vlaky, rychlíky a expresy se nemění (360,-Kč);
3. K poslednímu dni stávajícího jízdního řádu bude ukončena platnost jediné relační slevy ČD, která je nyní vyhlášena mezi Prahou a Brnem. Tato nabídka koncepčně nezapadá do tarifního systému ČD, byla mimořádnou marketingovou nabídkou (nikoli standardním tarifem) a cestující místo ní stále více preferují ostatní produkty. K odklonu zájmu o relační jízdné ve vlacích EC přispělo zásadním způsobem nedávné zlevnění „zpáteční slevy“ pro tyto vlaky o 60 Kč za osobu.
Cestující ve vlacích EC a IC mezi Prahou a Brnem mohou nadále využívat zpáteční slevu (cena 404 Kč, cena za 1 cestu je 202 Kč) nebo Kilometrickou banku (cena na jednu cestu je 178,50 Kč).

Jízdné vlaků kategorie SC Pendolino
Ve vlacích SC Pendolino odpovídá základní jízdné současnému ceníku SC Manažer. V první třídě tak za cestu Praha - Ostrava cestující zaplatí dosavadních 600,- Kč, ten, kdo již jízdenku má, doplatí cenu místenky 200 Kč, tedy stejně jako dnes stojí servisní poplatek. Cestující ve druhé třídě nově ušetří za tutéž trasu 100 Kč (cena Praha - Ostrava = 500 Kč). Zatímco dnešní tarif umožňoval cestovat za poloviční částky pouze dětem, novinkou je poloviční jízdné ve 2. třídě i pro důchodce a studenty do 26 let a čtvrtinové jízdné pro žáky do 15 let a držitele průkazu ZTP. Samozřejmostí je i snížení ceny pro ty, kteří SC Pendolino využijí v kratších úsecích.

Zahájení prodeje rezervací pro SC Pendolino
Předprodej jízdenek pro SC Pendolino byl zahájen v pondělí 7. listopadu. První den prodeje byl zájem především o jízdenky pro celou trasu, tedy mezi Ostravou a Prahou. Pro 1. třídu si nejvíce dokladů předem koupili běžní (dospělí) cestující, pro 2. třídu studenti ve věku do 26 let.

Výhodněji v přeshraniční dopravě
V souvislosti s rozšířením provozu osobních vlaků mezi Českem a Saskem se připravují cenově výhodné nabídky pro relace Ústí nad Labem – Drážďany – Míšeň a Tanvald – Liberec – Drážďany / Budyšín. Tyto nabídky budou platit ve všech vlacích mimo spoje EC a to také v pracovních dnech (nově jsou zavedeny 4x denně po celý týden osobní vlaky z Děčína do Bad Schandau a z Liberce do Drážďan). O víkendech bude možné nadále využívat pro příhraniční cestování v Sasku a Bavorku jízdenky SONE+. Ve směru do Rakouska se plánuje výraznější zvýhodnění jízdenek EURegio pro držitele zákaznických karet a rozšíření této výhodné nabídky i na relaci Plzeň – Vídeň. Ceny budou zveřejněn v příštích dnech.

Prodej jízdního řádu
Prodej jízdního řádu je zahajován na železničních stanicích v těchto dnech. Cena jízdního řádu je 60 Kč. Informace o vlakových spojích je možné získat také na internetu ( www.cd.cz ), prostřednictvím bílé informační linky (telefon 840 112 113) nebo prostřednictvím sms a w@p služeb mobilních telefonů. V nabídce bude také CD s jízdním řádem v elektronické podobě.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist