Ivana Picková "> Jsou evropští spotřebitelé dostatečně chráněni před nebezpečnými výrobky? - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/jsou-evropsti-spotrebitele-dostatecne-chraneni-pred-nebezpecnymi-vyrobky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Sdružení obrany spotřebitelů ČR: Jsou evropští spotřebitelé dostatečně chráněni před nebezpečnými výrobky?

30. srpna 2007 | Sdružení obrany spotřebitelů ČR
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114
Jsou systémy prevence a varování před nebezpečnými výrobky v České republice funkční? SOS upozornilo, že do evropského výstražného systému o nebezpečných potravinách (RASFF) poslala Česká republika 25. července 2007 dva výrobky – oříšky kešu, dovezené z Indie a jablečný džus, vyrobený v České republice. Bohužel čeští spotřebitelé se o tom do dnešního dne nic nedozvěděli. Dne 14. srpna oznámila firma Mattel dobrovolné stažení nebezpečných hraček z trhu, přestože obdobné hračky se stejným problémem stahovala již loni v listopadu a na hračkách nalezneme značku CE. Žádný dozorový orgán u nás ani v Evropě tento nedostatek neodhalil. Funguje tedy evropský výstražný systém o nebezpečných výrobcích (RAPEX) skutečně efektivně?

Oba systémy prevence a varování před nebezpečnými potravinami (RASFF) a před nebezpečnými výrobky (RAPEX) mají značné mezery ve fungování. Český zákazník tyto nedostatky může nepříjemně pocítit na svém zdraví. Že se jedná o opravdu závažná nebezpečí, potvrdila jak komisařka Evropské unie při své návštěvě v Číně věnované bezpečnosti čínského exportu, tak světová a evropská spotřebitelské asociace ve svých nedávných vyjádřeních. Na vině je dosti vágní evropská úprava obou systémů i značně roztříštěný přístup dozorových orgánů nad trhem ve 27 členských státech EU. Možné zdravotní problémy kupujících jsou pak důsledkem stávajícího převážně administrativního přístupu k dozoru, kdy dozorové orgány nevytvářejí na výrobce a dovozce dostatečný tlak, který by je přiměl k aktivnějšímu přístupu k zajišťování bezpečnosti spotřebitelů. Je třeba nezávisle zhodnotit a lépe promyslet fungování celého systému varování před nebezpečnými výrobky jak na úrovni Evropské unie, tak u nás doma.

Zákazníci by podle názoru SOS měli být v obou systémech dostatečně informováni např. fotografií o vzhledu a přesném názvu výrobku vč. šarže, výrobci, dovozci, prodejci a další údajích nutných k identifikaci nebezpečného produktu spotřebitelem. Výstupy ze systému RAPEX, které jsou informačně štědřejší, zveřejňuje pro každého v češtině SOS na stránkách www.spotrebitele.info. „Z praxe se nám ukazuje, že lepší využitelnosti obou systémů pro spotřebitele brání i to, že se navzájem prolínají. Např. nádobí lze nalézt někdy v RASFF a někdy v Rapexu, říká mluvčí SOS Ivana Picková.
Problém je i se značkou CE, která u spotřebitelů vzbuzuje falešný pocit bezpečí, přestože se jedná jen o vlastní vyjádření výrobce o shodě s bezpečnostními požadavky. O značce CE si mnozí myslí, že označuje původ výrobku v zemích EU či že byl výrobek nezávisle testován. „Spotřebitelé by rozhodně neměli značce CE slepě důvěřovat, ale rozhodovat se i na základě dalších kritérií,“ zdůrazňuje Picková.

Nedávné kauzy jako jablečný džus a oříšky kešu s plísní obsahem nebezpečného zahušťovadla E 412 ukazují na problémy v komunikaci. „Chápeme, že kompetence jednotlivých úřadů jsou určitým způsobem rozdělené. Nicméně dává-li Česká republika varování do evropského systému, nevíme, proč necítí povinnost varovat vlastní občany,“ říká mluvčí SOS Ivana Picková. Sdružení obrany spotřebitelů je přesvědčeno, že jasné, přehledné a okamžité informování spotřebitelů a systematický dozor jsou jediným řešením, jak se vyvarovat budoucích zdravotních rizik.

Kontakty:
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)
Tel. 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
• Ivana Picková, tisková mluvčí, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nevládní, nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, informační spotřebitelský portál www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Ivana Picková, tel: 604 956 114
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist