Agentura J.L.M. "> Každý čtvrtý elektromobil prodaný v Evropě je v Norsku. Proč? - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/kazdy-ctvrty-elektromobil-prodany-v-evrope-je-v-norsku-proc
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Agentura J.L.M.: Každý čtvrtý elektromobil prodaný v Evropě je v Norsku. Proč?

18. září 2015 | Agentura J.L.M.
Autor: Agentura J.L.M.

V osmadvaceti zemích Evropské unie, Norsku a Švýcarsku se za leden - červen prodalo 72 201 elektromobilů, skoro každý čtvrtý z toho v Norsku. Během letošního prvního pololetí jejich prodej v této pětimilionové zemi meziročně stoupl o dvě třetiny na 16 990. To bylo téměř 23 procent celkového norského prodeje všech nových osobních aut.

Vláda v Oslu totiž elektromobilitu štědře podporuje. Kdo si pořídí "elbil" - jak Norové elektromobil nazývají - je osvobozen jak od pětadvacetiprocentní DPH, tak dovozní daně a ekologického poplatku. V zemi, kde jsou auta o 50 až 100 procent dražší než třeba v Německu, je tak elbil finančně velice výhodný. Například oblíbený E-Golf od Volkswagenu vychází zhruba o 80 tisíc norských korun (240 tisíc korun českých) levněji než běžný model.

Majitelé elektromobilů v Norsku jsou také osvobozeni od dálničních poplatků a mohou bezplatně parkovat na veřejných parkovištích. Nabíjecí stanice, jež jsou také bezplatné, se nacházejí v blízkosti městské či obecní radnice, u čerpacích stanic pohonných hmot a rovněž na četných firemních parkovištích. Celkem jich je kolem 1730 s více než 6700 zásuvkami.

Každý pracovní den dojíždí Nina Haugová-Eideová z lázeňského městečka Son do 50 kilometrů vzdáleného hlavního města Osla, kde pracuje jaké personální šéfka jedné PR agentury. Jízdu si užívá i v dopravních špičkách, protože její vůz jezdí na elektřinu. A to znamená, že může používat i jízdní pruhy určené pro autobusy městské hromadné dopravy. "Ve srovnání s řidiči, které předjíždím, ušetřím každý den minimálně půl hodiny," pochvaluje si dvaačtyřicetiletá matka čtyř dětí.

"Odhaduji, že jenom na provozních nákladech ušetříme zhruba 30 tisíc korun ročně," říká Nina. A do servisu také nemusí zajíždět příliš často. Její luxusní verze vozu Tesla S na jedno nabití ujede kolem 500 kilometrů. "Pokud je baterie opravdu prázdná, trvá čtyřiadvacet hodin, než se úplně nabije," dodává Nina. Ale "vytřískat" ji úplně nenechá nikdy. Auto většinou dobíjí doma přes noc.

http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/norwegen-elektroauto-boom-dank-staatlicher-foerderung/12211510.html

http://www.acea.be/uploads/press_releases_files/AFV_registrations_Q2_2015_FINAL_v2.pdf

Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist