https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/klimaticky-zavazek-prahy-po-danovem-balicku-zbyly-jen-drobky
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Inga Petryčka, KDU-ČSL: Klimatický závazek Prahy? Po daňovém balíčku zbyly jen drobky

2. prosince 2020 | Inga Petryčka, KDU-ČSL
Naše veřejné finance současné zadlužování zvládnou. Můžeme si to totiž, oproti jiným státům, dovolit. Toto a podobná prohlášení slýcháme od vlády dnes a denně. Ekonomové přitakávají, onen výrok se totiž nezakládá na lži a teď je opravdu doba, kdy je třeba do ekonomiky napumpovat co nejvíce prostředků.

Vláda ale nemá na těchto zdravých financích, kterými se tak ohání, žádný podíl, doplňují ekonomové. Může za ně hlavně rozumné hospodaření krajů a obcí. Ty tak nyní nestačí zírat. Za rozvahu a střídmost jim hrozí obrovská díra v jejich rozpočtech, kterou přebytky hospodaření z předchozích let rozhodně nezalepí.

Pokud se výrazně nezmění obrysy daňového balíčku, doplatí na to všichni. Troufám si tvrdit, že toto pochopili i mnozí zaměstnanci, kteří po jeho schválení na oné noční party poslanců jásali a počítali, o kolik jim nabude peněženka.

Počkat pravděpodobně budou muset i mnohé ekologicky přívětivé projekty. Pomalu tak začíná být jasné, že Praha možná nebude schopna splnit svůj klimatický závazek, podle kterého by měla snížit emise CO2 do roku 2030 o minimálně 45 % (ve srovnání s rokem 2010).

Dobrou zprávou ale určitě je, že ani při té nejhorší variantě propadu financí Praha nechce zcela rezignovat. Ke změnám by i přes škrty mělo dojít v případě lodní dopravy, která je v Praze velkým znečišťovatelem ovzduší.

Mohou za to staré lodě se spalovacími motory. Podle studie z roku 2017 produkuje jedna stará loď se špatným seřízením tolik prachových částic, kolik jich vyprodukují tisíce nových autobusů. Je tedy nutné, aby lodě podléhaly technickým kontrolám a další vývoj lodní dopravy směřoval směrem k elektromotorům nebo hybridním motorům.

Stejně tak se, doufejme, škrtům vyhne i plán na budování dobíjecích stanic pro elektromobily. V médiích se již objevily zprávy, že by se na tomto projektu mohlo město podílet se soukromou společností, což by bylo v tomto případě rozhodně přínosem.

Není ale naštěstí všem jednáním konec. Doufejme, že se hrozivé snížení obecních a krajských rozpočtů ještě podaří zmírnit. Jinak by opravdu platilo ono pořekadlo pro dobrotu na žebrotu.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist