Svatopluk Bartík "> Koalice představila projekt moderního nádraží v centru v Brna - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/koalice-predstavila-projekt-moderniho-nadrazi-v-centru-v-brna
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Koalice Nádraží v centru: Koalice představila projekt moderního nádraží v centru v Brna

2. října 2006 | Koalice Nádraží v centru
Autor: Svatopluk Bartík, tel: 776 706 868
Občanská koalice Nádraží v centru dnes představila projekt modernizace vlakového nádraží v centru Brna. Návrh zpracovaný odborníky na železniční stavitelství a urbanismus prokazuje, že moderní, kapacitně vyhovující nádraží s komfortním přestupním uzlem na místě stávajícího nádraží vybudovat lze. A to dokonce o více než čtvrtinu levněji, než v případě odsunutého nádraží.

Návrh počítá s výstavbou nové odbavovací haly nádraží hned vedle budovy hlavní pošty. S provozem ve stávající historické hale se nadále počítá. Díky stavbě autobusového terminálu v sousedství se modernizované nádraží stane jedinečným přestupním uzlem mezi vlaky, autobusy a většinou brněnských tramvajových linek. Ve vzdálenosti sto metrů od nové nádražní haly vznikne také podzemní parkoviště pro 400 aut.

Záměr počítá s vymístěním nákladního železničního průtahu ze zóny jižní části města. Tím se plocha pro rozvoj Brna směrem na jih od centra zvětší o další hektary. Nádraží v centru se stane mostem mezi historickým centrem a novou moderní čtvrtí na jihu. Ta se stane atraktivní obchodní lokalitou, přinese nová pracovní místa i příležitosti pro bydlení.

Podle ekonomické studie nákladů na přestavbu brněnského železničního uzlu s nádražím v centru města by výstavba měla přijít na 16 miliard korun [1], což je více než o čtvrtinu méně než oficiální údaj o přestavbě s odsunutým nádraží (21,5 miliard korun) bez zahrnutí nezbytné městské infrastruktury. Projekt nádraží v centru nezpochybnitelně zlepší systém veřejné dopravy na Brněnsku, takže má větší šance na dostatečnou podporu z fondů EU.

Dnes zveřejněný návrh byl vytvořen ve spolupráci řady odborníků [2]. Urbanistickou studii připravil tým ing. Arch. Ivana Lejčara, dodržení všech potřebných technických norem železničních staveb potvrdil posudek zpracovaný firmou Chládek & Tintěra, Pardubice, a.s.

Návrh moderního nádraží v centru bude ode dneška k vidění pro širokou veřejnost na informačním stánku na Malinovského náměstí. Zde bude nepřetržitě až do 20. října. Koalice Nádraží v centru připravuje také dvě veřejné diskuse k návrhu: první pro odbornou veřejnost proběhne v pondělí 9. října, druhá pro širokou veřejnost pak o týden později, tedy 16. října.

Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, k tomu říká:
„Projekt moderního nádraží v centru, který zpracovali specialisté na železniční stavby, jednoznačně dokládá, že na stávajícím místě lze postavit kapacitně i technicky vyhovující nádraží. O tom, zda návrh komfortního přestupního uzlu a přilehlé atraktivní rozvojové zóny získá šanci stát se realitou rozhodnou občané v nadcházejících komunálních volbách.“

Podrobnosti:

Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, tel: 732 565 042, martin.ander@hnutiduha.cz
Svatopluk Bartík, mediální koordinátor koalice Nádraží v centru, tel: 776 706 868


Poznámky:

[1] náklady na přestavbu železničního uzlu Brno s moderním nádražím v centru města dle studie ing. Jiřího Kalčíka

Modernizace železnice v úseku Obřany – Modřice: 6,5 miliardy Kč
Nová hala nádraží a úpravy okolí: 2 miliardy Kč
Odstavné nádraží: 4,5 miliardy Kč
Přeložka a modernizace nákladního průtahu: 3 miliardy Kč


[2] Návrh byl zpracován týmem odborníků spolupracujících s koalicí Nádraží v centru:

- dopravně-technologické řešení – Ing. Jiří Dukát, Ing. Otto Plášek, Ph.D., Ing. Václav Čermák, Tomáš Alter, Martin Robeš
- urbanisticko-architektonický návrh – Ing. arch. Ivan Lejčar, ing. Arch. Petr Lédl

Reálnost projektu byla ověřena a potvrzena těmito studiemi:

- Technické posouzení návrhu – firma Chládek a Tintěra, Pardubice, a.s.
- Technologie železničního provozu – Institut Jana Pernera, o.p.s.
- Železniční mosty – ing. František Menšík
- Podzemní stavby – doc. Ing. Vladislav Horák, CSc.
- Ekonomické náklady – Ing. Jiří Kalčík
Svatopluk Bartík, tel: 776 706 868
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist