Tiskové zprávy
ODS: Koalice SPOLU: Významně zrychlíme stavbu strategických dopravních i energetických staveb, zrušením zbytečného úřadu omezujeme byrokracii a konsolidujeme veřejné finance
3. listopadu 2023 | ODS
Poslanci se v pátek 3. listopadu na Malé Straně setkali při příležitosti konání 81. mimořádné sněmovní schůze. Na programu mají osm tisků, nejzásadnější jsou podle koalice SPOLU například novela liniového zákona nebo novela zákona o zaměstnanosti v ochraně agenturních zaměstnanců.
„Důležitou legislativou dnešní mimořádné schůze je novela liniového zákona, neboli zákona o urychlení klíčových staveb, kterou chceme zrychlit restart Česka. Stále ale procesy pro klíčové a strategické stavby v České republice, ať už dopravní nebo energetické, trvají příliš dlouho. Změny, které novela přináší, znamenají zásadní urychlení celé řady těch nejvýznamnějších staveb v dopravě, jak dálničních staveb, tak staveb vysokorychlostních tratí, ale zákon přináší i výrazné zlepšení pro stavby energetické. Dalším nezbytným krokem je vybudování nabíjecí infrastruktury na hlavních tazích. Plníme zásadní priority české vlády,“ řekl Martin Kupka (ODS), ministr dopravy.
„Děláme celou řadu konkrétních kroků ke zrušení zbytečné administrativy, zbytečné agendy. Pokud se dnes podaří schválit zákon, kterým zanikne Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, bude to znamenat, že v České republice bude o jeden úřad méně: ušetříme finance, pracovní místa na provoz samostatného úřadu a zároveň tím zajistíme kvalitní výkon agendy, ke které nás zavazuje i Evropská unie,“ dodal ještě Kupka.
„Novela zákona o zaměstnanosti chrání agenturní zaměstnance. Již nebude možné jim libovolně prodlužovat smlouvy. U jednoho zaměstnavatele budou moci pracovat maximálně tři roky během pěti let. V případě, že se zaměstnavatel ocitne v platební neschopnosti, budou i pro agenturní zaměstnance platit stejná práva jako pro kmenové zaměstnance. Dnes se poslanci dostanou i k zákonu o obcích, u něhož dochází k dodržení nařízení ústavního soudu: Od příštího roku se platy všech komunálních politiků budou pravidelně valorizovat. Jejich výši již nebude určovat vláda. Dochází taktéž k možnosti svolání mimořádného zastupitelstva starostou obce již do dvou dnů. To samé bude platit i pro kraje. Hejtman bude moci svolat zastupitelstvo k mimořádné události do dvou dnů místo deseti, jak tomu bylo doposud,“ říká místopředseda poslaneckého klubu KDU-ČSL Jiří Navrátil.
„Dnešek by měl být dalším důležitým dnem pro urychlení výstavby v ČR, nejen pro stát, ale i pro běžné stavebníky. Je jasné, že pokud chceme růst, nesmíme přestat váhat a neobejdeme se bez rychlejšího povolování zejména strategických staveb. Dnes k tomu využíváme implementaci směrnice ke zjednodušení výstavby TEN-T, kterou jsme významně rozšířili o další důležité body. Klíčovým prvkem je podle mého názoru zapojení dopravního a energetického stavebního úřadu, kde většinu staveb vyjmenovaných v liniovém zákoně převezme a tím pádem uleví obecním stavebním úřadům. Dovolím si použít příklad jako dlouholetý komunální politik. U nás ve Voticích se vydávalo územní rozhodnutí na významnou část železničního koridoru z Prahy do Českých Budějovic a v tu chvíli jsme museli vyčlenit jednoho úředníka pouze pro tuto stavbu. A samozřejmě nám chyběl při běžné agendě. Domnívám se tedy, že pokud oprostíme od těchto složitých staveb obecní, městské a krajské stavební úřady, uvolníme jim ruce a spolu s novým stavebním zákonem urychlíme významně výstavbu i pro běžné stavebníky a naše firmy. Doufám, že tento důležitý zákon nebude obstruován, protože všichni se snad shodneme, že Česko musí zrychlit,“ přidal poslanec TOP 09 Jiří Slavík.
„Důležitou legislativou dnešní mimořádné schůze je novela liniového zákona, neboli zákona o urychlení klíčových staveb, kterou chceme zrychlit restart Česka. Stále ale procesy pro klíčové a strategické stavby v České republice, ať už dopravní nebo energetické, trvají příliš dlouho. Změny, které novela přináší, znamenají zásadní urychlení celé řady těch nejvýznamnějších staveb v dopravě, jak dálničních staveb, tak staveb vysokorychlostních tratí, ale zákon přináší i výrazné zlepšení pro stavby energetické. Dalším nezbytným krokem je vybudování nabíjecí infrastruktury na hlavních tazích. Plníme zásadní priority české vlády,“ řekl Martin Kupka (ODS), ministr dopravy.
„Děláme celou řadu konkrétních kroků ke zrušení zbytečné administrativy, zbytečné agendy. Pokud se dnes podaří schválit zákon, kterým zanikne Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, bude to znamenat, že v České republice bude o jeden úřad méně: ušetříme finance, pracovní místa na provoz samostatného úřadu a zároveň tím zajistíme kvalitní výkon agendy, ke které nás zavazuje i Evropská unie,“ dodal ještě Kupka.
„Novela zákona o zaměstnanosti chrání agenturní zaměstnance. Již nebude možné jim libovolně prodlužovat smlouvy. U jednoho zaměstnavatele budou moci pracovat maximálně tři roky během pěti let. V případě, že se zaměstnavatel ocitne v platební neschopnosti, budou i pro agenturní zaměstnance platit stejná práva jako pro kmenové zaměstnance. Dnes se poslanci dostanou i k zákonu o obcích, u něhož dochází k dodržení nařízení ústavního soudu: Od příštího roku se platy všech komunálních politiků budou pravidelně valorizovat. Jejich výši již nebude určovat vláda. Dochází taktéž k možnosti svolání mimořádného zastupitelstva starostou obce již do dvou dnů. To samé bude platit i pro kraje. Hejtman bude moci svolat zastupitelstvo k mimořádné události do dvou dnů místo deseti, jak tomu bylo doposud,“ říká místopředseda poslaneckého klubu KDU-ČSL Jiří Navrátil.
„Dnešek by měl být dalším důležitým dnem pro urychlení výstavby v ČR, nejen pro stát, ale i pro běžné stavebníky. Je jasné, že pokud chceme růst, nesmíme přestat váhat a neobejdeme se bez rychlejšího povolování zejména strategických staveb. Dnes k tomu využíváme implementaci směrnice ke zjednodušení výstavby TEN-T, kterou jsme významně rozšířili o další důležité body. Klíčovým prvkem je podle mého názoru zapojení dopravního a energetického stavebního úřadu, kde většinu staveb vyjmenovaných v liniovém zákoně převezme a tím pádem uleví obecním stavebním úřadům. Dovolím si použít příklad jako dlouholetý komunální politik. U nás ve Voticích se vydávalo územní rozhodnutí na významnou část železničního koridoru z Prahy do Českých Budějovic a v tu chvíli jsme museli vyčlenit jednoho úředníka pouze pro tuto stavbu. A samozřejmě nám chyběl při běžné agendě. Domnívám se tedy, že pokud oprostíme od těchto složitých staveb obecní, městské a krajské stavební úřady, uvolníme jim ruce a spolu s novým stavebním zákonem urychlíme významně výstavbu i pro běžné stavebníky a naše firmy. Doufám, že tento důležitý zákon nebude obstruován, protože všichni se snad shodneme, že Česko musí zrychlit,“ přidal poslanec TOP 09 Jiří Slavík.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk