Tiskové zprávy
Česká fotovoltaická průmyslová asociace (CZEPHO): Konec podpory OZE se blíží přirozeně, její předčasné ukončení však poškodí statisíce domácností a odporuje zákonům
25. dubna 2012 | Česká fotovoltaická průmyslová asociace (CZEPHO)
Autor: Miloš Cihelka, tel: +420 602 345 426
Autor: Miloš Cihelka, tel: +420 602 345 426
Úvahy předsedkyně Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Aleny Vitáskové o zastavení podpory obnovitelných zdrojů energie (OZE) jsou v době blížící se tzv. cenové parity legitimní. Pokud by však mělo dojít k zastavení podopory dříve než se této parity dosáhne, bude to mít jednoznačně silně negativní dopad nejen na podnikatele v tomto sektoru, ale především na stovky tisíc českých domácností a tím i na celou společnost.
Podle analýz CZEPHO je možno například očekávat dosažení cenové parity fotovoltaiky v sektoru domácností již kolem r.2017, tehdy se tedy rodině vyplatí si spíš elektřinu vyrobit v malé FV elektrárně než ji odebrat ze sítě, a to již s nulovou podporou výkupu. Tehdy již bude dávat zastavení podpory smysl. Zastavení podpory už v roce 2014 by naopak bylo předčasné a škodlivé pro občany a ekonomicky nezodpovědné.
Zájem občanů a zároveň technický potenciál rozvoje střešních instalací je totiž obrovský, podle analýzy CZEPHO jsou realistické roční přírůstky mezi 55 a 110 MWp ročně. Fotovoltaickou elektrárnu by si tedy mohly pořídit téměř dvě stovky tisíc domácností do r.2020. Pouze za leden letošního roku je evidováno přes dva tisíce žádostí. Zastavením podpory bude českým občanům upřena možnost získat energetickou soběstačnost a nezávislost na dominantních dodavatelích.
Předsedkyně ERÚ Alena Vitásková argumentuje ekonomickými dopady podpory OZE na občany. Tento argument je často zneužívaný. Budoucí rozvoj obnovitelných zdrojů se do ceny elektřiny promítne jen zanedbatelně. Fotovoltaika by se při rozvoji na horní hranici svého potenciálu 110MWp ročně promítla do ceny elektřiny v r.2014 ve výši zhruba jeden haléř za kWh (cca 0,3% ceny elektřiny pro koncového spotřebitele). Ekonomické dopady rozvoje se budou dle předpokladů kontinuálně snižovat s růstem konkurenceschopnosti sektoru.
Již od příštího roku bude fotovoltaika navíc ekonomicky pozitivní pro celou společnost, což znamená, že celkový objem prostředků, které rodiny díky elektrárně uspoří, bude vyšší, než kolik zaplatíme za jejich podporu.
Případným úmyslem zastavit administrativně podporu OZE, by paní předsedkyně Vitásková také přinejmenším překročila svoje kompetence. Současná legislativa něco takového neumožňuje, ta dává ERÚ pouze pravomoc stanovovat výši podpory na základě zákonem stanovených kritérií. O tom, zda konkrétní OZE podporovat či nikoliv tedy rozhodují občany zvolení zákonodárci nikoliv státní nevolení úředníci, jako je paní Vitásková.
Dosud platný zákon 180/2005 Sb. hned ve svém prvním paragrafu výslovně stanoví, že jedním z jeho primárních poslání je „podpořit využití obnovitelných zdrojů energie“ a „zajistit trvalé zvyšování podílu obnovitelných zdrojů“. Je zřejmé, že úmysl ředitelky ERÚ jde zcela proti tomuto zákonu a proti evropské legislativě, která zaručuje ekologicky šetrným zdrojům právo na přednostní připojení.
Pokud by správní orgány postupovaly podle rozhodnutí ERÚ a nikoli podle zákona, budou obecné soudy zahlceny další sérií žalob, tentokrát nikoli od institucionálních investorů ale od občanů – voličů.
Tempo rozvoje sektoru bude mít do budoucna vláda pevně v rukách. Volání paní Vitáskové po nové legislativě je v tomto směru vyslyšen. V příštím týdnu projedná poslanecká sněmovna zákon o podporovaných zdrojích energie, který prostřednictvím tzv. Národního akčního plánu stanovuje roční objem instalovaného výkonu jednotlivých zdrojů,který bude mít nárok na podporu. Vláda tyto stropy budemoct měnit flexibilně. Bude mít tak možnost dát do souladu poptávku občanů, ekonomické možnosti a potřeby země a tempo rozvoje sektoru.
CZEPHO také vnímá se značným zneklidněním načasování vystoupení ředitelky ERÚ, které se odehrálo jen několik dní před hlasováním poslanců o prezidentem vetovaném zákoně o podporovaných zdrojích energie. Zástupci fotovoltaického sektoru se domnívají, že ovlivňování legislativního procesu a rozehrávání politických her rozhodně nepatří mezi úkoly regulačního úřadu. Vystoupení obsahovalo navíc významné zavádějící tvrzení, že cílů EU bude dosaženo již v roce 2013. Cíl vyplývající z implementace směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2009/28/ES je ve skutečnosti cíl podílu energie ze VŠECH obnovitelných zdrojů na hrubé konečné spotřebě energie v České republice ve výši 13% v roce 2020 a nikoli dosažení 13,5 % výroby elektrické energie z OZE, tak jak paní předsedkyně cíl při briefingu dezinterpretovala. Cíle vyplývajícho ze zmíněné směrnice zřejmě Česká republika v roce 2020 při současném přístupu k rozvoji obnovitelných zdrojů nedosáhne.
Pokud bude svítit, foukat a téci voda, je možné, že bude dosaženo 13,5% podílu obnovitelných zdrojů na hrubé domácí spotřebě elektřiny, to ale není cíl NAP ani závazek ČR k roku 2020.
Tempo rozvoje sektoru bude mít do budoucna vláda pevně v rukách. Volání paní Vitáskové po nové legislativě je v tomto směru vyslyšen. V příštím týdnu projedná poslanecká sněmovna zákon o podporovaných zdrojích energie, který prostřednictvím tzv. Národního akčního plánu stanovuje roční objem instalovaného výkonu jednotlivých zdrojů,který bude mít nárok na podporu. Vláda tyto stropy budemoct měnit flexibilně. Bude mít tak možnost dát do souladu poptávku občanů, ekonomické možnosti a potřeby země a tempo rozvoje sektoru.
Podle analýz CZEPHO je možno například očekávat dosažení cenové parity fotovoltaiky v sektoru domácností již kolem r.2017, tehdy se tedy rodině vyplatí si spíš elektřinu vyrobit v malé FV elektrárně než ji odebrat ze sítě, a to již s nulovou podporou výkupu. Tehdy již bude dávat zastavení podpory smysl. Zastavení podpory už v roce 2014 by naopak bylo předčasné a škodlivé pro občany a ekonomicky nezodpovědné.
Zájem občanů a zároveň technický potenciál rozvoje střešních instalací je totiž obrovský, podle analýzy CZEPHO jsou realistické roční přírůstky mezi 55 a 110 MWp ročně. Fotovoltaickou elektrárnu by si tedy mohly pořídit téměř dvě stovky tisíc domácností do r.2020. Pouze za leden letošního roku je evidováno přes dva tisíce žádostí. Zastavením podpory bude českým občanům upřena možnost získat energetickou soběstačnost a nezávislost na dominantních dodavatelích.
Předsedkyně ERÚ Alena Vitásková argumentuje ekonomickými dopady podpory OZE na občany. Tento argument je často zneužívaný. Budoucí rozvoj obnovitelných zdrojů se do ceny elektřiny promítne jen zanedbatelně. Fotovoltaika by se při rozvoji na horní hranici svého potenciálu 110MWp ročně promítla do ceny elektřiny v r.2014 ve výši zhruba jeden haléř za kWh (cca 0,3% ceny elektřiny pro koncového spotřebitele). Ekonomické dopady rozvoje se budou dle předpokladů kontinuálně snižovat s růstem konkurenceschopnosti sektoru.
Již od příštího roku bude fotovoltaika navíc ekonomicky pozitivní pro celou společnost, což znamená, že celkový objem prostředků, které rodiny díky elektrárně uspoří, bude vyšší, než kolik zaplatíme za jejich podporu.
Případným úmyslem zastavit administrativně podporu OZE, by paní předsedkyně Vitásková také přinejmenším překročila svoje kompetence. Současná legislativa něco takového neumožňuje, ta dává ERÚ pouze pravomoc stanovovat výši podpory na základě zákonem stanovených kritérií. O tom, zda konkrétní OZE podporovat či nikoliv tedy rozhodují občany zvolení zákonodárci nikoliv státní nevolení úředníci, jako je paní Vitásková.
Dosud platný zákon 180/2005 Sb. hned ve svém prvním paragrafu výslovně stanoví, že jedním z jeho primárních poslání je „podpořit využití obnovitelných zdrojů energie“ a „zajistit trvalé zvyšování podílu obnovitelných zdrojů“. Je zřejmé, že úmysl ředitelky ERÚ jde zcela proti tomuto zákonu a proti evropské legislativě, která zaručuje ekologicky šetrným zdrojům právo na přednostní připojení.
Pokud by správní orgány postupovaly podle rozhodnutí ERÚ a nikoli podle zákona, budou obecné soudy zahlceny další sérií žalob, tentokrát nikoli od institucionálních investorů ale od občanů – voličů.
Tempo rozvoje sektoru bude mít do budoucna vláda pevně v rukách. Volání paní Vitáskové po nové legislativě je v tomto směru vyslyšen. V příštím týdnu projedná poslanecká sněmovna zákon o podporovaných zdrojích energie, který prostřednictvím tzv. Národního akčního plánu stanovuje roční objem instalovaného výkonu jednotlivých zdrojů,který bude mít nárok na podporu. Vláda tyto stropy budemoct měnit flexibilně. Bude mít tak možnost dát do souladu poptávku občanů, ekonomické možnosti a potřeby země a tempo rozvoje sektoru.
CZEPHO také vnímá se značným zneklidněním načasování vystoupení ředitelky ERÚ, které se odehrálo jen několik dní před hlasováním poslanců o prezidentem vetovaném zákoně o podporovaných zdrojích energie. Zástupci fotovoltaického sektoru se domnívají, že ovlivňování legislativního procesu a rozehrávání politických her rozhodně nepatří mezi úkoly regulačního úřadu. Vystoupení obsahovalo navíc významné zavádějící tvrzení, že cílů EU bude dosaženo již v roce 2013. Cíl vyplývající z implementace směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2009/28/ES je ve skutečnosti cíl podílu energie ze VŠECH obnovitelných zdrojů na hrubé konečné spotřebě energie v České republice ve výši 13% v roce 2020 a nikoli dosažení 13,5 % výroby elektrické energie z OZE, tak jak paní předsedkyně cíl při briefingu dezinterpretovala. Cíle vyplývajícho ze zmíněné směrnice zřejmě Česká republika v roce 2020 při současném přístupu k rozvoji obnovitelných zdrojů nedosáhne.
Pokud bude svítit, foukat a téci voda, je možné, že bude dosaženo 13,5% podílu obnovitelných zdrojů na hrubé domácí spotřebě elektřiny, to ale není cíl NAP ani závazek ČR k roku 2020.
Tempo rozvoje sektoru bude mít do budoucna vláda pevně v rukách. Volání paní Vitáskové po nové legislativě je v tomto směru vyslyšen. V příštím týdnu projedná poslanecká sněmovna zákon o podporovaných zdrojích energie, který prostřednictvím tzv. Národního akčního plánu stanovuje roční objem instalovaného výkonu jednotlivých zdrojů,který bude mít nárok na podporu. Vláda tyto stropy budemoct měnit flexibilně. Bude mít tak možnost dát do souladu poptávku občanů, ekonomické možnosti a potřeby země a tempo rozvoje sektoru.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




