Tiskové zprávy
Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP): Konference Vysokorychlostní železnice – důvody a přínosy: Česká republika zaspala
Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu PČR, České dráhy a KONSTRUKCE Media pořádaly včera v Jednacím sále Senátu konferenci Vysokorychlostní železnice – důvody a přínosy1. Cílem konference bylo poskytnout představitelům veřejné správy aktuální informace o současném provozu a výstavbě vysokorychlostních železnic v Evropě i ve
světě a o možné podobě sítě vysokorychlostních tratí v České republice. Vybíráme ze zásadních myšlenek, které na jednání zazněly:
Senát: nechceme být periferií Evropy
Předseda Podvýboru pro dopravu senátor Petr Pakosta na příkladu spojení z Prahy do severovýchodních Čech zdůraznil nutnost výstavby nových tratí. Jak poznamenal, pouhou modernizací například stávající tratě mezi Prahou a Hradcem Králové by se kromě mnohaletých výluk mnoho nedosáhlo a je potřeba zcela nová trať. Senátor Pakosta také vyzval k aktivnímu přístupu při jednáních o nových přeshraničních trasách v rámci probíhající aktualizace sítě transevropských spojení: „Nové vysokorychlostní tratě mají pro nás totiž dvojí význam. Vnitrostátní úseky jsou díky jejich dopravnímu potenciálu bytostně v našem národním zájmu. Úseky přeshraniční pak jsou existenční příležitostí pro naše dopravce, aby mohli úspěšně obstát v konkurenci na trhu mezinárodních přeprav. Asi nechceme být „centrální periferií“ Evropy...“
Ministerstvo dopravy: vysokorychlostní železnice je klíčová
Náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal ve svém vystoupení odkázal na Bílou knihu dopravy Evropské komise, která se železnicí počítá jako s klíčovou složkou dopravy díky
ekologičtějšímu provozu. Do budoucna by měla být kvůli energetické efektivnosti i konkurenceschopná vůči automobilové dopravě i letecké dopravě na střední vzdálenosti. "Vysokorychlostní železnice budou zastávat klíčové postavení v budoucí evropské mobilitě." řekl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal.
České dráhy: můžeme se stát kontinentálním outsiderem
Pokud se země do dvou let nezačne připravovat na stavbu vysokorychlostních železničních tratí, hrozí, že se stane kontinentálním outsiderem, varoval generální ředitel
Českých drah Petr Žaluda. "Co nejdříve musí dojít k politickému rozhodnutí o vybudování přípojky na Německo. Chci věřit, že se rozhodne ještě letos nebo příští rok. Bez toho nemá význam se bavit o rozvoji železniční dopravy, je to i otázka budoucnosti Českých drah.", uvedl mimo jiné ředitel Žaluda.
Na konferenci byly zástupcům regionů představeny přínosy vysokorychlostních tratí pro mezilehlé území, například pro Ústecko nebo Vysočinu „Regionální rychlíky obsluhující Žďár, Přibyslav, Třebíč a Okříšky by překonaly vzdálenost mezi Prahou aVysočinou za hodinu. Vysokorychlostní trať by přinesla i renesanci méně významných tratí obsluhujících menší místa, po kterých pojedou vytížené přímé a rychlé vlaky z Prahy nebo Brna.", uvedl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek.
Centrum pro efektivní dopravu: stavme již v letech 2013-2020
Přes širokou shodu o potřebnosti výstavby vysokorychlostních tratí v Česku jako takových, je potřeba se shodnout na tom, že jde skutečně o státní prioritu a tudíž že termíny
výstavby budou reálné. Petr Šlegr, ředitel CEDOP, k tomu uvedl: „Máme v současnosti více než 1 000 km dálnic a rychlostních silnic, ale 0 km rychlých tratí. Je tedy logické, že
již v nejbližších letech by se priorita výstavby měla přehodit.“
Podle Šlegra je logické, že například vysokorychlostní trať Praha – Brno má větší prioritu než některé okrajové příhraniční úseky rychlostních silnic, kde je daleko menší přepravní
potenciál. „Není jediný důvod, aby se v období 2013 – 2020 nepostavil například úsek Praha – Benešov nebo Praha – Beroun.“, uzavírá Petr Šlegr.
CEDOP
Centrum pro efektivní dopravu, o.s. (CEDOP) je nevládní, nezisková a nepolitická
organizace, která podporuje rozvoj bezpečných a k životnímu prostředí šetrných způsobů
dopravy osob a zboží, zejména veřejné a železniční dopravy v České republice.
1 www.vysokorychlostnizeleznice.cz
světě a o možné podobě sítě vysokorychlostních tratí v České republice. Vybíráme ze zásadních myšlenek, které na jednání zazněly:
Senát: nechceme být periferií Evropy
Předseda Podvýboru pro dopravu senátor Petr Pakosta na příkladu spojení z Prahy do severovýchodních Čech zdůraznil nutnost výstavby nových tratí. Jak poznamenal, pouhou modernizací například stávající tratě mezi Prahou a Hradcem Králové by se kromě mnohaletých výluk mnoho nedosáhlo a je potřeba zcela nová trať. Senátor Pakosta také vyzval k aktivnímu přístupu při jednáních o nových přeshraničních trasách v rámci probíhající aktualizace sítě transevropských spojení: „Nové vysokorychlostní tratě mají pro nás totiž dvojí význam. Vnitrostátní úseky jsou díky jejich dopravnímu potenciálu bytostně v našem národním zájmu. Úseky přeshraniční pak jsou existenční příležitostí pro naše dopravce, aby mohli úspěšně obstát v konkurenci na trhu mezinárodních přeprav. Asi nechceme být „centrální periferií“ Evropy...“
Ministerstvo dopravy: vysokorychlostní železnice je klíčová
Náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal ve svém vystoupení odkázal na Bílou knihu dopravy Evropské komise, která se železnicí počítá jako s klíčovou složkou dopravy díky
ekologičtějšímu provozu. Do budoucna by měla být kvůli energetické efektivnosti i konkurenceschopná vůči automobilové dopravě i letecké dopravě na střední vzdálenosti. "Vysokorychlostní železnice budou zastávat klíčové postavení v budoucí evropské mobilitě." řekl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal.
České dráhy: můžeme se stát kontinentálním outsiderem
Pokud se země do dvou let nezačne připravovat na stavbu vysokorychlostních železničních tratí, hrozí, že se stane kontinentálním outsiderem, varoval generální ředitel
Českých drah Petr Žaluda. "Co nejdříve musí dojít k politickému rozhodnutí o vybudování přípojky na Německo. Chci věřit, že se rozhodne ještě letos nebo příští rok. Bez toho nemá význam se bavit o rozvoji železniční dopravy, je to i otázka budoucnosti Českých drah.", uvedl mimo jiné ředitel Žaluda.
Na konferenci byly zástupcům regionů představeny přínosy vysokorychlostních tratí pro mezilehlé území, například pro Ústecko nebo Vysočinu „Regionální rychlíky obsluhující Žďár, Přibyslav, Třebíč a Okříšky by překonaly vzdálenost mezi Prahou aVysočinou za hodinu. Vysokorychlostní trať by přinesla i renesanci méně významných tratí obsluhujících menší místa, po kterých pojedou vytížené přímé a rychlé vlaky z Prahy nebo Brna.", uvedl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek.
Centrum pro efektivní dopravu: stavme již v letech 2013-2020
Přes širokou shodu o potřebnosti výstavby vysokorychlostních tratí v Česku jako takových, je potřeba se shodnout na tom, že jde skutečně o státní prioritu a tudíž že termíny
výstavby budou reálné. Petr Šlegr, ředitel CEDOP, k tomu uvedl: „Máme v současnosti více než 1 000 km dálnic a rychlostních silnic, ale 0 km rychlých tratí. Je tedy logické, že
již v nejbližších letech by se priorita výstavby měla přehodit.“
Podle Šlegra je logické, že například vysokorychlostní trať Praha – Brno má větší prioritu než některé okrajové příhraniční úseky rychlostních silnic, kde je daleko menší přepravní
potenciál. „Není jediný důvod, aby se v období 2013 – 2020 nepostavil například úsek Praha – Benešov nebo Praha – Beroun.“, uzavírá Petr Šlegr.
CEDOP
Centrum pro efektivní dopravu, o.s. (CEDOP) je nevládní, nezisková a nepolitická
organizace, která podporuje rozvoj bezpečných a k životnímu prostředí šetrných způsobů
dopravy osob a zboží, zejména veřejné a železniční dopravy v České republice.
1 www.vysokorychlostnizeleznice.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




