https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/kraj-pozastavil-pripravy-novych-silnic-pro-melnickou-spalovnu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země: Kraj pozastavil přípravy nových silnic pro mělnickou spalovnu

8. dubna 2019 | Děti Země
Společná tisková zpráva Arniky, Ekozahrady Pod Věží a Dětí Země


Přestože místní obyvatelé spalovnu odpadů v loňském referendu odmítli, Středočeský kraj v jejích přípravách pokračuje. Krajský úřad totiž přišel s návrhem obchvatů obcí Cítov a Horní Počaply, po kterých by se měl odpad vozit. Je však natolik nekvalitní, že okamžitě sklidil drtivou kritiku místních i odborníků. Počítal s výstavbou silnic pro spalovnu, zatímco obchvaty a přeložky lidem dlouhá léta citelně chybí na zcela jiných místech. Kraj raději hodnocení vlivů na životní prostředí v rámci EIA předčasně ukončil a nyní bude muset přijít s novým návrhem.

Vyřešení dopravy kolem spalovny je zásadní podmínkou její výstavby. Krajský úřad proto navrhl postavit 12 km nových silnic II. a III. třídy a rozšířit stávající o 7 km. Návrh je nejen v rozporu s územními plány Horních Počapel a Dolních Beřkovic, počítá i se zcela zbytečným záborem 10 ha nejkvalitnější orné půdy, což odpovídá ploše asi 7 fotbalových hřišť. Opomíjí mnohem ohleduplnější variantu, kterou je propojení silnice I/9 s I/16, modernizace stávajících silnic a instalace protihlukových stěn.

„Děti Země zaslaly obsáhlé připomínky s více než třiceti požadavky, v nichž upozornily, že šlo o nekoncepční postup, neboť pro dopravní obslužnost území jsou naléhavější jiné stavby, dále chyběly varianty řešení dopravy, takže předložily vlastní námět na posouzení, a hlavně nové silnice nebyly v souladu s územními plány dotčených obcí,“ upozorňuje na hlavní nedostatky Miroslav Patrik, předseda Dětí Země.

„Očekávali jsme, že po zamítavém výsledku referenda se Středočeský kraj zamyslí nad svou koncepcí nakládání s odpady. Místo toho přišel další nekoncepční návrh na řešení dopravy, který byl zjevně účelově navržený od stolu bez znalosti místních podmínek,“ podivuje se Hana Beranová z Ekozahrady Pod Věží a členka iniciativy STOP spalovně Mělník.

„Jde o klasickou salámovou metodu, kdy se negativní dopady na životní prostředí nesmyslně posuzují zvlášť pro spalovnu a zvlášť pro stavbu silnic kvůli ní. Tak významné zdroje znečištění je nutné hodnotit jako celek, neboť negativní vliv na životy místních lidí a okolní přírodu se mohou násobit,” uzavírá Jindřich Petrlík z Arniky a člen iniciativy STOP spalovně Mělník.

Obyvatelé a představitelé místních obcí čekají, jaké varianty řešení dopravní obslužnosti kraj po dohodě s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR předloží k další diskuzi. Nový proces EIA by měl zároveň zohlednit námitky veřejnosti a obcí, aby se obešel bez vážných chyb. Výstavba nových silnic pro převoz odpadů do spalovny je naplánována v letech 2023 až 2024.

Výstavby obří spalovny není přitom jistá. Proti její výstavbě se totiž postavilo více jak 4400 lidí, kteří podepsali petici . V loňském referendu ji navíc odmítlo 95 % zúčastněných voličů obcí Horní Počaply a Křivenice.

Výsledek je závazný pro současné i nově zvolené vedení obce a v navazujících řízeních se jím musí řídit. „Bylo by proto rozumnější neztrácet čas a hledat radši jiné řešení pro nakládání s odpady,“ uzavřel Petrlík.

Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist