Tiskové zprávy
Ústecký kraj: Krajští radní diskutují s obcemi o zajištění veřejné dopravy
31. srpna 2006 | Ústecký kraj
Současná situace v autobusové dopravě vyvolala potřebu setkání členů Rady Ústeckého kraje se starosty menších obcí. V průběhu 31. srpna a 1. září náměstek hejtmana Petr Fiala a další krajští radní, Milan Franc, Robert Šatník, Vladimír Záhorský, Antonín Terber, Vlastimil Doležal a René Budjač usednou k jednomu stolu se starosty malých obcí ve 14 městech a budou diskutovat o zajištění autobusové dopravy v nejbližších dnech. Krajští radní na setkáních vysvětlují nejen pozadí a podrobnosti vleklého sporu Ústeckého kraje s dominantním dopravcem Dopravní podnik Ústeckého kraje a.s. (DPÚK), ale současně starostům objasňují kroky, které vedení kraje podniká pro zajištění autobusové dopravy po 4., resp. po 9. září 2006.
Od 4 září 2006 by se na linky DPÚK měly vrátit spoje, které společnost pravidelně neprovozuje o prázdninách, označované jako tzv. školní spoje. „Na tyto spoje se nemohlo vztahovat tzv. vrchnostenské nařízení, vydané krajským úřadem 8. srpna, na jehož základě bylo DPÚK nařízeno provozovat do 8. září spoje, na nichž přerušil dopravu mezi 1. a 4. srpnem. Nyní ale nemáme jistotu, zda dopravce skutečně školní spoje, které se podle jízdního řádu mají vrátit po prázdninách, provozovat začne a jsme na to připraveni. Budeme připraveni těchto 587 školních spojů mezi 4. a 9. zářím pokrýt tzv. příležitostnou dopravou, děti se do škol dostanou,“ zdůraznil na setkání se starosty Šluknovského výběžku krajský radní Milan Franc.
Od 9. září by měl v Ústeckém kraji převzít spoje v základní dopravní obslužnosti po DPÚK nový smluvní dopravce, ČSAD Česká Lípa a.s.. Krajští radní na setkání v Rumburku ale zdůraznili, že tento dopravce zatím nesplnil všechny legislativní náležitosti pro zahájení provozu. ČSAD Česká Lípa má krajským úřadem vydané licence, avšak zatím nepředložil krajskému úřadu ke schválení jízdní řády, poskytl mu je pouze k nahlédnutí. „To bohužel neumožňuje naplnění všech podmínek pro zahájení veřejné autobusové dopravy. Také nás znepokojuje aktivita zaměstnanců podniku, kteří v médiích hovoří o vyhlášení stávky, údajně proto, že nemají jistotu zaměstnání. Skutečnost je taková, že společnost uzavřela s Ústeckým krajem rámcovou smlouvu platnou do 2. 6. 2007 a má od nás objednávku platnou do konce tohoto roku. To proto, že krajské zastupitelstvo zatím nestanovilo rozsah základní dopravní obslužnosti pro příští rok. Nicméně o tom budou krajští zastupitelé rozhodovat 6. září a po kladném hlasování není problém objednávku u smluvního partnera zajistit,“ vysvětlil Milan Franc.
Starostové při jednáních dostávají také výzvu náměstka Petra Fialy, vedoucího skupiny pro stabilizaci veřejné dopravy jmenované krajským hejtmanem. Ve výzvě jsou žádáni o součinnost, maximální shovívavost a spolupráci, spočívající například při zajištění náhradních odstavných ploch pro autobusy příležitostné dopravy nebo při zajišťování licencí, k nimž se obce vyjadřují. „Ústecký kraj chce po vyřešení tohoto problému zahájit skutečnou optimalizaci autobusové veřejné dopravy. Mimo jiné chceme dopravcům, vzešlým z koncesních řízení, nabídnout několikaleté kontrakty nebo do základní dopravní obslužnosti zahrnout i spoje, které dosud hradí obce v rámci ostatní dopravní obslužnosti. K těmto jednáním však potřebujeme mezi dopravci partnery,“ vysvětlil v Rumburku člen krajské rady Robert Šatník.
Od 4 září 2006 by se na linky DPÚK měly vrátit spoje, které společnost pravidelně neprovozuje o prázdninách, označované jako tzv. školní spoje. „Na tyto spoje se nemohlo vztahovat tzv. vrchnostenské nařízení, vydané krajským úřadem 8. srpna, na jehož základě bylo DPÚK nařízeno provozovat do 8. září spoje, na nichž přerušil dopravu mezi 1. a 4. srpnem. Nyní ale nemáme jistotu, zda dopravce skutečně školní spoje, které se podle jízdního řádu mají vrátit po prázdninách, provozovat začne a jsme na to připraveni. Budeme připraveni těchto 587 školních spojů mezi 4. a 9. zářím pokrýt tzv. příležitostnou dopravou, děti se do škol dostanou,“ zdůraznil na setkání se starosty Šluknovského výběžku krajský radní Milan Franc.
Od 9. září by měl v Ústeckém kraji převzít spoje v základní dopravní obslužnosti po DPÚK nový smluvní dopravce, ČSAD Česká Lípa a.s.. Krajští radní na setkání v Rumburku ale zdůraznili, že tento dopravce zatím nesplnil všechny legislativní náležitosti pro zahájení provozu. ČSAD Česká Lípa má krajským úřadem vydané licence, avšak zatím nepředložil krajskému úřadu ke schválení jízdní řády, poskytl mu je pouze k nahlédnutí. „To bohužel neumožňuje naplnění všech podmínek pro zahájení veřejné autobusové dopravy. Také nás znepokojuje aktivita zaměstnanců podniku, kteří v médiích hovoří o vyhlášení stávky, údajně proto, že nemají jistotu zaměstnání. Skutečnost je taková, že společnost uzavřela s Ústeckým krajem rámcovou smlouvu platnou do 2. 6. 2007 a má od nás objednávku platnou do konce tohoto roku. To proto, že krajské zastupitelstvo zatím nestanovilo rozsah základní dopravní obslužnosti pro příští rok. Nicméně o tom budou krajští zastupitelé rozhodovat 6. září a po kladném hlasování není problém objednávku u smluvního partnera zajistit,“ vysvětlil Milan Franc.
Starostové při jednáních dostávají také výzvu náměstka Petra Fialy, vedoucího skupiny pro stabilizaci veřejné dopravy jmenované krajským hejtmanem. Ve výzvě jsou žádáni o součinnost, maximální shovívavost a spolupráci, spočívající například při zajištění náhradních odstavných ploch pro autobusy příležitostné dopravy nebo při zajišťování licencí, k nimž se obce vyjadřují. „Ústecký kraj chce po vyřešení tohoto problému zahájit skutečnou optimalizaci autobusové veřejné dopravy. Mimo jiné chceme dopravcům, vzešlým z koncesních řízení, nabídnout několikaleté kontrakty nebo do základní dopravní obslužnosti zahrnout i spoje, které dosud hradí obce v rámci ostatní dopravní obslužnosti. K těmto jednáním však potřebujeme mezi dopravci partnery,“ vysvětlil v Rumburku člen krajské rady Robert Šatník.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk