https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/krajsti-radni-projednali-studii-proveditelnosti-zeleznicniho-spojeni-z-liberce-do-prahy.vrati-ji-s-pripominkami
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Liberecký kraj: Krajští radní projednali studii proveditelnosti železničního spojení z Liberce do Prahy. Vrátí ji s připomínkami

24. dubna 2019 | Liberecký kraj
Autor: Filip Trdla, tel: 485 226 307
Liberecký kraj řeší již dlouhou dobu nevyhovující železniční spojení Liberce s Prahou. Rada kraje včera projednala výstupy ze studie proveditelnosti železničního spojení Praha – Mladá Boleslav – Liberec, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Studie doporučuje řešit pouze úsek Praha – Mladá Boleslav. Kraj však nadále požaduje vybudování nové trati v úseku z Prahy do Liberce s jízdní dobou maximálně 60 minut, a proto na SŽDC zašle zásadní připomínky. Kraj seznámí se stanoviskem také nového ministra dopravy.

„Železniční spojení mezi Libercem a hlavním městem České republiky je stejné jako před sto lety. Doba jízdy přes dvě a půl hodiny je srovnatelná s rokem 1938. Všechna krajská města mají vlakové spojení z Prahou financované ministerstvem dopravy. Liberec jako jediné krajské město ne. Místo dalších studií a analýz potřebujeme už jasné rozhodnutí o konkrétní investici do modernizace železnice, aby už konečně mohly začít projekční práce. V moderním 21. století se nejedná o nikterak přehnaný požadavek, pokud jde o ekologickou konkurenci vůči individuální dopravě po silnici,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Liberecký kraj obdržel k připomínkování již nekolikátý výstup ze studie proveditelnosti železničního spojení Praha–Liberec, kterou zpracovaly společnosti METROPROJEKT PRAHA a.s. a AF-CITYPLAN s.r.o. Studie se však omezila pouze na úsek z Prahy do Mladé Boleslavi a tvrdí, že spojení mezi hlavním městem a Libercem není proveditelné.

Studie neřeší zlepšení dálkové dopravy na relaci Praha–Liberec, ale soustředí se pouze na zlepšení příměstské dopravy v okolí Prahy. „Z našeho pohledu proto nebylo zadání studie splněno a budeme požadovat její přepracování. Svou kvalitou odpovídá spíše průměrně rozpracovanému dílu se závažnými nedostatky a není podle nás objektivní,“ dodal Jan Sviták, náměstek pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek.

Liberecký kraj má největší připomínky k porovnání investičních a provozních nákladů. Na 1 investiční kilometr jsou měrné náklady nejmenší u varianty na území kraje (novostavba Turnov–Liberec, respektive novostavba Hodkovice nad Mohelkou – Liberec). Naopak varianty týkající se úseku Praha – Mladá Boleslav jsou v přepočtu na 1 investiční kilometr nejhorší. Kraj také nesouhlasí s prognózou počtu cestujících. Pro stanici Mladá Boleslav se dle studie čísla liší o zhruba 7 až 14 tisíc cestujících.

Pro kraj není akceptovatelné, že řešení všech posuzovaných variant spojení Praha–Liberec vždy nákladově obsahuje řešení úseku Praha – Mladá Boleslav v obou směrech. Ani jedna z tras přitom neposkytuje dostatečnou kapacitu pro žádané linky dálkové dopravy z Libereckého kraje do Prahy.
Filip Trdla, tel: 485 226 307 tisknout poslat
 twitter

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist