Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu / Ekologický právní servis / Beskydčan: Křižovatka na R48 u Nošovic bude ekologicky posouzena
17. července 2007 | Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu / Ekologický právní servis / Beskydčan
Autor: Miroslav Patrik, tel: 603 574 289
Autor: Miroslav Patrik, tel: 603 574 289
Ministerstvo životního prostředí v rámci posuzování vlivů na životní prostředí nové mimoúrovňové křižovatky na rychlostní silnici R48 pro spojení průmyslové zóny u Nošovic společnosti Huyndai rozhodlo, že se bude detailně posuzovat její vlivy na životní prostředí a přírodu. Z důvodů obav okolních obyvatel bude také nezbytné vypracovat hlukovou a rozptylovou studii. Rovněž se očekává prověření dalších variant jejího umístění mimo les. Ministerstvo tak uznalo hlavní výhrady okolních obcí a občanských sdružení.
„V našem vyjádření máme devět požadavků, z nichž za nejdůležitější považujeme najít jiné umístění této obrovské křižovatky mimo lesní porosty biocentra a zbytečně ho tak nekácet, což ministerstvo ve svých závěrech uznalo jako závažný problém,“ uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země.
Právník Jiří Nezhyba z programu GARDE Ekologického právního servisu připomíná, že k tak velké plošné likvidaci prvků územního systému ekologické stability by v zásadě nemělo docházet. „Vítáme, že ministerstvo akceptovalo náš požadavek navrhnout pro posuzované varianty křižovatky také eliminační a kompenzační opatření za případnou likvidaci části přírody,“ dodává Nezhyba a připomíná, že stavbu bude posuzována i v souvislosti s umístěním a fungováním automobilky Hyundai.
Podle Leo Košťála ze sdružení BESKYDČAN patří mezi hlavní rizika stavby také pokles hladiny podzemní vody ve studnách v okolí a také očekávaný nadměrný hluk, který může lidem zhoršit kvalitu bydlení. „Obáváme se rovněž, že navržené místo pro křižovatku zcela zneprůchodní jediný biokoridor pro migraci živočichů. Přitom bylo slíbeno, že dotčené porosty podél Žermanického přivaděče budou zachovány jako náhrada za biokoridor zničený již výstavbou průmyslové zóny pro společnost Huyndai,“ prohlásil Košťál.
Nesouhlas s umístěním křižovatky vyjádřili také obyvatelé v jejím okolí, neboť jim mají být jejich domy zbourány. Své námitky ke stavbě napsali v petici i občané nedalekých Nošovic.
Ministerstvo obdrželo celkem patnáct vyjádření, např. od obcí Vojkovice, Dobrá, Vyšní Lhoty a Dobratice, tři jsou od občanských sdružení, další od různých státních institucí atd. Vypracování dokumentace s ekologickým posouzením může trvat asi rok, pak bude vypracován posudek a proběhne veřejné projednání.
Další informace:
1) RNDr. Miroslav Patrik, Děti Země: mobil 603 574 289, dz.brno@ecn.cz
2) Mgr. Jiří Nezhyba, Ekologický právní servis: mobil 775 154 073, jiri.nezhyba@eps.cz
3) Ing. Leo Košťál, BESKYDČAN: mobil 721 801 063, beskydcan@raz-dva.cz
Odkazy na internetové stránky:
Ekologický posuzovací proces rychlostní silnice R48 MÚK Nošovice:
http://eia.cenia.cz/eia/Intention.php?params=YToxOntzOjI6ImlkIjtzOjY6Ik1aUDE3MCI7fQ%3D%3D
„V našem vyjádření máme devět požadavků, z nichž za nejdůležitější považujeme najít jiné umístění této obrovské křižovatky mimo lesní porosty biocentra a zbytečně ho tak nekácet, což ministerstvo ve svých závěrech uznalo jako závažný problém,“ uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země.
Právník Jiří Nezhyba z programu GARDE Ekologického právního servisu připomíná, že k tak velké plošné likvidaci prvků územního systému ekologické stability by v zásadě nemělo docházet. „Vítáme, že ministerstvo akceptovalo náš požadavek navrhnout pro posuzované varianty křižovatky také eliminační a kompenzační opatření za případnou likvidaci části přírody,“ dodává Nezhyba a připomíná, že stavbu bude posuzována i v souvislosti s umístěním a fungováním automobilky Hyundai.
Podle Leo Košťála ze sdružení BESKYDČAN patří mezi hlavní rizika stavby také pokles hladiny podzemní vody ve studnách v okolí a také očekávaný nadměrný hluk, který může lidem zhoršit kvalitu bydlení. „Obáváme se rovněž, že navržené místo pro křižovatku zcela zneprůchodní jediný biokoridor pro migraci živočichů. Přitom bylo slíbeno, že dotčené porosty podél Žermanického přivaděče budou zachovány jako náhrada za biokoridor zničený již výstavbou průmyslové zóny pro společnost Huyndai,“ prohlásil Košťál.
Nesouhlas s umístěním křižovatky vyjádřili také obyvatelé v jejím okolí, neboť jim mají být jejich domy zbourány. Své námitky ke stavbě napsali v petici i občané nedalekých Nošovic.
Ministerstvo obdrželo celkem patnáct vyjádření, např. od obcí Vojkovice, Dobrá, Vyšní Lhoty a Dobratice, tři jsou od občanských sdružení, další od různých státních institucí atd. Vypracování dokumentace s ekologickým posouzením může trvat asi rok, pak bude vypracován posudek a proběhne veřejné projednání.
Další informace:
1) RNDr. Miroslav Patrik, Děti Země: mobil 603 574 289, dz.brno@ecn.cz
2) Mgr. Jiří Nezhyba, Ekologický právní servis: mobil 775 154 073, jiri.nezhyba@eps.cz
3) Ing. Leo Košťál, BESKYDČAN: mobil 721 801 063, beskydcan@raz-dva.cz
Odkazy na internetové stránky:
Ekologický posuzovací proces rychlostní silnice R48 MÚK Nošovice:
http://eia.cenia.cz/eia/Intention.php?params=YToxOntzOjI6ImlkIjtzOjY6Ik1aUDE3MCI7fQ%3D%3D
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk