Tiskové zprávy
Správa KRNAP: Krkonošské muzeum v Jilemnici představuje historii místní dráhy Martinice v Krkonoších - Jilemnice - Rokytnice nad Jizerou
Krásu modelových železnic nám připomíná železniční trať Martinice v Krkonoších - Rokytnice nad Jizerou. Prodírá se údolími západního podhůří Krkonoš, aby se zastavila na samém úpatí hor. Historii této dráhy se věnuje nově otevřená výstava Z historie místní dráhy Martinice v Krkonoších - Jilemnice - Rokytnice nad Jizerou v Krkonošském muzeu v Jilemnici. Vystavena bude nejenom spousta historických fotografií, plánů (dokonce i plány na dostavbu dráhy z Rokytnice nad Jizerou do Kořenova), ale také množství předmětů z historických lokomotiv, funkční model parního stroje lokomotivy 387.0 a mnoho dalších zajímavých věcí. Výstava končí 10. května 2015.
Daleko za hranicemi lidské paměti leží chvíle, kdy se mezi skalami objevil první vlak se supící lokomotivou v čele a ověnčené vagóny na zbrusu nových stanicích vydaly první příděl cestujících. Je čas vzpomínat a ohlédnout se. Za krutými zimami s několikametrovými závějemi. Za námahou lidí sytících tendry lokomotiv. Za radostnými cestami na dovolenou či za nešťastnými ženami ležícími v zoufalství před lokomotivou rakouského mobilizačního vlaku.
Mnoho změnila lokálka v chudém horském kraji, ale sama se měnila po léta jen pramálo. Tytéž stroje duněly po ocelových viaduktech a teprve v polovině minulého století zahučely v údolích červené motorové vozy. Starým osvědčeným "třistatřináctkám" zůstala pouze nákladní doprava. I tady však záhy podlehly v konkurenčním boji s modernějšími družkami, ale pára se zde udržela ještě víc jak dvacet let. Každý příznivec železnice má jistě ještě v živé paměti nezapomenutelné večerní zážitky z dob, kdy na mohutném stoupání z Hrabačova do Jilemnice "čtyřkolák" v čele nákladního vlaku za rytmického dunění výfuků rozhazoval roje svítivých jisker a oblaky páry prošlehávaly zážehy otevřené pece.
Výstava je otevřena do 10. května denně mimo pondělí od 8 do 12 a od 13 do 16 hodin.
Další informace najdete také na stránkách www.kmjilemnice.cz a na www.facebook.com/krkonosskemuzeum
Daleko za hranicemi lidské paměti leží chvíle, kdy se mezi skalami objevil první vlak se supící lokomotivou v čele a ověnčené vagóny na zbrusu nových stanicích vydaly první příděl cestujících. Je čas vzpomínat a ohlédnout se. Za krutými zimami s několikametrovými závějemi. Za námahou lidí sytících tendry lokomotiv. Za radostnými cestami na dovolenou či za nešťastnými ženami ležícími v zoufalství před lokomotivou rakouského mobilizačního vlaku.
Mnoho změnila lokálka v chudém horském kraji, ale sama se měnila po léta jen pramálo. Tytéž stroje duněly po ocelových viaduktech a teprve v polovině minulého století zahučely v údolích červené motorové vozy. Starým osvědčeným "třistatřináctkám" zůstala pouze nákladní doprava. I tady však záhy podlehly v konkurenčním boji s modernějšími družkami, ale pára se zde udržela ještě víc jak dvacet let. Každý příznivec železnice má jistě ještě v živé paměti nezapomenutelné večerní zážitky z dob, kdy na mohutném stoupání z Hrabačova do Jilemnice "čtyřkolák" v čele nákladního vlaku za rytmického dunění výfuků rozhazoval roje svítivých jisker a oblaky páry prošlehávaly zážehy otevřené pece.
Výstava je otevřena do 10. května denně mimo pondělí od 8 do 12 a od 13 do 16 hodin.
Další informace najdete také na stránkách www.kmjilemnice.cz a na www.facebook.com/krkonosskemuzeum
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk