https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/legendarni-zabotlama-se-predstavi-v-kosicich-v-minulosti-tam-zajistovala-regionalni-dopravu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Legendární „žabotlama“ se představí v Košicích, v minulosti tam zajišťovala regionální dopravu

19. dubna 2017 | České dráhy
České dráhy vyšlou na letošní ročník tradičního setkání železničních vozidel v Košicích „Rušňoparáda 2017“ neobvyklého zástupce v podobě muzejní jednotky 451.045/046 přezdívané „emilka“, „pantograf“ nebo také „žabotlama“. Jednotky řady 451 začínaly před 50. lety svou kariéru také na východním Slovensku, kde zajišťovaly regionální osobní dopravu v okolí Košic.

„České dráhy se se svými historickými vozidly pravidelně účastní setkání muzejních vozidel u našich východních sousedů. Letos jsme se rozhodli vyslat neobvyklého zástupce v podobě celé čtyřvozové historické elektrické jednotky řady 451.045/046, která je součástí sbírek našeho podnikového železničního muzea a Depa historických vozidel v Lužné u Rakovníka,“ říká Marek Plochý, manažer ČD Nostalgie a doplňuje, v čem je účast elektrické jednotky mimořádná: „Tato souprava je obvykle uschována v depozitáři v Šumperku, a tak bude košická Rušňoparáda jedinečnou příležitostí zachytit historickou jednotku na širé trati. Navíc připomeneme provoz elektrických jednotek řady 451 na východě Slovenska. Košice byly jedním z míst v bývalém Československu, kde byly uvedeny do provozu a jezdily tam celou dekádu. Letos je to právě 50 let, kdy se s nimi mohli obyvatelé východního Slovenska svézt poprvé.“

Pro padesát let starou historickou jednotku je v Košicích připraven náročný program. Mimořádný bude už její přesun ze Šumperka do Košic a zpět, což představuje dohromady přibližně 1 000 kilometrů jízdy vlastní silou. Milovníci železniční nostalgie i ti, co chtějí zavzpomínat na své cestování třeba do školy nebo do zaměstnání před 50 lety, se budou moci svézt 22. dubna zvláštním vlakem „Tatranský expres“ v trase Poprad-Tatry (odj. 8:00) – Spišská Nová Ves (8:19) – Marcegany (8:48) – Kysak (9:04) – Košice (přij. 9:16). Další příležitost vyzkoušet si historický „pantograf“ bude dne 23. dubna při jízdě zvláštního vlaku „Tokajský expres“ Košice (odj. 11:45) – Slovenské Nové Mesto (příj. 12:41 / odj. 14:20) – Košice (příj. 15:15 hod.). Další podrobnosti o cenách a platnosti jízdenek jsou např. na www.rusnoparada.sk.

Elektrické jednotky řady 451, v minulosti označované jako řada EM 475.1, byly vyráběny v letech 1964 až 1968 ve Vagonce Tatra ve Studénce s elektrickou výzbrojí z podniku Moravské elektrotechnické závody ve Vsetíně. Vyrobeno bylo 51 čtyř vozových jednotek, které jezdily v Praze, v severních Čechách a na severní Moravě a v letech 1967 až 1976 také na východním Slovensku. Tam obsluhovaly osobní vlaky na tratích z Košic směrem do Spišské Nové Vsi a Čierné nad Tisou. Od poloviny 70. let byly soustředěny v Praze, kde se staly základním kamenem systému příměstské dopravy, dnes známým pod označením Esko. V současnosti tento systém Pražské příměstské dopravy využívá okolo 120 000 cestujících denně.

Čtyřvozová elektrická jednotka řady 451 má délku přibližně 95 metrů, hmotnost 184 tun, kapacitu cca 300 sedících a 380 stojících cestujících a maximální rychlost 100 km/h. Dva motorové vozy o 8 hnaných nápravách poskytují výkon 1 320 kW, což dává jednotkám značné zrychlení. Mezi unikátní konstrukční řešení v polovině 60. let minulého století patřilo nízkopodlažní řešení nástupních prostor nebo centrálně ovládané posuvné dveře. Těmito prvky jednotky řady 451 výrazně předstihly vývoj vozidel v ostatních státech Evropy.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist