Tiskové zprávy
České dráhy: Legendární „žabotlama“ se představí v Košicích, v minulosti tam zajišťovala regionální dopravu
19. dubna 2017 | České dráhy
České dráhy vyšlou na letošní ročník tradičního setkání železničních vozidel v Košicích „Rušňoparáda 2017“ neobvyklého zástupce v podobě muzejní jednotky 451.045/046 přezdívané „emilka“, „pantograf“ nebo také „žabotlama“. Jednotky řady 451 začínaly před 50. lety svou kariéru také na východním Slovensku, kde zajišťovaly regionální osobní dopravu v okolí Košic.
„České dráhy se se svými historickými vozidly pravidelně účastní setkání muzejních vozidel u našich východních sousedů. Letos jsme se rozhodli vyslat neobvyklého zástupce v podobě celé čtyřvozové historické elektrické jednotky řady 451.045/046, která je součástí sbírek našeho podnikového železničního muzea a Depa historických vozidel v Lužné u Rakovníka,“ říká Marek Plochý, manažer ČD Nostalgie a doplňuje, v čem je účast elektrické jednotky mimořádná: „Tato souprava je obvykle uschována v depozitáři v Šumperku, a tak bude košická Rušňoparáda jedinečnou příležitostí zachytit historickou jednotku na širé trati. Navíc připomeneme provoz elektrických jednotek řady 451 na východě Slovenska. Košice byly jedním z míst v bývalém Československu, kde byly uvedeny do provozu a jezdily tam celou dekádu. Letos je to právě 50 let, kdy se s nimi mohli obyvatelé východního Slovenska svézt poprvé.“
Pro padesát let starou historickou jednotku je v Košicích připraven náročný program. Mimořádný bude už její přesun ze Šumperka do Košic a zpět, což představuje dohromady přibližně 1 000 kilometrů jízdy vlastní silou. Milovníci železniční nostalgie i ti, co chtějí zavzpomínat na své cestování třeba do školy nebo do zaměstnání před 50 lety, se budou moci svézt 22. dubna zvláštním vlakem „Tatranský expres“ v trase Poprad-Tatry (odj. 8:00) – Spišská Nová Ves (8:19) – Marcegany (8:48) – Kysak (9:04) – Košice (přij. 9:16). Další příležitost vyzkoušet si historický „pantograf“ bude dne 23. dubna při jízdě zvláštního vlaku „Tokajský expres“ Košice (odj. 11:45) – Slovenské Nové Mesto (příj. 12:41 / odj. 14:20) – Košice (příj. 15:15 hod.). Další podrobnosti o cenách a platnosti jízdenek jsou např. na www.rusnoparada.sk.
Elektrické jednotky řady 451, v minulosti označované jako řada EM 475.1, byly vyráběny v letech 1964 až 1968 ve Vagonce Tatra ve Studénce s elektrickou výzbrojí z podniku Moravské elektrotechnické závody ve Vsetíně. Vyrobeno bylo 51 čtyř vozových jednotek, které jezdily v Praze, v severních Čechách a na severní Moravě a v letech 1967 až 1976 také na východním Slovensku. Tam obsluhovaly osobní vlaky na tratích z Košic směrem do Spišské Nové Vsi a Čierné nad Tisou. Od poloviny 70. let byly soustředěny v Praze, kde se staly základním kamenem systému příměstské dopravy, dnes známým pod označením Esko. V současnosti tento systém Pražské příměstské dopravy využívá okolo 120 000 cestujících denně.
Čtyřvozová elektrická jednotka řady 451 má délku přibližně 95 metrů, hmotnost 184 tun, kapacitu cca 300 sedících a 380 stojících cestujících a maximální rychlost 100 km/h. Dva motorové vozy o 8 hnaných nápravách poskytují výkon 1 320 kW, což dává jednotkám značné zrychlení. Mezi unikátní konstrukční řešení v polovině 60. let minulého století patřilo nízkopodlažní řešení nástupních prostor nebo centrálně ovládané posuvné dveře. Těmito prvky jednotky řady 451 výrazně předstihly vývoj vozidel v ostatních státech Evropy.
„České dráhy se se svými historickými vozidly pravidelně účastní setkání muzejních vozidel u našich východních sousedů. Letos jsme se rozhodli vyslat neobvyklého zástupce v podobě celé čtyřvozové historické elektrické jednotky řady 451.045/046, která je součástí sbírek našeho podnikového železničního muzea a Depa historických vozidel v Lužné u Rakovníka,“ říká Marek Plochý, manažer ČD Nostalgie a doplňuje, v čem je účast elektrické jednotky mimořádná: „Tato souprava je obvykle uschována v depozitáři v Šumperku, a tak bude košická Rušňoparáda jedinečnou příležitostí zachytit historickou jednotku na širé trati. Navíc připomeneme provoz elektrických jednotek řady 451 na východě Slovenska. Košice byly jedním z míst v bývalém Československu, kde byly uvedeny do provozu a jezdily tam celou dekádu. Letos je to právě 50 let, kdy se s nimi mohli obyvatelé východního Slovenska svézt poprvé.“
Pro padesát let starou historickou jednotku je v Košicích připraven náročný program. Mimořádný bude už její přesun ze Šumperka do Košic a zpět, což představuje dohromady přibližně 1 000 kilometrů jízdy vlastní silou. Milovníci železniční nostalgie i ti, co chtějí zavzpomínat na své cestování třeba do školy nebo do zaměstnání před 50 lety, se budou moci svézt 22. dubna zvláštním vlakem „Tatranský expres“ v trase Poprad-Tatry (odj. 8:00) – Spišská Nová Ves (8:19) – Marcegany (8:48) – Kysak (9:04) – Košice (přij. 9:16). Další příležitost vyzkoušet si historický „pantograf“ bude dne 23. dubna při jízdě zvláštního vlaku „Tokajský expres“ Košice (odj. 11:45) – Slovenské Nové Mesto (příj. 12:41 / odj. 14:20) – Košice (příj. 15:15 hod.). Další podrobnosti o cenách a platnosti jízdenek jsou např. na www.rusnoparada.sk.
Elektrické jednotky řady 451, v minulosti označované jako řada EM 475.1, byly vyráběny v letech 1964 až 1968 ve Vagonce Tatra ve Studénce s elektrickou výzbrojí z podniku Moravské elektrotechnické závody ve Vsetíně. Vyrobeno bylo 51 čtyř vozových jednotek, které jezdily v Praze, v severních Čechách a na severní Moravě a v letech 1967 až 1976 také na východním Slovensku. Tam obsluhovaly osobní vlaky na tratích z Košic směrem do Spišské Nové Vsi a Čierné nad Tisou. Od poloviny 70. let byly soustředěny v Praze, kde se staly základním kamenem systému příměstské dopravy, dnes známým pod označením Esko. V současnosti tento systém Pražské příměstské dopravy využívá okolo 120 000 cestujících denně.
Čtyřvozová elektrická jednotka řady 451 má délku přibližně 95 metrů, hmotnost 184 tun, kapacitu cca 300 sedících a 380 stojících cestujících a maximální rychlost 100 km/h. Dva motorové vozy o 8 hnaných nápravách poskytují výkon 1 320 kW, což dává jednotkám značné zrychlení. Mezi unikátní konstrukční řešení v polovině 60. let minulého století patřilo nízkopodlažní řešení nástupních prostor nebo centrálně ovládané posuvné dveře. Těmito prvky jednotky řady 451 výrazně předstihly vývoj vozidel v ostatních státech Evropy.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk