Tiskové zprávy
Česká správa letišť: Letiště Praha – Ruzyně v dubnu odbavilo o více než 11 procent cestujících než loni
V dubnu 2005 mezinárodní Letiště Praha - Ruzyně odbavilo 822 073 pasažérů (za první čtyři měsíce celkem 2,845 mil.), což v meziročním srovnání proti loňskému dubnu (s 738 939 cestujícími) znamená nárůst o 11,3 %. Pro porovnání, za celý loňský rok ruzyňským letištěm prošlo celkem 9,696 mil. lidí. Praha tak svými výkony dosahuje k vyšší kategorii světových letišť odbavujících více než 10 milionů pasažérů v průběhu jednoho roku a zaujímá co do výkonu 30. místo v Evropě.
„Růstový trend počtu transferových cestujících na pravidelných linkách, kteří Prahu využili jako přestupní bod, zůstává v průběhu jednotlivých měsíců i v meziročním srovnání stabilní a pohybuje se mezi 18 a 19 %“, informuje Ing. Petr Hloušek, náměstek generálního ředitele ČSL pro úsek letištní provoz.
Dvouciferný růst ve výši 17,6 %, porovnáme-li duben roku 2004 a 2005, přinesl další klíčový ukazatel, pohyby letadel na pražském letišti. Jeho hodnota v dubnu 2005 dosáhla 13 096 vzletů a přistání, v roce 2004 za stejné období to bylo 11 140.
„Tento vývojový trend přepravních ukazatelů potvrzuje, jak nezbytně pražské letiště a hlavní město Praha potřebují postavit novou dráhu, paralelní se současnou hlavní dráhou. Je totiž velmi pravděpodobné, že se už v letošním, nejpozději však v příštím roce dostaneme na hranici dráhové kapacity, zejména jde-li o časy v dopravních špičkách,“ říká Ing. Martin Kačur, generální ředitel České správy letišť, s.p., a Letiště Praha – Ruzyně.
V případě přepraveného nákladu (zboží a pošty) dosáhl meziroční nárůst v dubnu 1,6 %, což znamená, že její objem (4 532,9 t) je ve srovnání s Vídní a Budapeští podprůměrný.
Vliv rostoucího provozu Letiště Praha - Ruzyně na životní prostředí, a to zejména na akustickou situaci v okolí letiště, ČSL nepřetržitě monitoruje prostřednictvím systému monitoringu hluku z leteckého provozu, který má v okolí pražského letiště 11 stálých monitorovacích stanic. Letos ČSL plánuje vydat 85 mil. korun na protihluková okna rodinných domů, obytných domů, školských a zdravotnických zařízení v okolních obcích. Současně připravuje výstavbu nové, paralelní dráhy 06R/ 24L, která by měla dopady hluku ze startujících a přistávajících letadel na hustě obydlené oblasti Prahy 4, 5, 6 , 13 a 17 výrazně omezit. Výstavba by měla být zahájena v roce 2007 a dráha by mohla začít sloužit v roce 2009. Letecký provoz by odvedla nad oblasti, kde je osídlení výrazně nižší. Peníze na realizaci protihlukových opatření získává ČSL z hlukových poplatků, které podle typu letadla a jeho hlukové certifikace činí 12,70 až 127,00 Kč za tunu maximální vzletové hmotnosti letadla a od letošního roku také z tzv. zvláštního hlukového poplatku, který letečtí dopravci platí za překročení stanovených hlukových limitů jednotlivých monitorovacích stanic. Veškeré tyto prostředky musejí jít podle mezinárodních předpisů na investice do protihlukových opatření.
„Růstový trend počtu transferových cestujících na pravidelných linkách, kteří Prahu využili jako přestupní bod, zůstává v průběhu jednotlivých měsíců i v meziročním srovnání stabilní a pohybuje se mezi 18 a 19 %“, informuje Ing. Petr Hloušek, náměstek generálního ředitele ČSL pro úsek letištní provoz.
Dvouciferný růst ve výši 17,6 %, porovnáme-li duben roku 2004 a 2005, přinesl další klíčový ukazatel, pohyby letadel na pražském letišti. Jeho hodnota v dubnu 2005 dosáhla 13 096 vzletů a přistání, v roce 2004 za stejné období to bylo 11 140.
„Tento vývojový trend přepravních ukazatelů potvrzuje, jak nezbytně pražské letiště a hlavní město Praha potřebují postavit novou dráhu, paralelní se současnou hlavní dráhou. Je totiž velmi pravděpodobné, že se už v letošním, nejpozději však v příštím roce dostaneme na hranici dráhové kapacity, zejména jde-li o časy v dopravních špičkách,“ říká Ing. Martin Kačur, generální ředitel České správy letišť, s.p., a Letiště Praha – Ruzyně.
V případě přepraveného nákladu (zboží a pošty) dosáhl meziroční nárůst v dubnu 1,6 %, což znamená, že její objem (4 532,9 t) je ve srovnání s Vídní a Budapeští podprůměrný.
Vliv rostoucího provozu Letiště Praha - Ruzyně na životní prostředí, a to zejména na akustickou situaci v okolí letiště, ČSL nepřetržitě monitoruje prostřednictvím systému monitoringu hluku z leteckého provozu, který má v okolí pražského letiště 11 stálých monitorovacích stanic. Letos ČSL plánuje vydat 85 mil. korun na protihluková okna rodinných domů, obytných domů, školských a zdravotnických zařízení v okolních obcích. Současně připravuje výstavbu nové, paralelní dráhy 06R/ 24L, která by měla dopady hluku ze startujících a přistávajících letadel na hustě obydlené oblasti Prahy 4, 5, 6 , 13 a 17 výrazně omezit. Výstavba by měla být zahájena v roce 2007 a dráha by mohla začít sloužit v roce 2009. Letecký provoz by odvedla nad oblasti, kde je osídlení výrazně nižší. Peníze na realizaci protihlukových opatření získává ČSL z hlukových poplatků, které podle typu letadla a jeho hlukové certifikace činí 12,70 až 127,00 Kč za tunu maximální vzletové hmotnosti letadla a od letošního roku také z tzv. zvláštního hlukového poplatku, který letečtí dopravci platí za překročení stanovených hlukových limitů jednotlivých monitorovacích stanic. Veškeré tyto prostředky musejí jít podle mezinárodních předpisů na investice do protihlukových opatření.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk