Tiskové zprávy
Liberecký kraj: Liberecký kraj připravuje plán dopravní obslužnosti na následující roky, do konce července se k němu mohou vyjádřit i obce
Zástupci obcí se v průběhu července mohou vyjadřovat k připravovanému dopravnímu plánu Libereckého kraje, který je zveřejněn na webových stránkách www.iidol.cz, koordinátora dopravy Libereckého kraje KORID LK.
„Cílem dopravního plánování je vytvářet podmínky pro hospodárné, efektivní a účelné zajišťování dopravní obslužnosti a vzájemnou spolupráci státu, krajů a obcí při této činnosti,“ vysvětluje Jan Sviták, náměstek hejtmana a dodává, „ze strany Libereckého kraje k tvorbě a aktualizacím dokumentu přistupujeme s pečlivou zodpovědností, protože se vlastně jedná o manuál, který stanovuje pravidla tvorby konceptu objednávky veřejné dopravy, ale i obhajování požadavků investičních akcí do infrastruktury.“
Takzvaný Plán dopravní obslužnosti zpracovává tým odborníků koordinátora dopravy a externích spolupracovníků. Koncepční pětiletý plánovací dokument vychází z povinnosti dané zákonem č. 194/2010 Sb. a vztahuje se na Ministerstvo dopravy, které objednává dálkovou nadregionální dopravu a jednotlivé kraje, objednávající dopravu na regionální úrovni v rámci svého území. Stanovují se tím standardy spravedlivého rozdělení prostředků pro zajištění dopravní obslužnosti.
Plán na zhruba 170 stranách analyzuje vzájemně provázaná témata. Shrnuje parametry, které mohou mít vliv na vývoj přepravní poptávky tj. od demografického vývoje obyvatelstva přes vzdělávání po zaměstnanost, dopravní infrastrukturu a rozsah aktivit obyvatelstva ve spojení s veřejnou dopravou.
Dopravní plán neslouží pouze k přípravě jízdních řádů, ale i dlouhodobých investic do dopravní infrastruktury a doplňujících služeb. „Zrovna na příkladu stávajícího železničního spojení ve směru na Prahu se dá prakticky ukázat, jak nešťastné je ustrnout na infrastruktuře, která neprochází vývojem a dlouhodobým výhledem do budoucna“ poukazuje na Pavel Blažek, jednatel koordinátora dopravy KORID LK, na trať z Liberce do Prahy, která díky přístupu vedení státu se stala pro veřejnou dopravu časově konkurence neschopnou a pro většinu produktivních cestujících nezajímavou.
V plánování dopravní obslužnosti se klade zřetel i na kvalitativní prvky dopravních prostředků. Jasně definuje standardy postupně obnovovaného vozového parku tak, aby splňoval vzrůstající požadavky cestujících 21. století. Tím se Liberecký kraj snaží dohnat kvalitu dopravy obvyklou v okolních regionech.
Plán dopravní obslužnosti bude nakonec schvalovat zastupitelstvo Libereckého kraje. Tím se dokument stane závazným pro další rozvoj regionální veřejné dopravy v Libereckém kraji.
„Cílem dopravního plánování je vytvářet podmínky pro hospodárné, efektivní a účelné zajišťování dopravní obslužnosti a vzájemnou spolupráci státu, krajů a obcí při této činnosti,“ vysvětluje Jan Sviták, náměstek hejtmana a dodává, „ze strany Libereckého kraje k tvorbě a aktualizacím dokumentu přistupujeme s pečlivou zodpovědností, protože se vlastně jedná o manuál, který stanovuje pravidla tvorby konceptu objednávky veřejné dopravy, ale i obhajování požadavků investičních akcí do infrastruktury.“
Takzvaný Plán dopravní obslužnosti zpracovává tým odborníků koordinátora dopravy a externích spolupracovníků. Koncepční pětiletý plánovací dokument vychází z povinnosti dané zákonem č. 194/2010 Sb. a vztahuje se na Ministerstvo dopravy, které objednává dálkovou nadregionální dopravu a jednotlivé kraje, objednávající dopravu na regionální úrovni v rámci svého území. Stanovují se tím standardy spravedlivého rozdělení prostředků pro zajištění dopravní obslužnosti.
Plán na zhruba 170 stranách analyzuje vzájemně provázaná témata. Shrnuje parametry, které mohou mít vliv na vývoj přepravní poptávky tj. od demografického vývoje obyvatelstva přes vzdělávání po zaměstnanost, dopravní infrastrukturu a rozsah aktivit obyvatelstva ve spojení s veřejnou dopravou.
Dopravní plán neslouží pouze k přípravě jízdních řádů, ale i dlouhodobých investic do dopravní infrastruktury a doplňujících služeb. „Zrovna na příkladu stávajícího železničního spojení ve směru na Prahu se dá prakticky ukázat, jak nešťastné je ustrnout na infrastruktuře, která neprochází vývojem a dlouhodobým výhledem do budoucna“ poukazuje na Pavel Blažek, jednatel koordinátora dopravy KORID LK, na trať z Liberce do Prahy, která díky přístupu vedení státu se stala pro veřejnou dopravu časově konkurence neschopnou a pro většinu produktivních cestujících nezajímavou.
V plánování dopravní obslužnosti se klade zřetel i na kvalitativní prvky dopravních prostředků. Jasně definuje standardy postupně obnovovaného vozového parku tak, aby splňoval vzrůstající požadavky cestujících 21. století. Tím se Liberecký kraj snaží dohnat kvalitu dopravy obvyklou v okolních regionech.
Plán dopravní obslužnosti bude nakonec schvalovat zastupitelstvo Libereckého kraje. Tím se dokument stane závazným pro další rozvoj regionální veřejné dopravy v Libereckém kraji.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk