Tiskové zprávy
Arnika - Program Toxické látky a odpady: Lokálně vyrobená paliva z přírodních olejů pomáhají šetřit přírodu i finance
V posledních letech se stále častěji otevírá otázka využití alternativních paliv, z nichž nejzajímavější jsou ta lokálně dostupná. Alternativou je kupříkladu využívání 100% rostlinných olejů pro pohon dieselových motorů. „Opět se tak blíží doba, kdy si každý zemědělec byl schopen pokrýt vlastní spotřebu “paliva“, když za chalupou posekal vlastní louku a seno použil jako krmivo pro své koně. I dnes je možné své „koně“, tentokrát ty pod kapotou, živit z vlastních zdrojů,” přibližuje výhody biopaliv Bc. Hana Gabrielová z Arniky.
Už vynálezce naftového motoru Rudolf Diesel využíval pro své první motory olej z podzemnice olejné. Současné moderní motory je sice třeba pro tento účel upravit (1), ale obecně lze říci, že je to možné u každého naftového motoru. Této příležitosti se chopil Josef Sklenář, zemědělec z biofarmy Sasov u Jihlavy, který od roku 2008 využívá traktor s přídavným zařízením umožňujícím pohon na rostlinný olej. Palivo získává pěstováním a následným lisováním semen lničky seté. “Přínos ve využití oleje je zatím marginální, neboť až letos budeme lisovat olejniny z loňska. Máme připraveno u lisu 20 tun olejnatých semen lničky. To by mohlo pokrýt zhruba 20 % naší potřeby, což nám následně zlepší cash flow,“ přibližuje Josef Sklenář. „Do olejového hospodářství jsme se pustili ze zvědavosti a kvůli možnost být soběstační v produkci paliv. Nevýhodou je vyšší administrativa a menší návratnost spotřební daně, výhodou je však vyšší nezávislost a diverzifikace naší farmy,“ zmiňuje výhody i nedostatky rozhodnutí věnovat se výrobě a použití přírodních olejů jako paliv.
Odpad z olejového hospodaření – výlisky neboli pokrutiny – se na statku využijí ke krmení zvířat, případně i jako palivo. “Zemědělcům nabízí tato alternativa do budoucna se osvobodit od závislosti na fosilních palivech a získat vlastní palivo,” doplnila Hana Gabrielová.
Zajímavý projekt, který umožňuje opakované využití oleje jako suroviny, realizuje firma Prague Management International z Prahy. Nabízí školám možnost sběru a následného výkupu použitého oleje z domácností žáků základních škol a ze školních jídelen. Školu zapojenou do projektu na základě smluvního vztahu firmy vybaví sběrnými nádobami a po jejich naplnění shromážděný olej zváží, odvezou a škole proplatí. Projekt má tak nejen ekologický a výchovný rozměr, ale může se stát i zajímavou ekonomickou příležitostí pro školy. „Do dnešního dne se nám podařilo oslovit 1 500 škol, z čehož se šesti sty jsme již navázali spolupráci. Celkem se podařilo vykoupit přes 5 000 kg oleje, který by jinak skončil jako odpad, a přepracovat ho na olej vhodný pro přímou spotřebu v dopravě či energetice,“ přibližuje projekt Tomáš Volný ze společnosti PMI. „Olej se po sběru musí průmyslově rafinovat a vyfiltrovat. Dále je k odběru jako palivo v Praze a v Čáslavi v sídlech naší firmy,“ doplňuje Tomáš Volný.
Využití biopaliv má i svoji stinnou stránku: díky finanční podpoře biopaliv a globalizovanému trhu jsou olejnaté plodiny pěstovány i v rozvojových zemích. Zde však jde produkce biopaliv například ruku v ruce s ubýváním deštných pralesů. Proto je také politika Evropské unie pro jejich podporu čím dál více kritizována (2). „Právě lokální produkce biopaliv či přestavba auta na olej tak může být udržitelnou alternativou pro ty, kteří chtějí být soběstační, co se týče potřeby paliv pro své „koně“ pod kapotou. Současně tak ukáží, že jim není lhostejný stav současného světa,“ uzavřela Hana Gabrielová.
V rámci projektu „Zdravá planeta pro zdravé děti – průvodce udržitelnou spotřebou a výrobou pro matky a veřejnost“ se Arnika zaměřuje na propagaci takových způsobů spotřebitelského chování, které zajistí přístup ke zdrojům a zdravé životní prostředí i dalším generacím. Tématy projektu tak jsou například hračky, vratné láhve, toaletní papír, ekologicky udržitelná turistika a další (3). Aktivity tohoto projektu byly podpořeny z prostředků Státního fondu životního prostředí České republiky a v grantovém řízení hlavního města Prahy pro oblast životního prostředí v rámci projektu „Průvodce udržitelnou spotřebou pro mateřská centra, školy a veřejnost“.
Poznámky:
(1)Motor auta musí být upraven dvounádržovým systémem s předehřevem. Úpravou nejsou změněny žádné technické vlastnosti vozu, tudíž není potřeba tuto úpravu zapisovat do technického průkazu vozu.
(2)Evropská komise již ve své zprávě přiznala, že více než 5,6 procenta podílu biosložky v pohonných hmotách by kvůli změnám krajiny mohlo poškodit životní prostředí a podkopat ekologickou schůdnost biopaliv. Do motorové nafty jsou u nás od roku 2010 přimíchávány methylestery mastných kyselin v podílu 6,3% především z řepkového oleje a do benzinu bioetanol v podílu 4,5%. Výroba biopaliv je v současné době i dražší oproti ropným produktům, a tak jejich výroba musí být dotována dotacemi či úlevami na daních.
http://www.euractiv.cz/energetika/clanek/na-biopaliva-se-vali-kritika-komise-ustoupit-nehodla-007285
(3)O projektu Zdravá planeta pro zdravé děti - průvodce udržitelnou spotřebou a výrobou pro matky a veřejnost
Cílem projektu je přiblížit téma udržitelné spotřeby a výroby veřejnosti, a zejména pak cílové skupině maminek s malými dětmi. Udržitelná spotřeba je jednou ze zásad, kterými lze přispět k tomu, aby se naše životní prostředí nehoršilo v důsledku vyčerpání přírodních zdrojů na jedné straně a nadměrné produkci odpadu na straně druhé. Dodržením několika základních pravidel při nákupu běžných výrobků může každý z nás přispět k tomu, že naše životní prostředí a potažmo i naše zdraví bude chráněno. V rámci projektu Zdravá planeta pro zdravé děti Arnika představí postupně deset produktů a činností, kterými může každý člověk přispět k udržitelnému způsobu života. Tématy a produkty, na které se zaměřuje, jsou toaletní papír, hračky, vratné lahve, balená voda, kompostování, turistika šetrná k přírodě (tzv. woofing), biopaliva, místní trhy, spotřeba energie a burza zbytečností.
Stránky projektu: www.toxik.arnika.org/zdrava-planeta
Už vynálezce naftového motoru Rudolf Diesel využíval pro své první motory olej z podzemnice olejné. Současné moderní motory je sice třeba pro tento účel upravit (1), ale obecně lze říci, že je to možné u každého naftového motoru. Této příležitosti se chopil Josef Sklenář, zemědělec z biofarmy Sasov u Jihlavy, který od roku 2008 využívá traktor s přídavným zařízením umožňujícím pohon na rostlinný olej. Palivo získává pěstováním a následným lisováním semen lničky seté. “Přínos ve využití oleje je zatím marginální, neboť až letos budeme lisovat olejniny z loňska. Máme připraveno u lisu 20 tun olejnatých semen lničky. To by mohlo pokrýt zhruba 20 % naší potřeby, což nám následně zlepší cash flow,“ přibližuje Josef Sklenář. „Do olejového hospodářství jsme se pustili ze zvědavosti a kvůli možnost být soběstační v produkci paliv. Nevýhodou je vyšší administrativa a menší návratnost spotřební daně, výhodou je však vyšší nezávislost a diverzifikace naší farmy,“ zmiňuje výhody i nedostatky rozhodnutí věnovat se výrobě a použití přírodních olejů jako paliv.
Odpad z olejového hospodaření – výlisky neboli pokrutiny – se na statku využijí ke krmení zvířat, případně i jako palivo. “Zemědělcům nabízí tato alternativa do budoucna se osvobodit od závislosti na fosilních palivech a získat vlastní palivo,” doplnila Hana Gabrielová.
Zajímavý projekt, který umožňuje opakované využití oleje jako suroviny, realizuje firma Prague Management International z Prahy. Nabízí školám možnost sběru a následného výkupu použitého oleje z domácností žáků základních škol a ze školních jídelen. Školu zapojenou do projektu na základě smluvního vztahu firmy vybaví sběrnými nádobami a po jejich naplnění shromážděný olej zváží, odvezou a škole proplatí. Projekt má tak nejen ekologický a výchovný rozměr, ale může se stát i zajímavou ekonomickou příležitostí pro školy. „Do dnešního dne se nám podařilo oslovit 1 500 škol, z čehož se šesti sty jsme již navázali spolupráci. Celkem se podařilo vykoupit přes 5 000 kg oleje, který by jinak skončil jako odpad, a přepracovat ho na olej vhodný pro přímou spotřebu v dopravě či energetice,“ přibližuje projekt Tomáš Volný ze společnosti PMI. „Olej se po sběru musí průmyslově rafinovat a vyfiltrovat. Dále je k odběru jako palivo v Praze a v Čáslavi v sídlech naší firmy,“ doplňuje Tomáš Volný.
Využití biopaliv má i svoji stinnou stránku: díky finanční podpoře biopaliv a globalizovanému trhu jsou olejnaté plodiny pěstovány i v rozvojových zemích. Zde však jde produkce biopaliv například ruku v ruce s ubýváním deštných pralesů. Proto je také politika Evropské unie pro jejich podporu čím dál více kritizována (2). „Právě lokální produkce biopaliv či přestavba auta na olej tak může být udržitelnou alternativou pro ty, kteří chtějí být soběstační, co se týče potřeby paliv pro své „koně“ pod kapotou. Současně tak ukáží, že jim není lhostejný stav současného světa,“ uzavřela Hana Gabrielová.
V rámci projektu „Zdravá planeta pro zdravé děti – průvodce udržitelnou spotřebou a výrobou pro matky a veřejnost“ se Arnika zaměřuje na propagaci takových způsobů spotřebitelského chování, které zajistí přístup ke zdrojům a zdravé životní prostředí i dalším generacím. Tématy projektu tak jsou například hračky, vratné láhve, toaletní papír, ekologicky udržitelná turistika a další (3). Aktivity tohoto projektu byly podpořeny z prostředků Státního fondu životního prostředí České republiky a v grantovém řízení hlavního města Prahy pro oblast životního prostředí v rámci projektu „Průvodce udržitelnou spotřebou pro mateřská centra, školy a veřejnost“.
Poznámky:
(1)Motor auta musí být upraven dvounádržovým systémem s předehřevem. Úpravou nejsou změněny žádné technické vlastnosti vozu, tudíž není potřeba tuto úpravu zapisovat do technického průkazu vozu.
(2)Evropská komise již ve své zprávě přiznala, že více než 5,6 procenta podílu biosložky v pohonných hmotách by kvůli změnám krajiny mohlo poškodit životní prostředí a podkopat ekologickou schůdnost biopaliv. Do motorové nafty jsou u nás od roku 2010 přimíchávány methylestery mastných kyselin v podílu 6,3% především z řepkového oleje a do benzinu bioetanol v podílu 4,5%. Výroba biopaliv je v současné době i dražší oproti ropným produktům, a tak jejich výroba musí být dotována dotacemi či úlevami na daních.
http://www.euractiv.cz/energetika/clanek/na-biopaliva-se-vali-kritika-komise-ustoupit-nehodla-007285
(3)O projektu Zdravá planeta pro zdravé děti - průvodce udržitelnou spotřebou a výrobou pro matky a veřejnost
Cílem projektu je přiblížit téma udržitelné spotřeby a výroby veřejnosti, a zejména pak cílové skupině maminek s malými dětmi. Udržitelná spotřeba je jednou ze zásad, kterými lze přispět k tomu, aby se naše životní prostředí nehoršilo v důsledku vyčerpání přírodních zdrojů na jedné straně a nadměrné produkci odpadu na straně druhé. Dodržením několika základních pravidel při nákupu běžných výrobků může každý z nás přispět k tomu, že naše životní prostředí a potažmo i naše zdraví bude chráněno. V rámci projektu Zdravá planeta pro zdravé děti Arnika představí postupně deset produktů a činností, kterými může každý člověk přispět k udržitelnému způsobu života. Tématy a produkty, na které se zaměřuje, jsou toaletní papír, hračky, vratné lahve, balená voda, kompostování, turistika šetrná k přírodě (tzv. woofing), biopaliva, místní trhy, spotřeba energie a burza zbytečností.
Stránky projektu: www.toxik.arnika.org/zdrava-planeta
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk