Michal Křivohlávek "> Magistrát dostal vysvědčení za dopravní politiku. Málo hledí na chodce a cyklisty. - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/magistrat-dostal-vysvedceni-za-dopravni-politiku-malo-hledi-na-chodce-a-cyklisty
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Auto*Mat: Magistrát dostal vysvědčení za dopravní politiku. Málo hledí na chodce a cyklisty.

20. září 2008 | Auto*Mat
Autor: Michal Křivohlávek, tel: 776 237 562
Přes 3.300 lidí podpořilo výzvu Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům, kterou zveřejnila loni iniciativa Auto*Mat. Po roce dostal magistrát, jemuž je výzva určena, vysvědčení. Dobrými známkami se pochlubit nemůže. Politikové sice slíbili, že požadavky signatářů splní, u většiny z nich se o to ale ani nepokusili. Na mnoha přechodech tak například stále svítí zelená jen pár vteřin a lidé nestíhají bezpečně přejít. Cyklisté nemohou projíždět jednosměrky v obou směrech, nezískali ani předsazené prostory v křižovatkách. Magistrát nicméně zřídil historicky první cyklistické pruhy v centru a také pracovní skupinu pro pěší dopravu.

„Naším prvním pocitem je spokojenost. Výzva Pět bodů pro Prahu způsobila v jistém smyslu revoluci v dopravní politice města. V centru vznikly historicky první cyklistické pruhy a to hned na několika místech – na Štefánikově mostě, v Pobřežní, Chotkově a Vršovické ulici. Byla založena pracovní skupina pro pěší dopravu a městská rada rozhodla o přípravě koncepce,“ říká Tereza Vohryzková z iniciativy Auto*Mat. „Pokud ale srovnáme novodobý vývoj pražských ulic a veřejného prostoru s Paříží, Vídní či Berlínem, jasně vidíme, že Praha dělá velmi málo, změny se vlečou a za vyspělým světem obrovskou měrou zaostáváme,“ doplnila Vohryzková.

Podle Michala Křivohlávka z Auto*Matu v Praze přetrvává nedostatek politické vůle k zásadním krokům. „Politické vedení Prahy stále prosazuje dopravní koncepce, které v Evropě převažovaly před třiceti lety. Proto je také podle mezinárodních srovnání v Praze velmi nízká kvalita života. Drtivou většinu cest v našem městě lidé vykonají veřejnou dopravou nebo pěšky. Přesto hlavní pozornost i největší investice směřují do dálnic uprostřed města a zlepšování podmínek pro automobily,“ řekl Křivohlávek. „Zatímco radnice města Vídně má jako politický program zlepšení kvality života snížením automobilové dopravy, Praha nemá koncepci žádnou,“ dodal.

Auto*Mat vystavil vedení magistrátu vysvědčení se slovním hodnocením. Vyplývá z něj, že většinu požadavků výzvy Pět bodů pro Prahu město nesplnilo, a ani se příliš nesnažilo. Auto*Mat nicméně ocenil, že k některým pozitivním změnám došlo. Vedle zmíněné komise pro pěší dopravu a cyklopruhů nechalo město také aktualizovat plán rozvoje sítě cyklistických tras. Vysvědčení chtěl Auto*Mat předat radnímu hlavního města Radovanu Šteinerovi. Ten však schůzku na poslední chvíli zrušil a vzkázal přes sekretářku, že s Auto*Matem nemá o čem jednat.

Škodlivý vliv automobilové dopravy na zdraví obyvatel Prahy i životní prostředí města potvrzuje kritika ze strany Evropské unie i nedávná rozhodnutí českých soudů. Podle nich je Praha povinna omezit provoz na severojižní magistrále, protože současná úroveň dopravy vystavuje desítky tisíc lidí nadměrnému hluku. Z podobných důvodů soudy zakázaly také plánované rozšiřování magistrály v oblasti Pankrácké pláně. Další soudní řízení probíhají.

Podle Auto*Matu je právě veřejná, pěší a cyklistická doprava světovým trendem, který řeší hned několik problémů současně. „Lidé se ve městě pohybují zpravidla na krátké vzdálenosti, které mohou urazit i jinak, než autem,“ vysvětluje Michal Křivohlávek. „Pokud lidé chodí pěšky a jezdí na kole, vyhrávají všichni. Ve městě se sníží znečištění ovzduší a hluková zátěž, lidé jsou zdravější a méně nemocní. Navíc ožívají ulice a veřejný prostor, rozkvétá i podnikání,“ říká Křivohlávek.

Iniciativa Auto*Mat bude v prosazování konkrétních opatření ke zlepšení podmínek pro pěší a cyklistickou dopravu pokračovat. „Trváme na požadavcích výzvy, které město dosud nesplnilo. U příležitosti letošního Dne bez aut navíc zveřejníme nové body pro Prahu na školní rok 2008/09,“ uvedla Tereza Vohryzková z Auto*Matu. Magistrát se může napřesrok těšit na další vysvědčení.

Auto*Mat zveřejní nové požadavky pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům v neděli 21. září 2008 mezi 14 a 15 hodinou na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem. Zde budou probíhat oslavy letošního Dne bez aut. V 15 hodin z tohoto místa odstartuje tradiční podzimní cyklojízda centrem Prahy. Organizátoři očekávají až pět tisíc účastníků.



Poznámky pro redaktory:

1) Podrobné vyhodnocení naplnění Pěti bodů pro Prahu:
http://auto-mat.cz/dokumentystudie.php

2) Jak se Pražané dopravují
V Praze je nejvíce cest vykonáno ekologickými způsoby – dohromady 67% (z toho 22% pěšky, 44% hromadnou dopravou a 1% na kole). Finanční politika města tomuto rozložení neodpovídá a vynakládá nejvíce prostředků na infrastrukturu pro nejméně ekologicky příznivé automobily, kterými navíc Pražané vykonají pouze 33% svých cest. Vysoké procento využívání veřejné dopravy je – podobně jako třeba ve Vídni – důsledkem její rozsáhlé sítě a vysoké kvality.

3) Program festivalu Zažít město jinak 2008:
http://auto-mat.cz/pozvanka.php?id=32


Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist