Tiskové zprávy
Arnika - Centrum pro podporu občanů: Magistrát znovu protlačuje změny územního plánu, které už jednou zrušil soud
6. srpna 2009 | Arnika - Centrum pro podporu občanů
Ve velkém jednacím sále magistrátu dnes proběhlo veřejné projednání změn územního plánu Prahy, označených jako změna Z 1000/00. Jednání bylo svoláno na devátou hodinu ranní v polovině letních prázdnin a v době dovolených. Právě nevhodný termín, spolu s nepřehlednými podklady, zřejmě způsobil vlažný zájem veřejnosti. Podle občanských sdružení trpí připravená změna územního plánu stejnými vadami, pro které ji už jednou zrušil Nejvyšší správní soud. Celá věc tak zřejmě u soudu skončí znovu.
„Projednávání rozsáhlých změn územního plánu v době, kdy už je prakticky hotový koncept nového územního plánu, nedává smysl,“ komentuje situaci Martin Skalský ze sdružení Arnika. „Proces změn a příprava nového územního plánu se dostanou do souběhu a budou se vzájemně překrývat. Pro běžného občana je prakticky nemožné se vyznat nejen v podkladech, ale i rozklíčovat, jak by vlastně měla Praha po schválení všech projednávaných dokumentací vypadat,“ řekl Skalský.
Ačkoliv magistrát tvrdí, že změna Z 1000 obsahuje pouze zjednodušení legendy územního plánu a drobné korekce v některých lokalitách, není to pravda. Názorně to dokumentuje severozápadní část trasy Pražského okruhu. Změna územního plánu by měla za následek výrazné posunutí dálniční stavby i mimoúrovňových křižovatek. Silnice se tak dostávají v jednom místě pouhých deset metrů od obytné zástavby. A takových případů je zřejmě na území celé Prahy více.
Změna Z 1000 obsahuje celkem 255 dílčích zásahů do územního plánu. Při takovém množství je seznámení občanů návrhem velmi obtížné.
„Změna neprošla posouzením vlivů na životní prostředí, které je podle zákona povinné. Magistrát se sice vymlouvá na změnu právní úpravy během projednávání změny územního plánu, ale neprovedl posouzení ani podle starého ani podle nového zákona. Tím vyloučil možnost zvažování různých variant jednotlivých záměrů, znemožnil zpracování nezávislé oponentury i širší uplatnění připomínek občanů,“ říká právní expert Centra pro podporu občanů sdružení Arnika Lukáš Matějka.
„Nejvyšší správní soud již v roce 2006 označil takový postup magistrátu a zastupitelstva Prahy za nezákonný. Protože se od té doby nic nezměnilo, poškození občané, kteří podají žalobu, zřejmě opět dosáhnou zrušení této změny Z1000,“ vysvětlil Matějka.
Začátku veřejného projednání se zúčastnil pražský radní pro územní plán Martin Langmajer i ředitel Útvaru rozvoje města Bořek Votava. Brzy však zmizeli ze sálu a připomínky občanů si již nevyslechli.
Magistrátní úředníci budou nyní muset zpracovat došlé připomínky, případně podle některých z nich upravit navrženou změnu územního plánu. Konečné slovo o podobě dokumentu budou mít zastupitelé hlavního města.
Příloha:
Patero nejzávažnějších vad změny územního plánu Z 1000
1)Ačkoliv podle zadání změny má jít pouze o zjednodušení legendy a drobné korekce v území, materiál mění funkčních využití pozemků a posouvá zásadní stavby (zejména silnice a dálnice) na jiné pozemky, než kde měly původně stát. To by vedlo ke zhoršení životního prostředí v postižených oblastech.
2)Magistrát neprovedl posouzení vlivů na životní prostředí podle zákona č. 100/2001 Sb. ani podle předchozí úpravy v zákoně č. 244/1992 Sb.
Nejvyšší správní soud už v roce 2006 konstatoval: „V každém případě však měl odpůrce (pozn. Arniky – myšleno Hlavní město Praha) na základě obou úprav, tedy před i po novele č. 93/2004 Sb., jasnou povinnost provést posouzení vlivů na životní prostředí. Oba předpisy dále stanoví, že bez posouzení vlivu na životní prostředí není možné změnu územně plánovací dokumentace schválit. Postup odpůrce byl proto nezákonný.“ Neproběhla totiž nezávislá oponentura, nezvažovaly se různé varianty změn a občané nedostali dostatečný prostor k uplatnění připomínek.
3)Veřejné projednání probíhalo v dopoledních hodinách uprostřed prázdnin a dovolených, takže velká část Pražanů se ho vůbec nemohla zúčastnit. Řada lidí se nejspíše o projednání ani nedozvěděla.
4)V době, kdy magistrát dokončuje koncept nového územního plánu Prahy, vnáší rozsáhlé změny starého územního plánu do celého procesu jen zmatek. Všechny procesy běží současně, je obtížné se vyznat v podkladech a vyhodnotit jejich vzájemné vztahy.
5)Změnu územního plánu Z1000 už jednou schvaloval magistrát, ale následně její platnost zrušil Nejvyšší správní soud. Současná podoba změny trpí stejnými vadami – oproti původnímu zadání posunuli úředníci některé stavby na jiné pozemky, na což nemají právo. Hrozí, že i druhý pokus o změnu Z1000 zruší soud.
„Projednávání rozsáhlých změn územního plánu v době, kdy už je prakticky hotový koncept nového územního plánu, nedává smysl,“ komentuje situaci Martin Skalský ze sdružení Arnika. „Proces změn a příprava nového územního plánu se dostanou do souběhu a budou se vzájemně překrývat. Pro běžného občana je prakticky nemožné se vyznat nejen v podkladech, ale i rozklíčovat, jak by vlastně měla Praha po schválení všech projednávaných dokumentací vypadat,“ řekl Skalský.
Ačkoliv magistrát tvrdí, že změna Z 1000 obsahuje pouze zjednodušení legendy územního plánu a drobné korekce v některých lokalitách, není to pravda. Názorně to dokumentuje severozápadní část trasy Pražského okruhu. Změna územního plánu by měla za následek výrazné posunutí dálniční stavby i mimoúrovňových křižovatek. Silnice se tak dostávají v jednom místě pouhých deset metrů od obytné zástavby. A takových případů je zřejmě na území celé Prahy více.
Změna Z 1000 obsahuje celkem 255 dílčích zásahů do územního plánu. Při takovém množství je seznámení občanů návrhem velmi obtížné.
„Změna neprošla posouzením vlivů na životní prostředí, které je podle zákona povinné. Magistrát se sice vymlouvá na změnu právní úpravy během projednávání změny územního plánu, ale neprovedl posouzení ani podle starého ani podle nového zákona. Tím vyloučil možnost zvažování různých variant jednotlivých záměrů, znemožnil zpracování nezávislé oponentury i širší uplatnění připomínek občanů,“ říká právní expert Centra pro podporu občanů sdružení Arnika Lukáš Matějka.
„Nejvyšší správní soud již v roce 2006 označil takový postup magistrátu a zastupitelstva Prahy za nezákonný. Protože se od té doby nic nezměnilo, poškození občané, kteří podají žalobu, zřejmě opět dosáhnou zrušení této změny Z1000,“ vysvětlil Matějka.
Začátku veřejného projednání se zúčastnil pražský radní pro územní plán Martin Langmajer i ředitel Útvaru rozvoje města Bořek Votava. Brzy však zmizeli ze sálu a připomínky občanů si již nevyslechli.
Magistrátní úředníci budou nyní muset zpracovat došlé připomínky, případně podle některých z nich upravit navrženou změnu územního plánu. Konečné slovo o podobě dokumentu budou mít zastupitelé hlavního města.
Příloha:
Patero nejzávažnějších vad změny územního plánu Z 1000
1)Ačkoliv podle zadání změny má jít pouze o zjednodušení legendy a drobné korekce v území, materiál mění funkčních využití pozemků a posouvá zásadní stavby (zejména silnice a dálnice) na jiné pozemky, než kde měly původně stát. To by vedlo ke zhoršení životního prostředí v postižených oblastech.
2)Magistrát neprovedl posouzení vlivů na životní prostředí podle zákona č. 100/2001 Sb. ani podle předchozí úpravy v zákoně č. 244/1992 Sb.
Nejvyšší správní soud už v roce 2006 konstatoval: „V každém případě však měl odpůrce (pozn. Arniky – myšleno Hlavní město Praha) na základě obou úprav, tedy před i po novele č. 93/2004 Sb., jasnou povinnost provést posouzení vlivů na životní prostředí. Oba předpisy dále stanoví, že bez posouzení vlivu na životní prostředí není možné změnu územně plánovací dokumentace schválit. Postup odpůrce byl proto nezákonný.“ Neproběhla totiž nezávislá oponentura, nezvažovaly se různé varianty změn a občané nedostali dostatečný prostor k uplatnění připomínek.
3)Veřejné projednání probíhalo v dopoledních hodinách uprostřed prázdnin a dovolených, takže velká část Pražanů se ho vůbec nemohla zúčastnit. Řada lidí se nejspíše o projednání ani nedozvěděla.
4)V době, kdy magistrát dokončuje koncept nového územního plánu Prahy, vnáší rozsáhlé změny starého územního plánu do celého procesu jen zmatek. Všechny procesy běží současně, je obtížné se vyznat v podkladech a vyhodnotit jejich vzájemné vztahy.
5)Změnu územního plánu Z1000 už jednou schvaloval magistrát, ale následně její platnost zrušil Nejvyšší správní soud. Současná podoba změny trpí stejnými vadami – oproti původnímu zadání posunuli úředníci některé stavby na jiné pozemky, na což nemají právo. Hrozí, že i druhý pokus o změnu Z1000 zruší soud.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk