Tiskové zprávy
Evropská unie v ČR: Maloobchodníci plní své „zelené“ sliby
22. září 2010 | Evropská unie v ČR
Díky slibu evropských maloobchodníků podporovat způsob spotřeby, který je udržitelnější z hlediska životního prostředí, nacházejí evropští zákazníci v obchodech stále více ekologických výrobků. Ze zprávy zabývající se dosahováním dobrovolných cílů, které si stanovili členové Evropského maloobchodního fóra (iniciativa Evropské komise a odvětví maloobchodu), vyplývá, že maloobchodníci plní své závazky. Kromě zajištění širší nabídky udržitelných výrobků v supermarketech maloobchodníci také pokročili ve zmenšování své ekologické stopy tím, že věnují zvýšenou pozornost opatřením k účinnému využívání zdrojů. Je však stále třeba mnoho zlepšit v komunikaci se spotřebiteli o otázkách udržitelnosti. Zpráva doporučuje zřídit systém pro oceňování osvědčených postupů.
Maloobchodníci plní své „zelené“ sliby
„Tato zpráva potvrzuje, že maloobchodníci berou svou odpovědnost vůči životnímu prostředí vážně. Mají jedinečnou možnost, jak ovlivnit rozhodování spotřebitelů, a já jsem potěšen, že nabízejí stále více ekologických výrobků,“ uvedl evropský komisař pro životní prostředí Janez Potočnik. „Děkuji maloobchodníkům za jejich úsilí o účinnější využívání zdrojů a o zmenšování ekologické stopy, avšak nesmíme usnout na vavřínech,“ dodal.
„Zelená“ angažovanost
Od zahájení činnosti maloobchodního fóra v roce 2009 si maloobchodníci stanovili soubor jednotlivých a konkrétních ekologických kroků, které přispívají k udržitelné spotřebě a výrobě. Prioritními oblastmi činnosti maloobchodníků jsou energetická náročnost budov a zvýšení prodeje udržitelnějších výrobků.
Bylo stanoveno přibližně 280 závazků ve třech kategoriích: co prodáváme, jak prodáváme a jak komunikujeme.
Monitorování prvního souboru závazků na rok 2009 ukázalo mnoho příkladů osvědčených postupů. Z návštěv obchodů v různých členských státech vyplynulo, že maloobchodníci nabízejí svým zákazníkům více ekologických výrobků. Sem patří rozšířená nabídka výrobků s ekoznačkou a organických výrobků.
Udržitelnost v praxi
Řetězec supermarketů Carrefour zvýšil oproti roku 2006 počet organických výrobků vlastní značky o 83 %, zatímco Mercadona dosáhla 100% úspěšnosti v oblasti využití obalových odpadů v obchodech a distribučních střediscích. Společnost Asda Wal*Mart snížila oproti roku 2005 emise CO2 z vozového parku o 40 % a Lidl dosáhl v roce 2009 snížení emisí CO2 o 10 000 tun jen díky používání nákupních tašek vyrobených z recyklovaného materiálu. Ve zprávě lze nalézt mnoho dalších příkladů.
Ačkoli byla vyzdvižena řada příkladů osvědčených postupů v komunikaci se zákazníky, ze zprávy je zřejmé, že jde o oblast, ve které by maloobchodníci mohli vyvinout větší úsilí. Zpráva také doporučuje zřídit systém pro oceňování osvědčených postupů.
Maloobchodní fórum
Maloobchodní fórum zahájilo svou činnost v roce 2009 s cílem dosáhnout lepšího porozumění, pokud jde o praktická opatření potřebná na podporu udržitelné spotřeby. Členy se mohou stát všichni maloobchodníci, kteří se připojí k maloobchodnímu akčnímu programu pro životní prostředí (REAP) a k organizacím občanské společnosti, jež chtějí přispět k cílům tohoto programu.
V červnu maloobchodníci představili dobrovolný kodex ekologického chování pro maloobchod. Zaměřuje se na udržitelné zdroje konkrétních produktů, jako je např. dřevo nebo ryby, na lepší využívání zdrojů v obchodech, optimalizaci dopravy a distribuce, lepší nakládání s odpady a na zlepšení komunikace se zákazníky. Signatáři se dohodli, že budou podávat zprávy o pokroku, kupříkladu ve své výroční obchodní zprávě o udržitelnosti. Kodex chování již podepsalo 19 významných maloobchodních podniků a 7 maloobchodních sdružení.
Zprávu a více informací o maloobchodním fóru lze nalézt na této internetové adrese:
http://ec.europa.eu/environment/industry/retail/index_en.htm
Maloobchodníci plní své „zelené“ sliby
„Tato zpráva potvrzuje, že maloobchodníci berou svou odpovědnost vůči životnímu prostředí vážně. Mají jedinečnou možnost, jak ovlivnit rozhodování spotřebitelů, a já jsem potěšen, že nabízejí stále více ekologických výrobků,“ uvedl evropský komisař pro životní prostředí Janez Potočnik. „Děkuji maloobchodníkům za jejich úsilí o účinnější využívání zdrojů a o zmenšování ekologické stopy, avšak nesmíme usnout na vavřínech,“ dodal.
„Zelená“ angažovanost
Od zahájení činnosti maloobchodního fóra v roce 2009 si maloobchodníci stanovili soubor jednotlivých a konkrétních ekologických kroků, které přispívají k udržitelné spotřebě a výrobě. Prioritními oblastmi činnosti maloobchodníků jsou energetická náročnost budov a zvýšení prodeje udržitelnějších výrobků.
Bylo stanoveno přibližně 280 závazků ve třech kategoriích: co prodáváme, jak prodáváme a jak komunikujeme.
Monitorování prvního souboru závazků na rok 2009 ukázalo mnoho příkladů osvědčených postupů. Z návštěv obchodů v různých členských státech vyplynulo, že maloobchodníci nabízejí svým zákazníkům více ekologických výrobků. Sem patří rozšířená nabídka výrobků s ekoznačkou a organických výrobků.
Udržitelnost v praxi
Řetězec supermarketů Carrefour zvýšil oproti roku 2006 počet organických výrobků vlastní značky o 83 %, zatímco Mercadona dosáhla 100% úspěšnosti v oblasti využití obalových odpadů v obchodech a distribučních střediscích. Společnost Asda Wal*Mart snížila oproti roku 2005 emise CO2 z vozového parku o 40 % a Lidl dosáhl v roce 2009 snížení emisí CO2 o 10 000 tun jen díky používání nákupních tašek vyrobených z recyklovaného materiálu. Ve zprávě lze nalézt mnoho dalších příkladů.
Ačkoli byla vyzdvižena řada příkladů osvědčených postupů v komunikaci se zákazníky, ze zprávy je zřejmé, že jde o oblast, ve které by maloobchodníci mohli vyvinout větší úsilí. Zpráva také doporučuje zřídit systém pro oceňování osvědčených postupů.
Maloobchodní fórum
Maloobchodní fórum zahájilo svou činnost v roce 2009 s cílem dosáhnout lepšího porozumění, pokud jde o praktická opatření potřebná na podporu udržitelné spotřeby. Členy se mohou stát všichni maloobchodníci, kteří se připojí k maloobchodnímu akčnímu programu pro životní prostředí (REAP) a k organizacím občanské společnosti, jež chtějí přispět k cílům tohoto programu.
V červnu maloobchodníci představili dobrovolný kodex ekologického chování pro maloobchod. Zaměřuje se na udržitelné zdroje konkrétních produktů, jako je např. dřevo nebo ryby, na lepší využívání zdrojů v obchodech, optimalizaci dopravy a distribuce, lepší nakládání s odpady a na zlepšení komunikace se zákazníky. Signatáři se dohodli, že budou podávat zprávy o pokroku, kupříkladu ve své výroční obchodní zprávě o udržitelnosti. Kodex chování již podepsalo 19 významných maloobchodních podniků a 7 maloobchodních sdružení.
Zprávu a více informací o maloobchodním fóru lze nalézt na této internetové adrese:
http://ec.europa.eu/environment/industry/retail/index_en.htm
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk