https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/martin-kupka-nove-silnice-a-rychlodrahy-propoji-krajska-mesta-a-zkrati-cestovani-do-regionu-i-metropoli
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

MD ČR: Martin Kupka: Nové silnice a rychlodráhy propojí krajská města a zkrátí cestování do regionů i metropolí

25. dubna 2025 | MD ČR
Studie možností a příležitostí nastiňuje přes 630 kilometrů hlavních a vedlejších koridorů uvažovaných dálničních a silničních propojení krajských měst po dostavbě základní dálniční sítě. Spolu s tím začnou první stavby z plánovaných více než 760 kilometrů vysokorychlostních tratí. Změní se i železniční uzly v Praze a Brně. Příležitost dostane i vodní doprava.

Ministerstvo dopravy představilo svou vizi pro rozvoj dopravní infrastruktury kolem roku 2050. Tento plán zahrnuje rozsáhlé projekty zaměřené na modernizaci a rozšíření dálniční a silniční sítě, výstavbu vysokorychlostních železnic a využití vodních toků pro nákladní i rekreační účely.


Rozvoj dálniční a silniční sítě po roce 2050

Studie navrhuje rozšíření dálniční a silniční sítě, které by mělo výrazně zlepšit propojení krajských měst a snížit dopravní zatížení velkých aglomerací, jako jsou Praha a Brno. Mezi klíčové sledované projekty patří Okruh kolem Prahy v bližší a vzdálenější poloze, propojení v trase Plzeň – Písek – Jihlava nebo například Jihomoravský koridor.

„Celková délka hlavních koridorů určených k dalšímu sledování činí přibližně 540 km, s odhadovanými náklady 320 miliard Kč. Tyto projekty jsou navrženy tak, aby nejen zlepšily dopravní dostupnost, ale také přispěly k ekonomickému rozvoji regionů. V rámci těchto koridorů se očekává zvýšení nabídky alternativních tras, což umožní lepší rozložení dopravního zatížení a snížení rizika dopravních kolon,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.


Železnice zrychlí, promění se dopravní uzly v Praze a Brně

Ministerstvo dopravy plánuje zahájit výstavbu vysokorychlostních tratí, které propojí hlavní města a regiony s evropskou dopravní sítí. Klíčové projekty zahrnují tratě Praha – Brno – Ostrava – Katowice, Brno – Břeclav – Vídeň/Bratislava nebo trať Praha – Ústí nad Labem – Drážďany,

„Celková délka plánovaných tratí je 767 km, z toho 484 km je již ve fázi projektu. Stavba první části trati z Brna do Přerova začne letos. Tyto vysokorychlostní tratě budou klíčové pro zajištění rychlé a efektivní dopravy mezi městy i sousedními zeměmi, což přispěje k ekonomickému růstu a zvýšení konkurenceschopnosti České republiky na evropském trhu,“ dodává ministr Martin Kupka.


Metropolitní expres SPODEM

V lednu Centrální komise Ministerstva dopravy vybrala finální variantu projektu Metropolitního expresu SPODEM, který zahrnuje dva samostatné tunely pod centrem Prahy o délce přes 10 km. 2 Tyto tunely budou sloužit především pro městské a příměstské vlaky, zatímco dálkové spoje povedou primárně na povrchu. Centrální stanice vznikne pod hlavním nádražím, kde budou umístěna dvě podzemní nástupiště pro každou z tras.

„Projekt zahrnuje také výstavbu dalších čtyř stanic v centru Prahy, konkrétně v Karlíně, na Florenci, na Václavském náměstí a na Karlově náměstí. Tunely budou schopny pojmout až šestnáct spojů za hodinu v každém směru, což výrazně zvýší kapacitu a efektivitu městské dopravy. Celkové náklady na tento projekt se aktuálně odhadují na 185 miliard Kč,“ říká ministr Martin Kupka.

Železniční uzel Brno V rámci přestavby celého železničního uzlu Brno vznikne nové hlavní nádraží, nový přestupní terminál Černovice a dojde k přiblížení stanice Brno-Židenice blíže k tramvajovým zastávkám. Záměr projektu byl schválen v Centrální komisi Ministerstva dopravy v dubnu 2024.

„Projekt řeší novou koncepci celého metropolitního uzlu tak, aby byla zajištěna dostatečná kapacita a spolehlivost pro osobní a nákladní vlaky, včetně požadavků na zapojení vysokorychlostních tratí (VRT). Celkové náklady na tento projekt se aktuálně odhadují na 73 miliard Kč. Stavět by se mohlo začít v roce 2028, což přinese významné zlepšení pro obyvatele Brna i příměstských oblastí,“ doplňuje Kupka.


Vodní dopravě pomůžou lepší plavební podmínky na Labi

Plán zahrnuje také zlepšení plavebních podmínek na Labi a splavnění do Pardubic. Klíčové projekty zahrnují plavební stupeň Děčín, splavnění do Pardubic a stabilizace plavební dráhy v přístavu Chvaletice. Celkové náklady na tyto projekty se odhadují na desítky miliard Kč.

„Zlepšení plavebních podmínek na Labi je klíčové pro zajištění spolehlivé plavby v rámci celého roku a zvýšení parametrů zaručeného ponoru. Tyto projekty jsou navrženy tak, aby zlepšily vodní dopravu a přispěly k ekonomickému rozvoji regionu,“ dodává ministr dopravy Martin Kupka.

Splavnění do Pardubic zahrnuje stabilizaci plavební dráhy v přístavu Chvaletice a zvýšení ponorů v úseku Přelouč – Pardubice. Plavební stupeň Děčín zvýší parametry zaručeného ponoru od státní hranice do Boletic u Děčína v hodnotě parametru 140 cm a více po 345 dnů v průměrném roce a zároveň 220 cm po 180 dnů v průměrném roce. Realizace všech projektů dopravní infrastruktury bude vyžadovat nejen finanční investice, ale také úsilí a spolupráci všech zainteresovaných stran. Ministerstvo dopravy bude pokračovat v dialogu s veřejností a odborníky, aby zajistilo postupnou realizace všech projektů v rámci dopravní vize 2050.


Dokument: rsd mapa rozvoj dalnicni site po 2050 (pdf): https://www.ods.cz/dl/67502/rsd-mapa-rozvoj-dalnicni-site-po-2050.pdf
Dokument: Vize 2050 setkani s novinari (pdf): https://www.ods.cz/dl/67503/Vize-2050-setkani-s-novinari.pdf
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist