Tiskové zprávy
MD ČR: MD chystá start PPP projektů v dopravní výstavbě, využít je chce na R4 a R7
16. dubna 2015 | MD ČR
Ministr dopravy Dan Ťok dnes na mezinárodní konferenci na téma PPP v dopravní výstavbě představil plány ministerstva dopravy v této oblasti i pilotní PPP projekty výstavby úseků rychlostních silnic R4 a R7. Na úsek R4 mezi Příbramí a Pískem již MD vypsalo veřejnou zakázku na studii proveditelnosti, která porovná variantu financování formou PPP a tradiční model financování. Ministerstvo od PPP očekává zejména zrychlení výstavby dopravní infrastruktury a vyšší kvalitu provedených prací.
Chtěl bych PPP projekty rehabilitovat jako jeden z vhodných způsobů, jak stavět. Výhodou je rychlost stavby, ale i to, že budoucí provozovatel silnice odvede práci kvalitně a nemusíme ho tolik kontrolovat. Potřebujeme také získat zkušenosti s tímto typem projektů, abychom byli připraveni na období po roce 2023, kdy již financování staveb z evropských peněz bude mnohem omezenější,"uvedl ministr dopravy Dan Ťok.
Pro pilotní projekt PPP zvažuje ministerstvo dostavbu dosud nedokončených úseků rychlostní silnice R4 mezi Příbramí a Pískem v celkové délce 32 km. Otevřená je také možnost svěřit koncesionáři i správu, provoz a následnou obnovu existujících úseků R4 mezi Příbramí a Prahou v celkové délce 47 km. Cílem je umožnit řidičům komfortnější spojení do jižní a jihozápadní části Čech co nejdříve. Bude-li realizace formou PPP shledána jako výhodná a schválí-li celý postup vláda, výstavba zbylé části R4 by mohla začít v roce 2017.
Rychlostní silnice R4 byla zvolena především proto, že neleží na síti TEN-T a tudíž využití zdrojů EU je v tomto ohledu velmi omezené. Zároveň v celém dosud nedokončeném úseku jsou již vydána pravomocná územní rozhodnutí a stavba je tedy připravena k realizaci. „V současné době do značné míry čerpáme z evropských zdrojů, které ale po roce 2023 budou velmi omezené, a my bychom se měli na tuto situaci připravit. PPP projekty jsou odpovědí na otázku, jak jít dál a proto chceme tento model vyzkoušet,“ řekl námětek ministra dopravy Tomáš Čoček.
Druhým potenciálním projektem pro realizaci formou PPP je dostavba chybějících úseků rychlostní silnice R7 mezi Slaným a průmyslovou zónou Triangle u Žatce. Chybějící úsek R7 v celkové délce 39 km zatím nemá vydána všechna územní rozhodnutí. Po jejich získání bude stanoven další harmonogram, ŘSD ale bude do té doby intenzivně pokračovat v investorské přípravě.
V příloze naleznete podrobné informace ke zvažovaným PPP projektům na R4 a R7 a fotografie z konference pořádané ministerstvem dopravy a Asociací pro rozvoj infrastruktury.
Chtěl bych PPP projekty rehabilitovat jako jeden z vhodných způsobů, jak stavět. Výhodou je rychlost stavby, ale i to, že budoucí provozovatel silnice odvede práci kvalitně a nemusíme ho tolik kontrolovat. Potřebujeme také získat zkušenosti s tímto typem projektů, abychom byli připraveni na období po roce 2023, kdy již financování staveb z evropských peněz bude mnohem omezenější,"uvedl ministr dopravy Dan Ťok.
Pro pilotní projekt PPP zvažuje ministerstvo dostavbu dosud nedokončených úseků rychlostní silnice R4 mezi Příbramí a Pískem v celkové délce 32 km. Otevřená je také možnost svěřit koncesionáři i správu, provoz a následnou obnovu existujících úseků R4 mezi Příbramí a Prahou v celkové délce 47 km. Cílem je umožnit řidičům komfortnější spojení do jižní a jihozápadní části Čech co nejdříve. Bude-li realizace formou PPP shledána jako výhodná a schválí-li celý postup vláda, výstavba zbylé části R4 by mohla začít v roce 2017.
Rychlostní silnice R4 byla zvolena především proto, že neleží na síti TEN-T a tudíž využití zdrojů EU je v tomto ohledu velmi omezené. Zároveň v celém dosud nedokončeném úseku jsou již vydána pravomocná územní rozhodnutí a stavba je tedy připravena k realizaci. „V současné době do značné míry čerpáme z evropských zdrojů, které ale po roce 2023 budou velmi omezené, a my bychom se měli na tuto situaci připravit. PPP projekty jsou odpovědí na otázku, jak jít dál a proto chceme tento model vyzkoušet,“ řekl námětek ministra dopravy Tomáš Čoček.
Druhým potenciálním projektem pro realizaci formou PPP je dostavba chybějících úseků rychlostní silnice R7 mezi Slaným a průmyslovou zónou Triangle u Žatce. Chybějící úsek R7 v celkové délce 39 km zatím nemá vydána všechna územní rozhodnutí. Po jejich získání bude stanoven další harmonogram, ŘSD ale bude do té doby intenzivně pokračovat v investorské přípravě.
V příloze naleznete podrobné informace ke zvažovaným PPP projektům na R4 a R7 a fotografie z konference pořádané ministerstvem dopravy a Asociací pro rozvoj infrastruktury.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk