Pavel Přibyl "> Memorandum žádá zrušení letitých uzávěr podél moravských řek - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/memorandum-zada-zruseni-letitych-uzaver-podel-moravskych-rek
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Hnutí Duha / Unie pro řeku Moravu / občanské sdružení Stop vandalům: Memorandum žádá zrušení letitých uzávěr podél moravských řek

Zrušení stavebních uzávěr v trase kanálu Dunaj–Odra–Labe, které brání oživení řady moravských obcí a okolní krajiny, žádá memorandum vydané dnes v Kroměříži [1].

Mezi jeho signatáři jsou poslankyně Michaela Šojdrová (KDU-ČSL), senátorka Jitka Seitlová (Nezávislí – Přerov) a poslanec Evropského parlamentu Tomáš Zatloukal (SNK-ED). Připojilo se k němu rovněž několik organizací – Hnutí DUHA, Unie pro řeku Moravu, místní občanská iniciativa Stop vandalům, Sagittaria či Děti Země – a jednotlivci.

Kontroverzní projekt s rozpočtem odhadovaným na nejméně 300 miliard korun by poškodil ochranu před povodněmi i vzácnou krajinu lužních lesů, mokřadů a luk podél stovek kilometrů Moravy, Odry a Labe. Ale v různých variantách zvažované trasy dodnes platí stavební uzávěry, které komplikují život desítkám obcí a brání jinému využití pozemků v říčních nivách – včetně obnovy jejich přírodních funkcí.

Návrh Politiky územního rozvoje, o kterém bude vláda – po jednom odkladu – jednat příští týden, počítá s revizí stavebních uzávěr do roku 2008.


Kontakt:
Pavel Přibyl, Hnutí DUHA, telefon 603 207 249, email pavel.pribyl@hnutiduha.cz

Poznámky:

[1] Memorandum: Zrušme územní hájení překonaných tras vodní cesty Dunaj-Odra-Labe

V Kroměříži dne 12. května 2006

Od roku 1996 je nařízením vlády č. 635 dána povinnost zahrnovat trasu potenciální vodní cesty Dunaj–Odra–Labe do směrných částí územních plánů velkých územních celků, resp. nověji do územních plánů jednotlivých krajů. V praxi někdy dochází i k situacím, kdy jsou v územní rezervě držené trasy, respektive jejich subvarianty zahrnuty i v závazných částech územních plánů.

Územní ochrana trasy DOL omezuje rozvoj řady sídel a sídelní infrastruktury. K tomu dochází zejména v řadě měst situovaných podél řeky Moravy.

V dotčeném území dochází ke konzervaci současného stavu využití krajiny a blokování aktivit, které by mohly vést k jeho harmonizaci. Znemožňuje se tak renaturalizace kanalizovaných úseků řek, zavádění řady opatření k revitalizaci říčních systémů, v trase DOL není racionální uvažovat o zakládání nových prvků posilujících územní systém ekologické stability krajiny.

Stávající posudky dopadů případné výstavby vodní cesty DOL navíc dokládají, že i projekt samotný by představoval pro krajinu říčních niv extrémní ekologickou zátěž. Z analýz vyplývá, že by, tak jak je navržen, vážně zasáhl do hydrologického režimu až na 28 procentech své délky.

Řada jeho úseků je navíc nerealizovatelná, nemá-li dojít k porušení mezinárodních závazků České republiky. Jde například o zásahy do součástí soustavy chráněných území EU Natura 2000 a oblastí chráněných Ramsarskou úmluvou o ochraně mokřadů.

Odhadované náklady na projekt činí nejméně tři sta miliard korun, z nichž značnou část by bylo nutné hradit z veřejných zdrojů. To nás při vědomí celé řady podstatnějších priorit naší země vede k názoru, že případná realizace projektu je velmi vzdálená. Držení územní rezervy pro potenciální trasy vodní cesty proto v dnešní době nepovažujeme za racionální.

Tento náš názor je posílen skutečností, že u sousedů v Rakousku a na Slovensku není projekt významným předmětem zájmu. Bez aktivního zapojení alespoň jednoho z nich přitom nelze o jeho realizaci vůbec uvažovat.

V této souvislosti oceňujeme, že schvalovaná Politika územního rozvoje si je vědoma zásadních střetů územního hájení trasy vodní cesty DOL s ostatními zájmy rozvoje území a požaduje vyřešení tohoto problému do konce roku 2008.

Vyzýváme proto politickou reprezentaci, která vzejde z červnových voleb, aby termín stanovený Politikou územního rozvoje dodržela a problematickou povinnost územního hájení dobou překonaných variant vodní cesty Dunaj-Odra-Labe v územních plánech zrušila.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist