Petr Štěpánek "> Město skončilo s výstavbou cyklostezek - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/mesto-skoncilo-s-vystavbou-cyklostezek
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Oživení: Město skončilo s výstavbou cyklostezek

20. prosince 2002 | Oživení
Autor: Petr Štěpánek, tel: 608 702 154
Po čtyřech letech prakticky nulového financování cyklostezek se pražská radnice rozhodla k razantnímu kroku – položku cyklostezky z rozpočtu vyškrtla. Při pohledu na rozpočet posledních pěti let se nechce věřit, že se jedná o evropskou metropoli v 21. století:

rok v rozpočtu čerpáno postaveno hodnocení
1999 0 Kč 0 Kč nic nedostatečně
2000 0 Kč 0 Kč nic nedostatečně
2001 10 mil. Kč 10 mil. Kč silnice v Dubči není cyklostezka
2002 10,7 mil. Kč 2 mil. Kč nic nedostatečně
2003 položka zrušena položka zrušena nic co dodat?

Přitom při povodni a v době krátce po ní se kolo ukázalo spolu s kyvadlovou dopravou ČD a tramvajemi DP jako nejefektivnější dopravní prostředek s nulovým negativním dopadem na životní prostředí města. Průzkum veřejného mínění objednaný radnicí ukázal, že 2-4% Pražanů dojíždějí každý týden za prací, do školy, na úřady a za nákupy. Kdyby tedy radnice schválila jenom jedno procento výdajů na dopravu, měli by Pražané každoročně na cyklistické stezky cca 100 miliónů korun. Za ně by bylo možno postavit v každé městské části zhruba 1 km cyklostezek. Při takovém roční výdaji by se za dobu 10 let dala postavit smysluplná síť cyklostezek srovnatelná s Vídní. Pro srovnání, ve výdajích na dopravu v Praze je celkově plánováno 10 miliard na provozní a investiční akce a skoro 7 miliard na obnovu dopravy po povodních.

Komicky v tomto světle působí položka 03-2299 Ostatní záležitosti v dopravě pro Ústav dopravního inženýrství, kde bylo schváleno 400 000 Kč na propagaci cyklistické dopravy. Pohled na tabulku vnucuje otázku, zda se radnice chystá propagovat svou vlastní neschopnost. Praha už si tak nedělá ostudu jen v rámci EU, ale výrazně zaostává i za českými a moravskými městy s podstatně menším rozpočtem.

Občanská sdružení zabývající se rozvojem cyklistické dopravy navrhují rozpočet na cyklostezky ve výši 120 miliónů Kč ročně. Existuje již několik námětů na projekty realizovatelné téměř okamžitě. Mezi ně patří cyklostezka Botič, u níž se náklady na dobudování odhadují na 20 miliónů Kč, dále cyklostezka po obou březích Vltavy, jejíž realizaci lze spojit s protipovodňovými opatřeními v rámci Přírodního parku Vltava a pražské památkové rezervace. Cyklostezky lze zbudovat rovněž podle dalších pražských potoků, jako jsou Libušský potok, Kunratický potok, Rokytka, Šárecký potok, Motolský potok. Návrh cyklostezky Botič a některých průjezdů podél Vltavy lze najít na: www.greenways.cz/cyklotrasy.php3


Petr Štěpánek
předseda
608 702 154
petr.stepanek@ecn.cz
Petr Štěpánek, tel: 608 702 154
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist