https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/metro-d-bude-i-nadale-mestsky-projekt-nevyhodna-spoluprace-s-developerem-dostala-stopku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Strana zelených Praha: Metro D bude i nadále městský projekt. Nevýhodná spolupráce s developerem dostala stopku

28. srpna 2018 | Strana zelených Praha
Rada hlavního města dnes hlasováním nepodpořila záměr Dopravního podniku na založení dceřiné obchodní společnosti Dopravního podniku (DPP), tzv. Společného podniku pro výstavbu metra D v úseku Pankrác – Depo Písnice a výstavby v bezprostředním okolí stanic.

Jeden ze základních problémů celého záměru byl ten, že by se na dění ve Společném podniku a jeho dceřiných společnostech nevztahoval zákon o veřejných zakázkách, zákon o svobodném přístupu k informacím ani zákon o registru smluv. Nejen město Praha, ale i veřejnost by tak ztratilo kontrolu nad tím, jak je s veřejnými prostředky nakládáno.

„Dnešním hlasováním rady snad již definitivně končí pokus o vyvedení desítek miliard veřejných peněz do soukromého podnikání. Zelení podporují výstavbu metra D i spolupráci se soukromými společnostmi, ale tato spolupráce nemůže být výhodná jen pro jednu stranu,“ uvedl Ondřej Mirovský, kandidát na primátora za Zelené.

Zelení již dlouhodobě a jako první upozorňují na to, že společný podnik s Pentou měl mít příliš mnoho rizik, které nejsou v projektu vyřešeny.

“Řešením pro zrychlenou výstavbu metra D je novela zákon o předběžné držbě pozemků. Ta umožňuje stavět, i když nebylo ukončeno vyvlastňovací řízení. Dále má zastupitelstvo možnost vykupovat pozemky za vyšší ceny než jsou v cenově mapě, pokud tuto cenu zdůvodní,” uvedla Petra Kolínská, radní pro územní rozvoj.

Starosta Prahy 4 Petr Štěpánek situaci komentuje takto: „Většinu pozemků v okolí plánovaných stanic metra na Praze 4 má už pod kontrolou DPP, hlavní město nebo naše městská část. Záměr převést tyto pozemky na soukromou společnost jsem od začátku považoval za zcela nepřijatelné. Kromě ekonomických rizik by došlo ke ztrátě veřejné kontroly nad územním rozvojem lokalit, které budou v budoucnu významnými lokálními centry. Ostatní pozemky je třeba získat vyvlastněním za úhradu a ne ztrátovými kšefty s developery“.

Příloha:
Více o tom, proč Zelení Společný podnik odmítají je zde: http://praha.zeleni.cz/zeleni-v-utery-navrhnou-ukonceni-spolecneho-podniku-pro-metro-d/
Prezentace Petry Kolínské z březnového zastupitelstva je k nalezení zde: Společný podnik Metro D_final
Blog Petry Kolínské: http://blog.aktualne.cz/blogy/petra-kolinska.php?itemid=31622

Kontakt:
Milan M. Deutsch, milan.deutsch@emd-pr.cz, 775 556 587
Ondřej Mirovský, ondrej.mirovsky@zeleni.cz, 731 427 980
Petra Kolínská, petra.kolinska@zeleni.cz, 776 552 022
tisknout poslat
 twitter
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama




Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist