Martin Skalský "> Mezinárodní komise pro ochranu Labe posuzuje jezy u Děčína, vzniká nová studie - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/mezinarodni-komise-pro-ochranu-labe-posuzuje-jezy-u-decina-vznika-nova-studie
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Arnika - Centrum pro podporu občanů: Mezinárodní komise pro ochranu Labe posuzuje jezy u Děčína, vzniká nová studie

16. ledna 2008 | Arnika - Centrum pro podporu občanů
Autor: Martin Skalský, tel: 606 168 026
Význam lodní dopravy na Labi (1). Takový název nese nová studie, kterou připravuje skupina expertů Mezinárodní komise pro ochranu Labe (2). Pracovní skupina komise o ní bude jednat ve čtvrtek a v pátek v Praze. Podle Arniky, Světového fondu pro ochranu přírody (WWF) a čtyř dalších významných nevládních organizací vycházeli autoři studie ze zastaralých podkladů. Organizace proto předaly pracovní skupině své připomínky (3). Poukazují na fakt, že autoři nadhodnocují význam lodní dopravy na Labi a opomíjejí rizika ohrožení unikátních přírodních biotopů (4).

„Studie automaticky předpokládá, že budou postaveny plavební stupně u Přelouče i Děčína. To ale zdaleka není jisté. Děčínský jez zatím nemá zpracovánu ani dokumentaci o vlivech na životní prostředí a stavbu zdymadla u Přelouče nedávno zastavilo ministerstvo. Autoři nezohlednili ani úbytek vody v Labi v důsledku klimatických změn. Rozvoj lodní dopravy na Labi se při vynechání těchto důležitých okolností jeví až příliš optimisticky,“ vysvětluje výhrady nevládních organizací Martin Skalský ze sdružení Arnika.

Zavádějící podklady by mohly podle Skalského ovlivnit celkovou strategii přístupu k Labi. Studie o lodní dopravě se totiž má stát jedním z podkladů pro přípravu Mezinárodního plánu povodí Labe, který musí Česko a Německo zpracovat podle Rámcové směrnice EU o vodách. Cílem směrnice je zabezpečit příznivý stav vod v členských státech.

Nevládní organizace tvrdí, že ani výstavba dalších jezů na Labi by rozvoji lodní dopravy nepomohla. „Lodní doprava je v celoevropské krizi. Nemůžeme zajistit její rozvoj, nanejvýš zmírnit úpadek,“ říká Martin Skalský z Arniky. „Železnice je výhodnější, protože je rychlejší, řada zákazníků dnes preferuje kamionovou dopravu, které lodě mohou stěží konkurovat. Peníze, vložené do nových jezů, by se pravděpodobně nikdy nevrátily.“

Dolní Labe, kde Ředitelství vodních cest plánuje stavbu nových jezů, je jedním z posledních nezregulovaných říčních veletoků Evropy. Vedoucí děčínské pobočky Arniky Kamil Repeš připomíná: „Kvůli zájmům pár dopravních a stavebních firem bychom zřejmě vyhubili desítky vzácných druhů zvířat a rostlin. Jez by narušil přirozené chování řeky, tedy kolísání hladiny, a tyto druhy by přišly o své prostředí.“


Přílohy:

(1) Pracovní verzi studie Význam lodní dopravy na Labi Vám můžeme v případě zájmu zaslat e-mailem (PDF, 34 stran).

(2) Mezinárodní komise pro ochranu Labe: http://www.ikse-mkol.org/index.php?id=1&L=1

(3) Text připomínek nevládních organizací Vám můžeme zaslat e-mailem (text česky a německy, PDF, 11 stran).

(4) Více informací o hrozící výstavbě jezů na dolním Labi: http://labe.arnika.org

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist