Tiskové zprávy
Strana zelených: Miliardy na nošovickou zónu by lépe využili místní podnikatelé
Rozhodnutí vlády věnovat 1,5 miliardy korun na přípravu průmyslové zóny v Nošovicích na Frýdeckomístecku, ve které by měla vyrůst obří továrna jihokorejské automobilky Hyundai, je nesystémové mrhání penězi. Dalšími miliony na kompenzace místním lidem je chce ještě podpořit Moravskoslezský kraj. Strana zelených podporuje ekonomický rozvoj regionu, podle ní však pro nový závod není třeba vytvářet speciální podmínky. Na severní Moravě je podle vládní agentury CzechInvest 10 průmyslových zón, do nichž již stát vložil přes čtvrt miliardy korun, nehledě na převod pozemků z Pozemkového fondu. Další stamiliony investovala města. V okolí Frýdku-Místku není zaplněná velká zóna v Chlebovicích, ještě rozsáhlejší existují v Ostravě Mošnově nebo v Kopřivnici.
"Strana zelených se staví k vládní politice oživení ekonomiky formou přípravy průmyslových zón kriticky. Jde o politiku s krátkou dobou životnosti. Investoři přestěhují za několik let výroby do zemí s levnější pracovní silou, nižšími sociálními a ekologickými standardy a budou se hledat odpovědní politici, kteří nesou odpovědnost za národohospodářské ztráty. Například firma Philips u Hranic na Moravě zaměstnala podle nám dostupných informací zhruba polovinu plánovaných zaměstnanců a i ti mají co chvíli neplacené volno protože firma nemá odbyt výrobků. A v neposlední řadě, nikdo nehledí na dopady na životní prostředí. Zásobování a expedici automobilů z automobilky Hyundai v Nošovicích by mělo obsluhovat denně přibližně 750 kamionů. To je z pohledu ochrany životního prostředí nepřijatelné. Jedinou přijatelnou alternativou je železniční vlečka a vlak. Automobily nemají na kamionech co dělat. Výhrůžky vyvlastněním půdy z úst ministra průmyslu, premiéra a naposledy i vládního zmocněnce pro Moravskoslezský kraj Vítězslava Zamarského jsou také absolutně nepřijatelné,“ říká předseda Strany zelených Martin Bursík.
Pro peníze státu má Strana zelených rozumnější využití. "Jeden a půl miliardy korun věnovaných na podporu malého a středního podnikání přinese našemu nezaměstnaností postiženému regionu zřejmě více pracovních příležitostí než jedna automobilka. Místo aby stát podpořil aktivity místních lidí, věnuje zvýšené daňové výnosy nadnárodním společnostem. Místo pečlivého léčení krvácející rány severní Moravy ji vláda přikrývá krásně lakovaným plechem," upozorňuje předsedkyně krajské organizace Strany zelených Eva Holubová.
Strana zelených považuje za účelnější hledat vhodné místo pro továrnu Hyundai v již existujících průmyslových zónách nebo ještě lépe v opuštěných vojenských a průmyslových areálech (takzvaných brownfields), kterých je mnoho i na Ostravsku. "Zabily by se tím dvě mouchy jednou ranou. Zmizely by chátrající nevyužité objekty a přitom by nová továrna nemusela expandovat do volné zemědělské krajiny s roztroušenou zástavbou, kam rozhodně nepatří. Půda má trvalejší hodnotu než sebeproduktivnější továrna," vysvětluje Tomáš Havlíček z odborné sekce Strany zelených pro krajinu.
Strana zelených upozorňuje, že miliardy vložené do chystané nošovické zóny nemusí být zdaleka konečná částka. Příklad Slovenska, které kvůli příchodu automobilky Kia muselo majitelům pozemky proti jejich vůli vyvlastnit a příchod investora je vyšel mnohem dráž, než se původně domnívalo, je varující.
Kontakty:
Martin Bursík
předseda Strany zelených
mob. +420 603 546 586
tel. +420 257 532 643
martin.bursik@zeleni.cz
Eva Holubová
předsedkyně krajské organizace Strany Zelených
Moravskoslezského kraje
mob. +420 608 444 362
lekarnik.holubova@tiscali.cz
Tomáš Havlíček
vedoucí odborné sekce Strany zelených pro krajinu
mob. + 420 603 893 212
havlicek@fontes.cz
Džamila Stehlíková
místopředsedkyně Strany zelených pro styk s veřejností
mob. + 420 724 207 917
dzamila.stehlikova@zeleni.cz
"Strana zelených se staví k vládní politice oživení ekonomiky formou přípravy průmyslových zón kriticky. Jde o politiku s krátkou dobou životnosti. Investoři přestěhují za několik let výroby do zemí s levnější pracovní silou, nižšími sociálními a ekologickými standardy a budou se hledat odpovědní politici, kteří nesou odpovědnost za národohospodářské ztráty. Například firma Philips u Hranic na Moravě zaměstnala podle nám dostupných informací zhruba polovinu plánovaných zaměstnanců a i ti mají co chvíli neplacené volno protože firma nemá odbyt výrobků. A v neposlední řadě, nikdo nehledí na dopady na životní prostředí. Zásobování a expedici automobilů z automobilky Hyundai v Nošovicích by mělo obsluhovat denně přibližně 750 kamionů. To je z pohledu ochrany životního prostředí nepřijatelné. Jedinou přijatelnou alternativou je železniční vlečka a vlak. Automobily nemají na kamionech co dělat. Výhrůžky vyvlastněním půdy z úst ministra průmyslu, premiéra a naposledy i vládního zmocněnce pro Moravskoslezský kraj Vítězslava Zamarského jsou také absolutně nepřijatelné,“ říká předseda Strany zelených Martin Bursík.
Pro peníze státu má Strana zelených rozumnější využití. "Jeden a půl miliardy korun věnovaných na podporu malého a středního podnikání přinese našemu nezaměstnaností postiženému regionu zřejmě více pracovních příležitostí než jedna automobilka. Místo aby stát podpořil aktivity místních lidí, věnuje zvýšené daňové výnosy nadnárodním společnostem. Místo pečlivého léčení krvácející rány severní Moravy ji vláda přikrývá krásně lakovaným plechem," upozorňuje předsedkyně krajské organizace Strany zelených Eva Holubová.
Strana zelených považuje za účelnější hledat vhodné místo pro továrnu Hyundai v již existujících průmyslových zónách nebo ještě lépe v opuštěných vojenských a průmyslových areálech (takzvaných brownfields), kterých je mnoho i na Ostravsku. "Zabily by se tím dvě mouchy jednou ranou. Zmizely by chátrající nevyužité objekty a přitom by nová továrna nemusela expandovat do volné zemědělské krajiny s roztroušenou zástavbou, kam rozhodně nepatří. Půda má trvalejší hodnotu než sebeproduktivnější továrna," vysvětluje Tomáš Havlíček z odborné sekce Strany zelených pro krajinu.
Strana zelených upozorňuje, že miliardy vložené do chystané nošovické zóny nemusí být zdaleka konečná částka. Příklad Slovenska, které kvůli příchodu automobilky Kia muselo majitelům pozemky proti jejich vůli vyvlastnit a příchod investora je vyšel mnohem dráž, než se původně domnívalo, je varující.
Kontakty:
Martin Bursík
předseda Strany zelených
mob. +420 603 546 586
tel. +420 257 532 643
martin.bursik@zeleni.cz
Eva Holubová
předsedkyně krajské organizace Strany Zelených
Moravskoslezského kraje
mob. +420 608 444 362
lekarnik.holubova@tiscali.cz
Tomáš Havlíček
vedoucí odborné sekce Strany zelených pro krajinu
mob. + 420 603 893 212
havlicek@fontes.cz
Džamila Stehlíková
místopředsedkyně Strany zelených pro styk s veřejností
mob. + 420 724 207 917
dzamila.stehlikova@zeleni.cz
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk