Tiskové zprávy
Arnika / Děti Země / EPS / Hnutí Duha / Zelený kruh: Ministerstvo dopravy má vážné problémy se získáváním peněz z fondů EU. Pozornost odvrací osočováním ekologických sdružení.
Článek v Hospodářských novinách, který vyšel 26. září pod názvem „Ekologové mají státu platit za průtahy” , vyvolal vlnu spekulací o chystané žalobě ministerstva dopravy proti občanským organizacím, které kritizují jeho postup v některých kontroverzních dálničních kauzách. Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač podle Hospodářských novin prohlásil, že ministerstvo chystá žalobu na náhradu škody, způsobené činností nevládních organizací při schvalování dálnice D8 přes CHKO České středohoří.
Nevládní organizace toto nařčení odmítají a upozorňují, že ministerstvo se pouze snaží odvrátit pozornost od vlastních vážných problémů, které se týkají především získávání finančních prostředků z fondů Evropské unie.„Je to jako když zloděj křičí: chyťte zloděje,“ komentovala návrh náměstka Hodače Alena Dodoková z asociace Zelený kruh a dodala: „Nevládní organizace mají na své připomínky, odvolání a žaloby právo a také pevně stanovené lhůty. Naproti tomu úřady lhůty zhusta nedodržují. Pan Hodač by se měl tedy spíše zamyslet nad tím, jak pohnat k zodpovědnosti státní úředníky a ne účastníky schvalovacích procesů.“
Je zajímavé, že náměstek ministra dopravy zveřejnil tento plán v době, kdy se jeho ministerstvo potýká s obdobným problémem, který již přinutil k rezignaci ministryni školství. Evropská komise totiž dosud neschválila tzv. Operační program Doprava, tedy žádost České republiky o peníze z fondů Unie na nové silnice a dálnice do roku 2013. Ministerstvu dopravy je vytýkána řada vážných chyb . Česká republika například nepředložila seriózní analýzu, že silnice a dálnice, na které žádá peníze, jsou ze společenského a ekonomického hlediska skutečně prioritní a pokud bude OP na podzim schválen, pak nejspíš jen podmíněně s nutností tuto analýzu v průběhu dalších měsíců dopracovat.
„Splnit tuto podmínku je samozřejmě pro ministerstvo poněkud obtížné, protože v České republice se prostě staví ty úseky silnic a dálnic, na které se zrovna Ředitelství silnic a dálnic ČR podařilo získat stavební povolení. I kdyby měly končit někde v poli. Tyto praktiky již dlouhodobě kritizuje například Nejvyšší kontrolní úřad a Kancelář veřejného ochránce práv , avšak zatím bezvýsledně,“ řekl Pavel Doucha z Ekologického právního servisu, který se ochranou životního prostředí při plánování dopravních staveb dlouhodobě zabývá. Za získání peněž z fondů EU je na ministerstvu dopravy zodpovědný právě Hodač.
Za získání peněž z fondů EU je na ministerstvu dopravy zodpovědný právě náměstek Hodač. „Je čím dál zjevnější, že ministerstvo dopravy funguje jako neefektivní stát ve státě, mrhající bezkoncepčně prostředky daňových poplatníků,“ řekl Pavel Přibyl z Hnutí DUHA a dodal, že “pokud by náměstek Hodač svá slova o odpovědnosti myslel skutečně vážně, musely by být na ministerstvu již dávno patrné pozitivní změny. To však nejsou, naopak, například analýza výhodnosti prioritních projektů, která byla zpracovávána při přípravě Generálního plánu aktualizace rozvoje dopravních sítí (tzv. GEPARDI) , jehož přípravu vláda vzala na vědomí v roce 2006, byla na úřadu zametena pod koberec. Problémy se schvalováním OP Doprava jsou toho jednoznačným důsledkem.“
Kontakty:
Zelený kruh, Legislativní centrum: Mgr. Alena Dodoková, alena.dodokova@zelenykruh.cz; 608 313 778
EPS: Mgr. Pavel Doucha, pavel.doucha@eps.cz; 606873437
Hnutí Duha: Mgr. Pavel Přibyl, pavel.pribyl@hnutiduha.cz, 603 207 249
Děti Země: RNDr. Miroslav Patrik, dz.brno@ecn.cz, mobil 603 574 289?
Arnika: Marek Jehlička, marek.jehlicka@arnika.org; 606727942
Nevládní organizace toto nařčení odmítají a upozorňují, že ministerstvo se pouze snaží odvrátit pozornost od vlastních vážných problémů, které se týkají především získávání finančních prostředků z fondů Evropské unie.„Je to jako když zloděj křičí: chyťte zloděje,“ komentovala návrh náměstka Hodače Alena Dodoková z asociace Zelený kruh a dodala: „Nevládní organizace mají na své připomínky, odvolání a žaloby právo a také pevně stanovené lhůty. Naproti tomu úřady lhůty zhusta nedodržují. Pan Hodač by se měl tedy spíše zamyslet nad tím, jak pohnat k zodpovědnosti státní úředníky a ne účastníky schvalovacích procesů.“
Je zajímavé, že náměstek ministra dopravy zveřejnil tento plán v době, kdy se jeho ministerstvo potýká s obdobným problémem, který již přinutil k rezignaci ministryni školství. Evropská komise totiž dosud neschválila tzv. Operační program Doprava, tedy žádost České republiky o peníze z fondů Unie na nové silnice a dálnice do roku 2013. Ministerstvu dopravy je vytýkána řada vážných chyb . Česká republika například nepředložila seriózní analýzu, že silnice a dálnice, na které žádá peníze, jsou ze společenského a ekonomického hlediska skutečně prioritní a pokud bude OP na podzim schválen, pak nejspíš jen podmíněně s nutností tuto analýzu v průběhu dalších měsíců dopracovat.
„Splnit tuto podmínku je samozřejmě pro ministerstvo poněkud obtížné, protože v České republice se prostě staví ty úseky silnic a dálnic, na které se zrovna Ředitelství silnic a dálnic ČR podařilo získat stavební povolení. I kdyby měly končit někde v poli. Tyto praktiky již dlouhodobě kritizuje například Nejvyšší kontrolní úřad a Kancelář veřejného ochránce práv , avšak zatím bezvýsledně,“ řekl Pavel Doucha z Ekologického právního servisu, který se ochranou životního prostředí při plánování dopravních staveb dlouhodobě zabývá. Za získání peněž z fondů EU je na ministerstvu dopravy zodpovědný právě Hodač.
Za získání peněž z fondů EU je na ministerstvu dopravy zodpovědný právě náměstek Hodač. „Je čím dál zjevnější, že ministerstvo dopravy funguje jako neefektivní stát ve státě, mrhající bezkoncepčně prostředky daňových poplatníků,“ řekl Pavel Přibyl z Hnutí DUHA a dodal, že “pokud by náměstek Hodač svá slova o odpovědnosti myslel skutečně vážně, musely by být na ministerstvu již dávno patrné pozitivní změny. To však nejsou, naopak, například analýza výhodnosti prioritních projektů, která byla zpracovávána při přípravě Generálního plánu aktualizace rozvoje dopravních sítí (tzv. GEPARDI) , jehož přípravu vláda vzala na vědomí v roce 2006, byla na úřadu zametena pod koberec. Problémy se schvalováním OP Doprava jsou toho jednoznačným důsledkem.“
Kontakty:
Zelený kruh, Legislativní centrum: Mgr. Alena Dodoková, alena.dodokova@zelenykruh.cz; 608 313 778
EPS: Mgr. Pavel Doucha, pavel.doucha@eps.cz; 606873437
Hnutí Duha: Mgr. Pavel Přibyl, pavel.pribyl@hnutiduha.cz, 603 207 249
Děti Země: RNDr. Miroslav Patrik, dz.brno@ecn.cz, mobil 603 574 289?
Arnika: Marek Jehlička, marek.jehlicka@arnika.org; 606727942
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk