Tiskové zprávy
MD ČR: Ministerstvo dopravy spouští Operační program Doprava
Ministerstvo dopravy dnes vyhlásí první výzvy pro předkládání projektů pro čerpání prostředků z Operačního programu Doprava (OPD). Žadatelům bude v rámci těchto výzev pro celé programové období 2007-2013 k dispozici celkem zhruba 5,279 mld. EUR, což z celkového objemu prostředků pro OPD představuje asi 91 %. Majoritními příjemci jsou především státní investorské organizace Správa železniční dopravní cesty, Ředitelství silnic a dálnic a Ředitelství vodních cest. Výzvy budou otevřeny bez přerušení do konce programového období.
Současně s vyhlášením výzev Ministerstvo dopravy spustí samostatnou webovou prezentaci OPD na adrese www.opd.cz. Pro žadatele zde budou k dispozici všechny důležité pokyny a dokumenty nezbytné pro úspěšnou přípravu projektové žádosti. Webové stránky budou taktéž obsahovat obecné informace o OPD pro širokou i odbornou veřejnost.
„Skutečnost, že OP Doprava jako největší operační program v ČR vyhlašuje výzvy mezi prvními, jen dokládá, že je oprávněně hodnocen jako jeden z nejlépe připravených programů. Dík za to patří především řediteli odboru fondů Tomáši Čočkovi a jeho kolegům,“ říká ministr dopravy Aleš Řebíček.
Ministerstvo dopravy přistoupilo k vyhlášení výzev i přesto, že dosud nebyl Evropskou komisí schválen Národní strategický referenční rámec, v důsledku čehož nemohl být schválen ani OPD. „Chceme tak příjemcům poskytnout dostatek času pro přípravu a předložení projektových žádostí a v podstatě tak urychlit čerpání z prostředků EU a zajistit dostatek předložených projektových žádostí v okamžiku schválení programu,“ dodává ředitel Odboru fondů EU Ministerstva dopravy Tomáš Čoček.
Vyhlášené výzvy se týkají těchto oblastí podpory:
* Modernizace a rozvoj železničních tratí sítě TEN-T včetně železničních uzlů
* Zajištění interoperability na stávajících železničních tratích, zajištění souladu s Technickými specifikacemi pro interoperabilitu (TSI) a rozvoj telematických systémů
* Modernizace a rozvoj dálnic a silnic sítě TEN-T
* Modernizace a rozvoj železniční sítě mimo síť TEN-T
* Rekonstrukce a modernizace na silnicích I. třídy mimo TEN-T
* Rozvoj a modernizace vnitrozemských vodních cest sítě TEN-T a mimo TEN-T
V nejbližší době budou vyhlášeny další výzvy, zejména v oblastech podpory, kde je hlavním příjemcem hl. m. Praha.
OPD je nevětším operačním programem v České republice. Jeho celková alokace pro programové období 2007-2013 činí 5,774 mld. EUR, což je cca 22 % ze všech prostředků pro ČR z fondů EU. Řídícím orgánem OPD je Ministerstvo dopravy, výkonem této funkce je pověřen Odbor fondů EU.
OPD je zaměřen na sledování dopravních priorit evropského a nadregionálního významu a zároveň na realizaci priorit a cílů daných Dopravní politikou České republiky na léta 2005-2013 a dalšími strategickými dokumenty. Kromě prostředků z OPD bude sektor dopravy přijímat prostředky z EU také prostřednictvím Regionálních operačních programů, jejichž cílem je financování rozvoje dopravní infrastruktury zejména v majetku krajů. Naplňování všech zmíněných priorit a cílů bude samozřejmě provázeno i respektováním cílů udržitelného rozvoje.
Vyhlášení výzev je prvním důležitým krokem ke schválení projektů. Na základě vyhlášení výzev mohou žadatelé předkládat projektové žádosti, které jsou následně hodnoceny a schvalovány. Po schválení projektů může být následně zahájeno financování z prostředků EU. Vlastní fyzická realizace projektů již však může být zahájena i před datem vyhlášení výzvy. Projekty jsou předfinancovány nejčastěji z národních veřejných zdrojů prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. Uznatelnost výdajů pro refundaci prostředků z fondů EU byla stanovena od 1.1.2007.
Současně s vyhlášením výzev Ministerstvo dopravy spustí samostatnou webovou prezentaci OPD na adrese www.opd.cz. Pro žadatele zde budou k dispozici všechny důležité pokyny a dokumenty nezbytné pro úspěšnou přípravu projektové žádosti. Webové stránky budou taktéž obsahovat obecné informace o OPD pro širokou i odbornou veřejnost.
„Skutečnost, že OP Doprava jako největší operační program v ČR vyhlašuje výzvy mezi prvními, jen dokládá, že je oprávněně hodnocen jako jeden z nejlépe připravených programů. Dík za to patří především řediteli odboru fondů Tomáši Čočkovi a jeho kolegům,“ říká ministr dopravy Aleš Řebíček.
Ministerstvo dopravy přistoupilo k vyhlášení výzev i přesto, že dosud nebyl Evropskou komisí schválen Národní strategický referenční rámec, v důsledku čehož nemohl být schválen ani OPD. „Chceme tak příjemcům poskytnout dostatek času pro přípravu a předložení projektových žádostí a v podstatě tak urychlit čerpání z prostředků EU a zajistit dostatek předložených projektových žádostí v okamžiku schválení programu,“ dodává ředitel Odboru fondů EU Ministerstva dopravy Tomáš Čoček.
Vyhlášené výzvy se týkají těchto oblastí podpory:
* Modernizace a rozvoj železničních tratí sítě TEN-T včetně železničních uzlů
* Zajištění interoperability na stávajících železničních tratích, zajištění souladu s Technickými specifikacemi pro interoperabilitu (TSI) a rozvoj telematických systémů
* Modernizace a rozvoj dálnic a silnic sítě TEN-T
* Modernizace a rozvoj železniční sítě mimo síť TEN-T
* Rekonstrukce a modernizace na silnicích I. třídy mimo TEN-T
* Rozvoj a modernizace vnitrozemských vodních cest sítě TEN-T a mimo TEN-T
V nejbližší době budou vyhlášeny další výzvy, zejména v oblastech podpory, kde je hlavním příjemcem hl. m. Praha.
OPD je nevětším operačním programem v České republice. Jeho celková alokace pro programové období 2007-2013 činí 5,774 mld. EUR, což je cca 22 % ze všech prostředků pro ČR z fondů EU. Řídícím orgánem OPD je Ministerstvo dopravy, výkonem této funkce je pověřen Odbor fondů EU.
OPD je zaměřen na sledování dopravních priorit evropského a nadregionálního významu a zároveň na realizaci priorit a cílů daných Dopravní politikou České republiky na léta 2005-2013 a dalšími strategickými dokumenty. Kromě prostředků z OPD bude sektor dopravy přijímat prostředky z EU také prostřednictvím Regionálních operačních programů, jejichž cílem je financování rozvoje dopravní infrastruktury zejména v majetku krajů. Naplňování všech zmíněných priorit a cílů bude samozřejmě provázeno i respektováním cílů udržitelného rozvoje.
Vyhlášení výzev je prvním důležitým krokem ke schválení projektů. Na základě vyhlášení výzev mohou žadatelé předkládat projektové žádosti, které jsou následně hodnoceny a schvalovány. Po schválení projektů může být následně zahájeno financování z prostředků EU. Vlastní fyzická realizace projektů již však může být zahájena i před datem vyhlášení výzvy. Projekty jsou předfinancovány nejčastěji z národních veřejných zdrojů prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. Uznatelnost výdajů pro refundaci prostředků z fondů EU byla stanovena od 1.1.2007.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




